2024-04-14, 17:16
Avstängd
SoberZealots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av scoremax
Mer resurser till dom som har rätt programmering.
Evig tillväxt är ett hittepå.
Allt går i cykler.
Fast, dessa har överlevt tidigare eller hur? Och har säkert många bra egenskaper som jorden kan ha nytt av?
Och nu skall den enda egenskapen som har vikt vara att man vill ha barn?
Vi vet hur det ser ut Afghanistan mm.
Så feminismen drabbade dessa individer hårt, då de saknade en viktig komponent. Och det är inte säkert att det är psykfallen som blir bortsorterade. Det kan mycket gärna bli så att psykfallen är de som skaffar barn.
Citera
2024-04-14, 17:18
Medlem
Citat:
Tja, den här tråden kan eventuellt förklara min ståndpunkt.

(FB) Schweiz håller val kring att maxtak om 10miljoner innevånare

Och det är en större skala på riktigt.

Huruvida en minoritet av folk med psykiska sjukdomar och självskadebeteende avstår från att skaffa barn, är inget som påverkar överhuvudtaget.

Det är väl tvärtom just de med psykiska sjukdomar och självskadebeteende som skaffar flest barn?

Det finns studier som visar att ju högre intelligens desto färre barn. Och intelligensen är högre än kanske i alla andra länder just i Sydkorea....
Citera
2024-04-14, 17:20
Medlem
scoremaxs avatar
[quote=SoberZealot|87979416]
Citat:
Fast, dessa har överlevt tidigare eller hur?

Vilka då menar du?
Föräldrarna till dom som idag inte vill ha barn?
Det är helt andra individer.
Om du har en ättelinje, och får någon som absolut inte vill ha barn, eller dör, eller är steril, är slutresultatet detsamma, men det är andra individer, helt och hållet.
Vad menar du?

Citat:
Och har säkert många bra egenskaper som jorden kan ha nytt av?
Och nu skall den enda egenskapen som har vikt vara att man vill ha barn?
Vi vet hur det ser ut Afghanistan mm.
Så feminismen drabbade dessa individer hårt, då de saknade en viktig komponent. Och det är inte säkert att det är psykfallen som blir bortsorterade. Det kan mycket gärna bli så att psykfallen är de som skaffar barn.
Jag hänger nog inte med i ditt resonemang.
Tråden handlar om folk som väljer bort motsatt kön och barn,
Jag har svårt att se att dessa avlar av sig.
Citera
2024-04-14, 17:25
Avstängd
SoberZealots avatar
Citat:
Vilka då menar du?
Föräldrarna till dom som idag inte vill ha barn?
Det är helt andra individer.
Om du har en ättelinje, och får någon som absolut inte vill ha barn, eller dör, eller är steril, är slutresultatet detsamma, men det är andra individer, helt och hållet.
Vad menar du?

Jag hänger nog inte med i ditt resonemang.
Tråden handlar om folk som väljer bort motsatt kön och barn,
Jag har svårt att se att dessa avlar av sig.
Jo men du ser det som en bra sak. Alltså att de försvinner. Och att de är defekta. Och jag håller med om det på ett sätt.

Men om du tänker lite historiskt. Så fanns inte feminismen alls, män bestämde. Och skyddade dessa kvinnor.

Och vad jag vill säga är att dessa som väljer bort, gör det just i grundval på en komponent av deras beteende. De behöver inte alls vara udda.
Citera
2024-04-14, 17:26
Medlem
scoremaxs avatar
[quote=aPOCC|87979433]
Citat:
Det är väl tvärtom just de med psykiska sjukdomar och självskadebeteende som skaffar flest barn?
Jasså?

Citat:
Det finns studier som visar att ju högre intelligens desto färre barn. Och intelligensen är högre än kanske i alla andra länder just i Sydkorea...
.

Och vad är poängen?
Att Sydkoreaner är så smarta att dom håller på att utrota sig själva?
Då får vi nog omvärdera om hög IQ skall vara utgångspunkten.

