2024-04-14, 12:41
Medlem
coconutoils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Betongen13
Är det islam som har mördat 25 000 barn på mindre än 6 månader?? Du är lika jävla barnmördare som IDF & co.

Det är Irans fel som använder Palestina som offerlamm för sin egna agenda. Jag går inte på propalestinska manipulations-taktiker där ni anklagar oss européer för folkmord. Palestinierna vill jämna hela Israel med marken och döda varenda jude, pro-palestiner är rätta öppna med det. Rensa i er egna bakgård. Publika lynchingar, tortyr, våldtäkter samt kidnappningar av bebisar och oskyldiga är inget normala människor står bakom. Gång på gång har palestiner utfört tortyr och kidnappningar mot judar och varje gång rättfärdigar man det. Slut på det nu.

Sen sa jag inget om islam. Lär dig skillnad på islam och islamism.
Senast redigerad av coconutoil 2024-04-14 kl. 12:48.
2024-04-14, 12:42
Medlem
DirtyDiggerNicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dumdryg
Tänkte precis skriva samma sak. Såg videon också. Kan vara propaganda. Om man verkligen vill så kan man ju posta dagsfärska bilder och videor från flygbasen om man vill visa att den är oskadad.

Edit: Det vi ser är en F35 som landar på en startbana någonstans. Men inga bilder från byggnader.

Jag tror inte heller den är oskadd. Men jag gör en kvalificerad bedömning att de på twitter som pratat om stor ödeläggelse är mindre benägna att vara faktabaserade och mer benägna att få twitterclout och generellt så är det ofta så att människors önskan om stor effekt sällan är speglad i verkligheten. Så är det även i Ukraina där båda sidorna alltid blåser upp effekten av sina insatser.

Då det kommer till att Israel ska visa hela basen så är det orimligt. Det bekommer ingen försvarsmakt att bistå fienden med att visa resultat bara för att få en snabb vinst i ett slag på twitterkriget på nätet.

Det är därför vi har OSINTARE, men vi får hålla oss i 1-2 dagar innan vi får svar och fakta som är svåra att argumentera mot.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nepodsladen
Hur går för besättningen som iranierna beslagtog?

Människoliv har inget värde för Israel. Vilket visas genom att de vägrar förhandla om gisslan.
Medlem
coconutoils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AndersPersson99
Absolut, jag håller med. Men jag kan vända mig mot de svepande anklagelserna man ofta hör mot hela befolkningsgrupper. Många människor är ofta ofrivilligt indragna i olika rörelser, då de råkar bara födas på en plats. Många tyskar hade gärna sluppit dö i krig när nazisterna angrep Frankrike. Många ryssar skulle hellre göra annat än dödas av Ukrainare. Många palestiner vill inte ha ett krig mellan hamas och israel. Så för mig blir den logiska slutsatsen att problemet är att vanligt folk inte har makten, och att lösningen heter demokrati med starkt våldsmonopål att försvara sig mot militant islamism.

Då är vi eniga.
2024-04-14, 12:43
Medlem
bema56s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nepodsladen
Hur går för besättningen som iranierna beslagtog?
Ja det hade kanske varit bättre att de dödat och torterat den portugisiska besättningen.
Det känns mer som hur inavlade muslimer brukar agera.
2024-04-14, 12:44
Medlem
PimpleDicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hjaelploskille
För att det krävs en massiv attack för att få åtminstone något förbi Iron Dome. Hade de skickat tre drönare som skjuts ner så hade det inte varit en markering
Iran kan GARANTERAT bryta igenom domen om de vill.
Citat:
Ursprungligen postat av Menea
Så du hyllade koncentrationslägret i Tyskland också? Eftersom du gillar denna idé?
Godwins lag
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dumdryg
Karta över Nevatim Air Base. Det finns fyra startbanor. Så visst kan en F35 ha landat där. Inte säkert att alla är skadade.

https://en.wikipedia.org/wiki/Nevatim_Airbase#/media/File:Nevatim_Airbase_Map.png

Jag har svårt att se att ett land som varit i krig eller under direkt krigshot sedan 1948 skulle ha flygbaser utan försvar.

