2024-04-14, 02:30
Medlem
Xfiless avatar
”Hundratals drönare och robotar har skjutits ner av antingen stridsflyg eller av något av luftvärnssystemen Arrow och ”Davids slangbella”, två världsledande luftvärnsrobotsystem för att stoppa attacker med ballistiska- och kryssningsrobotar.

Den omtalade Iron Dome, som framgångsrikt skyddar Israel mot Hamas och Hizbollahs raketer, är inte effektivt mot långdistansrobotar eller drönare och har inte använts i någon större omfattning”.

https://m.jpost.com/breaking-news/article-796838
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nousernameneeded
Mhm! dessa har nog Iran också fått tillgång till nu tack vare Ryssland... vad tror du händer med Israel då?
Tvivlar starkt på att mussorna kommer använda kärnvapen. Kan inte tro att de riskerar klippdomen som står på helig mark.
Medlem
Dumdrygs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brunnsang
Lite speciellt ändå att två länder som inte ens har landsgräns mellan varandra attackerar varandra ändå. Ligger typ 2 länder emellan dom.

Ja rätt speciellt. Hur många länder har USA gränsat med som de varit och krigat i?
Medlem
MrGrayss avatar
Leker inte experten som många hjärntvättade monkeys här.

Men jag gissar på en sak: Svarar Israel betydligt mycket mer och tusentals dör i Iran.

Så kommer Iran svara med samma effekt tillbaka.

Det är oundvikligt!
2024-04-14, 02:31
Medlem
Xfiless avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chillgren
Misslyckades attacken? En tioårig pojke skadades, tyvärr, men i övrigt hörs inte mycket.

Är detta allt mullorna har att komma med? Då är det ju bara att bomba bort Iran här och nu.

Även en 10 årig beduinsk flicka har skadats.
Medlem
nousernameneededs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onanikrem
Möjligen de har "dirty bombs" som kan vara lite oberäkneliga, särskilt om de blir nedskjutna över Irans grannländer, kan orsaka osämja med grannarna. Iran har inga strategiska kärnvapen.

Du vet det exakt hur? vad vet du vad som dealats fram med Ryssland? Iran förser Ryssland med missiler i gengäld får Iran vad?
Medlem
OlleLisss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chillgren
Misslyckades attacken? En tioårig pojke skadades, tyvärr, men i övrigt hörs inte mycket.

Är detta allt mullorna har att komma med? Då är det ju bara att bomba bort Iran här och nu.

Nja, Bara en mindre "uppvisning". Dvs inget storskalig attack. Iran har ju tusentals ballistiska missiler och drönare, men valde i detta fall att sätta in en mindre mängd.
Medlem
Kommer vi i Sverige påverkas av detta i närtid då vi är med i Nato?
Jag är ingen strateg eller krigsvetare men nog är det som sker inatt något helt nytt?
2024-04-14, 02:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrGrays

Men jag gissar på en sak: Svarar Israel betydligt mycket mer och tusentals dör i Iran.

Det är oundvikligt!
Du, efter nattens flopp från Iran så tror jag inte de efterblivna mullorna har så mycket mer att komma med.

Det är nog bara för Israel att städa bort detta smutsland här och nu. Radera skiten från världskartan.
2024-04-14, 02:32
Medlem
nousernameneededs avatar
Citat:

Det är oundvikligt!

Ja... men Storhjärnorna här på FB verkar inte ens kunna lägga ihop 1+1 varför USA inte vill att situationen ska eskalera där nere... det är ju knappast för att Iran inte är kapabla till att föra krig.
2024-04-14, 02:33
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Bluehead
Nu har ju Jordanien, USA och UK arbetat stenhårt för att bekämpa drönarna längs med deras färdväg. Läser man Irans uttalande så låter det dessutom som att syftet var att nå Israel, men utan att orsaka skada som Israel måste svara på.

Israel är kända för sin IT, men vapnen är väl ändå amerikanska och inte israeliska? Så det är väl lite fel att hylla Israel för att vara högteknologiska i detta skede, no?

Det verkar ändå som att de är väldigt alerta och har en massa AI- system som varnar dom långt innan. Alla kan krypa ner i närmaste bunker också. Ljusår från den beredskap man har här. Skulle inte ens hitta till närmaste skyddsrum. Sen verkar de inte bry sig om sånt tjafs som kollateral dammage och det är bra. Effektivt i krig.
2024-04-14, 02:33
Medlem
Inhale82s avatar
Citat:
Du är så doppad i bajs så det skriker om det.

Snälla sluta lek expert, gå lägg dig.

Vet inte om jag skulle bli kränkt av det där.

Irans attack mot Israel har misslyckats fatalt.
Det kan vi nog alla här hålla med om.
Och vedergällningen kommer bli brutal från Israel.

Sen kvittar det vad du eller jag tycker.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in