Nu påstår inte du detta, men:

Hög intelligens är inte motsatsen till Psykisk sjukdom.
Att folk med psykiska sjukdomar skaffar flest barn (om sant), och de med högst IQ skaffar minst, är det två helt olika infallsvinklar.
Citera
2024-04-14, 17:26
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av aPOCC
Samhället får väl ställa om bara. Det är väl inget som helst problem. Eller vad menar du? Lägre skatter anser de flesta utom kommunister är något bra. En ekonomi utan tillväxt är en ekonomi i balans, vilket rent av gynnar miljön och klimatet. Den rika världen är tillräckligt rik, finns ingen anledning att jaga ännu mer rikedom i all oändlighet. Vilket sådana som du inte förstår, pga obegränsad girighet och en omättlig önskan efter mer oavsett konsekvenserna.
Jag har inte sagt att vi måste ha evig tillväxt. Men det går inte att komma runt att det måste finnas tillräckligt med unga som kan torka gamlingar i arslet.
Citera
2024-04-14, 17:31
Medlem
scoremaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SoberZealot
Jo men du ser det som en bra sak. Alltså att de försvinner. Och att de är defekta. Och jag håller med om det på ett sätt.

Men om du tänker lite historiskt. Så fanns inte feminismen alls, män bestämde. Och skyddade dessa kvinnor.

Och vad jag vill säga är att dessa som väljer bort, gör det just i grundval på en komponent av deras beteende. De behöver inte alls vara udda.

Så kan det vara, resultatet av omedvetet eller medvetet beteende, kan ju ta olika tid innan det manifesterar sig.
Den som lever, får se.
(Eller ja, deras ättlingar möjligen)

Jag förstår mycket väl din poäng, men jag vill inte beröra den direkt.

Min fru är av den konservativa sorten.
Jag själv är strax under 1.70
Och så vidare.

Ibland sätter jag mig ner, och bara är tacksam för det liv jag har, med tanke på vilka problem många verkar ha.
Citera
2024-04-14, 17:33
Medlem
scoremaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Genelkurmay
Jag har inte sagt att vi måste ha evig tillväxt. Men det går inte att komma runt att det måste finnas tillräckligt med unga som kan torka gamlingar i arslet.

Fast givet den teknologiska utvecklingen, och samhällsförändringar i stort, är det OMÖJLIGT att säga hur stort behovet av folk inom omsorgen är.

Industrijobben kanske till stor del försvinner, och då finns det gott om folk att jobba inom omsorgen.
Senast redigerad av scoremax 2024-04-14 kl. 17:37.
Citera
2024-04-14, 17:59
Medlem
4B rörelsen är en mycket liten klick kvinnor, ungefär som med de rabiata extremfeministerna. Den är även självutplånande, så inget att lägga jättestor vikt vid. Den absoluta majoriteten av koreanska kvinnor vill gifta sig, skaffa barn och bilda familj.
Citera
2024-04-14, 18:00
Medlem
Det är ju precis vad Sydkorea behöver, mindre barnafödande

Borde de inte sluta använda produkter, tjänster och uppfinningar ifrån män också? Är det inte rätt hycklande att beskriva män som allt det onda i världen men samtidigt vilja dra alla fördelar av det män producerat?
Citera
2024-04-14, 18:01
Avslutad
Citat:
Fast givet den teknologiska utvecklingen, och samhällsförändringar i stort, är det OMÖJLIGT att säga hur stort behovet av folk inom omsorgen är.

Industrijobben kanske till stor del försvinner, och då finns det gott om folk att jobba inom omsorgen.
En sak är säkert. Den ekonomiska värld och system vi är vana vid kommer förintas.
Citera
2024-04-14, 18:02
Medlem
Imnshos avatar
Nu väntar vi bara på att Afrika börjar med 4B. Där behövs det verkligen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in