Särskilt med tanke på att hela landet är lika stort som Kiruna kommun och har lika stor befolkning som Sverige.

Vi får invänta satellitbilder, det har visat sig vara en ganska säker metod för att i efterhand avgöra vem som ljög... Vilket då brukar vara Scott Ritter, för övrigt.
Medlem
bema56s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Menea
Så massivt var det väl endå inte..? typ 300 st på ett så sort land? Det verkade dessutom bara vara en markering.. nästa gång lär det gå illa! P.S det var UK, Frankrike och USA som skjutit ner det mesta inte Israel.
Kan du nämna något större anfall med robotar och drönare? Nej just det det kan du inte då det aldrig har hänt…
2024-04-14, 12:45
Medlem
Dumdrygs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DirtyDiggerNick
Jag tror inte heller den är oskadd. Men jag gör en kvalificerad bedömning att de på twitter som pratat om stor ödeläggelse är mindre benägna att vara faktabaserade och mer benägna att få twitterclout och generellt så är det ofta så att människors önskan om stor effekt sällan är speglad i verkligheten. Så är det även i Ukraina där båda sidorna alltid blåser upp effekten av sina insatser.

Då det kommer till att Israel ska visa hela basen så är det orimligt. Det bekommer ingen försvarsmakt att bistå fienden med att visa resultat bara för att få en snabb vinst i ett slag på twitterkriget på nätet.

Det är därför vi har OSINTARE, men vi får hålla oss i 1-2 dagar innan vi får svar och fakta som är svåra att argumentera mot.

Här är karta över basen. Postar igen utifall intresse finns. Fyra startbanor. Filmen kan var tagen på den bortre/övre startbanan, filmad bort från bebyggelsen.
https://en.wikipedia.org/wiki/Nevatim_Airbase#/media/File:Nevatim_Airbase_Map.png
2024-04-14, 12:45
Medlem
coconutoils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flogistoneter
Människoliv har inget värde för Israel. Vilket visas genom att de vägrar förhandla om gisslan.

Man har erbjud vapenvilan flera gånger inklusive frisläppning av palestinska fångar. Gång på gång har hamas vägrat samarbeta. Min gissning är att alla gisslan är mördade/ och/eller våldtagna så pass att hamas kommer framstå som monster (vilket dom redan är) ännu mer.

Du vet verkligen ingenting om Israel. Detta har hänt förut att palestiner kidnappar israeler och Israel har lämnat tillbaka 1000 palestinska fångar för en enda israelisk soldat.

https://www.reuters.com/article/idUSTRE79B5RF/
Senast redigerad av coconutoil 2024-04-14 kl. 12:58.
2024-04-14, 12:47
Medlem
Dumdrygs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Koll99
Jag har svårt att se att ett land som varit i krig eller under direkt krigshot sedan 1948 skulle ha flygbaser utan försvar.

Särskilt med tanke på att hela landet är lika stort som Kiruna kommun och har lika stor befolkning som Sverige.

Vi får invänta satellitbilder, det har visat sig vara en ganska säker metod för att i efterhand avgöra vem som ljög... Vilket då brukar vara Scott Ritter, för övrigt.

Men vad är det Scott Ritter ljugit om? Vadan denna fascination över Scott Ritter? Han skriver att minst 7 hypersoniska robotar slog ner på flygbasen. Israel medger att ballistiska missiler trängde igenom luftförsvaret och att basen har mindre skador.
2024-04-14, 12:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TimmieStark
Det idealiska scenariot vore ifall Europa och USA gav fan i att både skicka pengar (bidrag) och ta emot flyktingar från skitländer som bara vill ha krig och elände.

Citat:
Ursprungligen postat av sunless

Israel svarade Hamas med grymhet. Fy.
Iran försöker skrämma lilla Israel. Fiasko.
Så överlags har du rätt.

Vi får hoppas att det var en engångsföreteelse. Men risken är rätt hög för att det inte var det.

Finns det någon kunnig som har senaste nytt gällande detta så uppskattas det.

Jag har inga invändningar. Vi är överens i det stora hela.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in