Citat:
Ursprungligen postat av
Doctor
Citat:
Ursprungligen postat av
Allaballawalla
Nu tror jag visserligen inte att Iran "får pisk militärt av Israel", så detta kan kanske till och med stärka mullornas förtroende från stora delar av folket.
Ingen vettig människa tror nog att Israel är dumma i huvudet, men man behöver inte vara dum i huvudet för att inse att en fundamentalistisk regim, likt Irans, med de militära dessa har helt klart är ett större problem för Israel än något som dessa någonsin ställts inför. Självklart har Israel back up från en massa andra länder. Men stödet för Israel från väst (inom folkopinionen) har nog aldrig varit så lågt som nu på grund av att folk anser att Israel tagit i lite väl mycket i överkant i Gaza.
Intressant synpunkt. Jag är inte säker på att jag tror att omvärlden kommer att sitta och rulla tummarna om Iran förklarar krig mot Israel. Att Iran företar sig att jämna Israel med marken är ett för fruktansvärt scenario. Dels för Israels vänner men också för Irans fiender. Och tillsammans är dessa grupper många och resursstarka. Jag tror att reaktionerna kan bli starka och resoluta. Jag kan absolut ha fel. Men vi ska inte inbilla oss att Iran/Ryssland och Israel/ USA är jämnbördiga kombatanter militärt. Jag skulle inte ta den matchen om jag var Ayatollah.
Man ska komma ihåg att detta är ett scenario som alla har övat och förberett sig för i över fyrtio år.