2024-04-14, 01:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Robokopf
Det palestinska folket fortsätter existera i sitt egna land fast Israel fortsätter att ockupera och bosätta sig på mer av deras ursprungliga områden. Om du jämför idag med en karta från när dom invaderade så återstår 15% av deras landyta. Jag vet inte hur du själv skulle reagerat men jag själv hade motstridigt mig när kartorna börjar ritas om år efter år och mitt land hade minskat 80% i yta.

Nu vill israel expandera ännu mer och fortsätter få vapen från USA. Dom har i attackerat syrien och nu i veckan Iran.

Syrien är Irans lilla koloni.

Iran valde att starta ett krig mot Israel, de iranska terroristerna fick smaka på rättvisa när Israel valde att försvara sig.

Palestinierna valde krig och nu så har Israel varit skickliga på att försvara sig.
2024-04-14, 01:30
Medlem
HomoDeuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Nja, man är ingen kompis längre med Ryssland, men inte heller en ovän. Finns många judar bosatta i Ryssland.., och tills nu har vi inte läst något om "tvångsmobiliserade" judar i Rysslands tjänst. Vilket Israel inte vill, men är en möjlighet utav Putin...

Så, det är nog en balansgång ifrån bägge sidor.

Njae. Se detta. https://youtu.be/iX30OQobMXk?si=UlXeHfJTN_l9Pkn9 för att få en uppdaterad bild.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kasse
Varför måste de svara med kärnvapen? Ligger mycket närmare till hands med ett konventionellt svar.

Haha, kärnvapen var kanske en överdrift, men det är vad som behövs.
Medlem
TAXIDRIVER020s avatar
Citat:
This footage is believed to show the striking of Israel's Nevatim Airbase, which regularly receives US weapon deliveries.
Om uppgifterna stämmer har Iran träffat flera mål redan.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnergizerBunny
Enligt Aftonbladet avfyrades det robotar från 5 olika länder.

Hur kommer detta sig? Det är ju bara Iran som vill ge igen för en tidigare attack från Israel?

Eller är övriga länder beredda på att eventuellt ge sig in i krig för Irans skull?

Att Iran avfyrar något mot Israel kan Iran försvara med att deras Ambassad blev anfallen av Israel. Men hur kommer övriga 4 länder försvara att De skickar robotar mot Israel?

Är det inte att betrakta som en direkt krigshandling mot Israel utan anledning?

Källa:https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/vgWOJB/uppgifter-iran-har-skickat-dronare-mot-israel

Det är inte länderna som skickar dessa drönare utan Iran-kontrollerade miliser i dessa länder. Dessutom så bombar Israel redan flera av dessa länder utan att vara i krig med dem.
Moderator
Allaballawallas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TAXIDRIVER020
Nej, inte Rysslands officiella konto men snubben bakom kontot har Twitter-cred.

Anti-Israel och Pro-Putin... Jo, tjena... Inte cred i den här frågan...

Att ha Twitter-cred beror på mottagarens syn på avsändaren, inte tvärtom.
2024-04-14, 01:31
Medlem
Fieldxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TAXIDRIVER020
https://twitter.com/IranObserver0/status/1779287439913164956

Träff i Israel

Skulle inte förvåna mig om det är Gaza den slår ner i. Muslimer har ju en förmåga att spränga sig själva i bitar på de mest kreativa sätt.
2024-04-14, 01:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Robokopf
Israel attackerade utan provokation Iran tidigare i veckan.

Nope, Israel försvarar sig mot de iranska terroristerna som planerade fler folkmord och massvåldtäkter mot judiska kvinnor och barn.

Det var en perfekt aktion av IDF

🫡🇮🇱🇮🇱🇮🇱🇮🇱🇮🇱🫡
2024-04-14, 01:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HipToBeSquare
Varför använder sig Iran av drönare med en gräsklipparmotor när de har riktiga missiler som kan nå Israel på 30 minuter.

Detta är total fake.

Iran behöver inte göra någonting för Israel anseende har gått i graven sedan deras etniska rensning i Gaza samt deras ambassadbombning i ett tredje land.
Enkel anledning. En iron dome interceptor kostar 5-8 gånger mer än en Iransk drönare. Ofta skjuter man två mot varje drönare. Ekonomin i det hela är fantastisk. Sen finns inte oändliga mängder luftvärn. Man låter billiga skruttdrönare vara första vågen och låter de bra grejorna komma senare.

Även på sikt är det bra att dränera Israels luftvärn eftersom tillverkningen av luftvärn inte är så snabb. Det är lättare för Iran att skaffa gräsklippare än det är för Israel att bygga luftvärn.
Medlem
DirtyDiggerNicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OlleLiss
Oj då. Iron Dome som skulle vara så kassaskåpssäkert

Det här får ni ta med en nypa salt och killgissning men detta skulle faktiskt kunna vara nedslag av ballistiska missiler. Avståndet och hastigheten ger viss indikation på det.

Iron Dome är inte designad för skydd mot ballistiska missiler som kommer farande i Mach 12-20 ish.

Om perspektivet däremot spelar oss ett spratt och det är vanliga kryssningsmissiler eller raketer från grannen i Libanon så kan det också vara värt att veta att Iron Dome är designat för att räkna ut nedslagsplats och batterierna är programerade att bara slå mot de inkommande projektiler som går mot bebyggelse. De som den räknat ut kommer landa på en åker bekämpas inte och släpps som mål.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av brunnsang
Är inte Iranier ganska hyvens för att vara från den delen av världen?

Eller har jag haft tur i mina möten med dom? Nästan alla jag har träffat har varit välutbildade eller drivit någon typ av persiskt restaurant.

Första Iraniern jag träffade var på drottningatan för 20 år sedan. Hans jobb var att stå och hålla upp en skylt med vägbeskrivning till en restaurang som låg lite avsides. Han stod där i ur och skur.

Den islamistiska regimen i Iran är impopulär både inrikes och i synnerhet i diasporan. Min farbrors ex var iranier, och hon och hennes persiska vänninor brukade roa sig på sina tjejkvällar genom att dricka sprit och dela rövarhistorier kring hur de brukade driva med mullorna i Iran.
Medlem
Blueheads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Har blivit många missar också :

Mer än 100 drönare, med hjälp av Storbritannien och USA, har skjutits ner utanför israeliskt territorium, uppger Israels försvarsmakt, enligt al-Jazeera

https://www.berlingske.dk/internationalt/100-droner-er-blevet-skudt-ned-uden-for-israel?referrer=RSS

Nya tidens krigföring: Mätta dyra luftförsvar med billiga drönare.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in