2024-04-14, 09:08
Bannlyst
Den första rymdpromenaden.
Rymdpromenadåret
Citera
2024-04-14, 09:46
Medlem
Det som spelade störst roll globalt var troligen att USA eskalerade sin inblandning i Vietnamkriget och amerikanska styrkor drogs in i markkriget t.ex. i slaget vid Ia Drang.

Filmen We Were Soldiers utspelas 1965.
Citera
2024-04-14, 09:48
Avstängd
sanningenskrigare2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jordgubbe
Tycker jag var ett utmärkt förslag, av nämnda skäl (får vi se om trådskapar'n håller med).
Jag ska fråga vad arbetslaget tycker när vi är tillbaka från helgen. Återkommer.
Citera
2024-04-14, 09:57
Medlem
Jag hittade Voting Rights Act of 1965, landmark piece of federal legislation in the USA that prohibits racial discrimination in voting.

Förvisso inte lika omvälvande som Rutavdragsåret. Kanske kunde ni ha Rutavdragsåret som år 0, så slipper ni trötta ungarna med gammal historisk skåpmat.
Citera
2024-04-14, 10:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sanningenskrigare2
Tror du nån i årskurs 4–6 är intresserad av dessa? Gääsp. Det måste vara en rubrik som griper tag.
Med tanke på "kavla upp" så låter det snarare som det är avsett för jättebebisar som går om årskurs 4-6.
Citera
2024-04-14, 10:35
Avstängd
sanningenskrigare2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pf10
Med tanke på "kavla upp" så låter det snarare som det är avsett för jättebebisar som går om årskurs 4-6.
Påminner om att vi har slutat med obs-klass och kör blandade grupper idag med olika kunskapsnivåer.
Citera
2024-04-14, 10:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sanningenskrigare2
Påminner om att vi har slutat med obs-klass och kör blandade grupper idag med olika kunskapsnivåer.
Ett stort misstag.
Citera
2024-04-14, 10:37
Medlem
Vietnam kriget, 1965 gick USA in med trupper i Vietnam! Största händelsen detta år.
Citera
2024-04-14, 10:43
Medlem
Fackmannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tjanska
Några svenska saker

ASEA får sin dittills största order när ett atomkraftverk beställs till Simpevarp i Oskarshamn

AB Astra i Södertälje stäms av en neurosedynskadad pojke i det första målet om neurosedynskadornaNågra s

Mellanöl med en alkoholhalt på 3,6 % börjar säljas i svenska livsmedelsbutiker och blir succé, särskilt bland ungdomar

Den svenske fotografen Lennart Nilsson ger ut fotoboken Ett barn blir till, som skildrar fostrets utveckling innan födseln , som väcker internationell uppmärksamhet

Den svenska riksdagen fattar beslut om avgiftsfri undervisning i svenska för vuxna invandrare. Studieförbunden får i uppdrag att organisera verksamheten.

Den svenska riksdagen inför krav på arbetstillstånd för arbetskraftsinvandrare.

Maj Sjöwall och Per Wahlöö ger ut Roseanna, den första av tio polisromaner med Martin Beck som huvudperson

I Sverige är vargen nästan utrotad, och fridlyses på ett år

Tack Wikipedia.

Mellanölen hade 3,6 viktprocent alkohol vilket är 4,5 volymprocent. Dagens folköl, den starkare varianten, är på 2,8 viktprocent vilket är 3,5 volymprocent.
Citera
2024-04-14, 10:50
Medlem
BewilderedHulders avatar
Jag tycker att 1972 ska justeras till
Blir du lönsam, lille vän?-året.
Citera
2024-04-14, 11:32
Medlem
Split-eds avatar
Vad du än gör, ändra för fan inte "Looking for freedom" året.

David Hasselhoff får fan inte tyna undan i utbildningen, låten är en jävla banger
Citera
2024-04-14, 14:22
Medlem
Inte världshistoria direkt, men jag fick mitt första fasta jobb sommaren 1965. Sedan blev det 44 år i branchen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in