2024-04-14, 12:36
Medlem
KillPus avatar
Jag satsar på att Israel svarar rätt milt på begäran av USA.
De leder ju matchen.
De bombade sönder några höguppsatta iranska getknullare i Damaskus. Lite dåligt beslut pga ambassadsbuggnader (omdet det var det!) får inte angripas.
Iran svarade med "massiv" attack som blev till ingenting, men mullorna är nöjda. Dessutom fick israeliskt flyg, RAF, USAF mm bra övningsmöjlighet genom att "lätt som en plätt" få ner getknullarnas drönare och missiler.
Så för kraftfullt svar fr Israel leder bara till eskalering som USA inte vill ha. Israel skickar nog några missiler mot Iran utan att bry sig om vad de träffar, ngn vapenfabrik kanske.
Det blir allt.

Samtidigt visar detta även att om Väst/NATO var inte så fega i UKraina och hjälpte med flyg på samma sätt som nu i Israel, då skuller äckelryZZen besegras för länge sen.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qup
Israel är ena obehagliga jävlar. Framhäver sin rättighet att bomba civila och konsulat urskillningslöst men så fort nån råkar skicka 800 missiler mot israelisk mark så är det anitsemitism. Mänskligheten är ett hjärndött rovdjur.
Israel blir attackerat och försvarar sig. Det är vad som hänt. Inget annat.
Att muslimer som utför attackerna gömmer sig bland civila är fegt och ingen annans fel än Hamas.
De har inte bombat något konsulat utan byggnaden bredvid varifrån attacker planerades. Att muslimsk byggkonst är i stil med korthus är inte Israels fel.

Ja, attacker mot judar, för att de är judar, är antisemitism.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bema56
Ha ha världshistoriens största och massivaste robotattack slutar i i ett episkt fiasko och du tycker det var grymt bra gjort av Iran? 😂😂😂
Din uppfattning om vad som är bra känns jävligt skev om jag ska uttrycka mig försiktigt.

Så massivt var det väl endå inte..? typ 300 st på ett så sort land? Det verkade dessutom bara vara en markering.. nästa gång lär det gå illa! P.S det var UK, Frankrike och USA som skjutit ner det mesta inte Israel.
2024-04-14, 12:37
Medlem
HomoDeuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AndersPersson99
Stäng in palestinierna menar du? Ja, jag hade kunnat köpa det. Men instängningen verkade funka sådär i och med hamas terror-dåd. Jag skulle kunna stödja att israel stängde in palestinierna eller tog över deras mark om det inte vore för det att israel tar över mark där palestinier bor, då gör inte israel sin del i det hela.

Japp. Bygg bättre murar, hela vägen runt.
2024-04-14, 12:37
Medlem
bema56s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nepodsladen
Andra attacken mot Tel Aviv från Teheran är redo för aktivering, frågan är bara om timing.
Jag har svårt att tro att de vill förnedra sig ännu en gång! Hela världen skrattar nu åt getknullarnas fiasko.
2024-04-14, 12:38
Medlem
Hor-Ullas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AndersPersson99
Toppen. Men har inte Israel fortsatt ta mark från Palestina? Är jag felinformerad?

Kristendomen har utvecklats och islam inte, är svaret du söker. Och jag tror det är så, men att det inte är ett 100% korrekt svar. Det som är mer korrekt är att kristendomen har avvecklats, medans islam inte har det. Väst har blivit mer sekulärt och demokratiskt, medans muslimska länder inte blivit det.
Min uppfattning är att religion är sagor och att det inte är särskilt värdefullt att trilskas om vilken saga som är bättre än den andra.

Vilken mark då?
Medlem
Dumdrygs avatar
Karta över Nevatim Air Base. Det finns fyra startbanor. Så visst kan en F35 ha landat där. Inte säkert att alla är skadade.

https://en.wikipedia.org/wiki/Nevatim_Airbase#/media/File:Nevatim_Airbase_Map.png
Medlem
hjaelploskilles avatar
Citat:
Varför startade man då världens största och massivaste robotattack om man inte hade nån avsikt att eskalera? Du verkar inte speciellt smart?

För att det krävs en massiv attack för att få åtminstone något förbi Iron Dome. Hade de skickat tre drönare som skjuts ner så hade det inte varit en markering
2024-04-14, 12:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rommelolo
Nej. Jag tycker att det är dumt att kritisera endera sida i konflikten eftersom att båda två är lika vidriga. Idealiska scenariot vore ifall kristna länder växer lite pungkulor och etablerar en kristen stat som styr Jerusalem.

Men eftersom att Israel är Goliat i den här berättelsen så förstår jag dem som hejar lite grann på muslimerna.

Det idealiska scenariot vore ifall Europa och USA gav fan i att både skicka pengar (bidrag) och ta emot flyktingar från skitländer som bara vill ha krig och elände.
2024-04-14, 12:39
Medlem
sunlesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rommelolo
Nej. Jag tycker att det är dumt att kritisera endera sida i konflikten eftersom att båda två är lika vidriga. Idealiska scenariot vore ifall kristna länder växer lite pungkulor och etablerar en kristen stat som styr Jerusalem.

Men eftersom att Israel är Goliat i den här berättelsen så förstår jag dem som hejar lite grann på muslimerna.

Israel svarade Hamas med grymhet. Fy.
Iran försöker skrämma lilla Israel. Fiasko.
Så överlags har du rätt.

Vi får hoppas att det var en engångsföreteelse. Men risken är rätt hög för att det inte var det.

Finns det någon kunnig som har senaste nytt gällande detta så uppskattas det.
2024-04-14, 12:40
Medlem
Citat:
Jag har svårt att tro att de vill förnedra sig ännu en gång! Hela världen skrattar nu åt getknullarnas fiasko.

Hur går för besättningen som iranierna beslagtog?
2024-04-14, 12:41
Medlem
bema56s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hjaelploskille
För att det krävs en massiv attack för att få åtminstone något förbi Iron Dome. Hade de skickat tre drönare som skjuts ner så hade det inte varit en markering
Ok så du menar att de räknade med att 99% skulle skjutas ner? Det är ju bra om de fattat hur underlägsna deras skitmissiler är i så fall.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in