2024-04-14, 07:38
Medlem
Zoomalierns avatar
Israel är helt omringat av hatiska islamister, som de nog förstår aldrig någonsin kommer att sluta skjuta och bomba Israel. Det är ett religöst krig, där araben ska döda juden för att det står så i koranen.

Inget av de islamistiska länderna kan försvara sig mot flyganfall från Israel. De saknar teknologin för att se deras stealth-flygplan.

Det Israel har som alternativ är alltså att

1. Låta detta pyra i all evighet, med hundratusentals drönare och hemmabyggda hamas-robotar, kidnappningar och mord...
2. Eller att de flyger in över Teheran, Beirut, Damaskus, Gaza och fimpar de städerna med kärnvapen.

Hade jag varit Benjamin Netanyahu så hade jag valt alternativ 2.
Det är antingen det eller tusen år till av den här skiten. Han kanske ställs inför någon krigsrätt, men han har i alla fall avslutat kriget för en mycket lång tid framöver, och älskar han faktiskt sitt land kanske det är värt det.
Senast redigerad av Zoomaliern 2024-04-14 kl. 07:44.
Medlem
Hor-Ullas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IR5
Iran träffade sina mål..
https://youtu.be/ZdJNRIxmdKI?si=uZDrhOAjnZFd6kuD

Ni är utsatta för en extrem desinformation i eran media.

Så av totalt kanske 500 drönare och raketer så är denna video något som styrker ditt påstående om Irans lyckade anfall?

Vad var det för mål som träffades?
Medlem
Det här var en välavvägd vedergällning av Iran. Fåtal skadade och lite materiel skada. I mitt tycke en helt acceptabel vedergällning. Nu ligger bollen hos Israel och förhoppningsvis hittar dom något annat än vapen som vedergällning, kanske något handelsembargo som exempel.
2024-04-14, 07:40
Medlem
TotalWars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnoughisEnough
Det är knappast klarlagt exakt vad Iran riktade sin attack. Den var iaf tillräckligt stor för att sprida stor förstörelse och död om Israel inte kunnat skydda sig från den.

Definitivt tillräckligt stor för att ses som en direkt krigsförklaring dessutom. Kan bli rejält stökigt efter detta.

Att USA snabbt säger att de inte tänker kriga mot Iran tyder inte på eskalering. Israel behöver goda vänner, man kan inte fortsätta att isloera sig på detta sätt. Jag tror att redan nu har Israel misskött sig så pass mycket att USA´s utrikespolitik gentemot Israel har förändrats för all framtid. Det är svårt att hitta vinnare i detta krig.
2024-04-14, 07:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hor-Ulla
Så av totalt kanske 500 drönare och raketer så är denna video något som styrker ditt påstående om Irans lyckade anfall?

ingen vet vilka mål som träffas eftersom dessa efterblivna getknullare skjuter på måfå
2024-04-14, 07:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnoughisEnough
Det är knappast klarlagt exakt vad Iran riktade sin attack. Den var iaf tillräckligt stor för att sprida stor förstörelse och död om Israel inte kunnat skydda sig från den.

Definitivt tillräckligt stor för att ses som en direkt krigsförklaring dessutom. Kan bli rejält stökigt efter detta.

ISrael och Iran har varit i indirekt Krig sedan 1979*. Kriget har mestadels gått genom proxys fr Irans sida. Israel har använt sitt flygvapen och andra tillgångar att skada Iran och proxys, även någon enstaka markinvasion.

*Israel och Iran har hjälpt varandra i bland. MÖ är en spännande plats

Iran visade med sin attack att de inte vill ha konventionellt storkrig. Om de hade velat ha krig så hade Hizbollah brakat på och då hade skadorna varit långt större.

Nu ligger bollen hos Israel frågan är om hur de kommer att svara.
2024-04-14, 07:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hor-Ulla

Fel..
Iran har inte avfyrat så många.. Raketer var det definitivt inte..
Media som försöker förvränga verkligheten..
Israel har inte ens 500 punkter av betydelse
2024-04-14, 07:45
Medlem
perry2s avatar
Citat:
Om Israel gör något nu kommer svaret från Iran inte vara som denna gång. Iran har redan förberett krigets alla faser med eller utan USA:s inblandning.

Fniss
No major hits
2024-04-14, 07:46
Medlem
bema56s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av okok1
Israels respons blir väl att mörda halva Iran nu.
Ja om Iran tycker att svaret på 1 israelisk precisionsrobot är 500 Iranska, så vore det rimligt att radera ut hela Iran. Men med tanke på vilket fiasko den iranska attacken blev så kommer Israel att vara måttfulla och bara svara med kanske ett tiotal precisionsrobotar som plockar ett hundratal generaler och mullor.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TotalWar
Att USA snabbt säger att de inte tänker kriga mot Iran tyder inte på eskalering. Israel behöver goda vänner, man kan inte fortsätta att isloera sig på detta sätt. Jag tror att redan nu har Israel misskött sig så pass mycket att USA´s utrikespolitik gentemot Israel har förändrats för all framtid. Det är svårt att hitta vinnare i detta krig.

Nej, USA är ju såklart inte intresserade av mer krig i Mellanöstern. Men det är inte USA som beslutar vilket svar Israel väljer.

Jag pratar bara om storleken på attacken, med tanke på att den får ses som totalt misslyckad är ju något många hoppas att Israel väger in.
Medlem
Citat:
Det får du tro om du vill. Men om det är så borde ju Israel ta hand om detta snart som möjligt.

Du har långt kvar för att förstå att man i strider endast vill nå sina mål. Vilka medel som används är inte alltid av betydelse.

Japp jag tror detta precis som du tror Iran har kapacitet som de ej har.

Vi får se hur Israel svarar
2024-04-14, 07:47
Medlem
Stig-Britts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KevLenny
IRAN med anhängare kommer att få det svettigt.
Uncle Sam kommer inte stå och titta på

nästan så jag vill skriva RIP.

Trist och omoget med den här typen av inlägg - jag blir alltid fundersam om det är utifrån rädsla vissa skribenter skriver såhär. Det finns inget roligt i detta och det är inte ett tillfälle att leka tuff eller överlägsen. I slutändan är det alltid civilbefolkningen som drabbas för att några grandiosa despoter vill sprida sin agenda, politik, religion och så vidare. Det är alltid bättre att försöka hålla sams, och även om man i stunden är överlägsen så leder bara attacker och motattacker till hämndaktioner 50 år senare när läget är omvänt, vilket är varför vi aldrig får slut på den här typen av elände.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in