Citat:
Ursprungligen postat av
emmizen32
Väldigt bra sammanfattning av vad som framkommit under förundersökning/rättegång och som är ett väldigt troligt händelseförlopp!
Två tillägg bara, var det inte även blod på grusplanen?
Hon satt och klippte gräs när han kom hem och han hann dra i sig några bärs medans hon gjorde sig i ordning.
Och jag vill även påminna om att han sett till att hon blev förlamad i MINST benen så hon var helt utlämnad och hjälplös.
Han har ju själv uppgett att han blir lättirriterad och agiterad när han dricker så din text är inte bara trolig, den är mycket trolig!
Citat:
Ursprungligen postat av
MaxZero
Jag håller med! Bra sammanfattning!
Jag tror i och för sig att misshandeln pågått i omgångar. Att M slagit tills han fått ur sig aggressionen, eventuellt druckit lite mer alkohol och sedan hetsat upp sig igen och fortsatt att slå. Detta då blodspåren tyder på att J tagit sig runt i huset och förmodligen också ut ur huset. Detta stöds av grus på Js kropp samt blod utomhus. Denna teori om paus eller pauser (med ytterligare alkoholintag) i våldet passar också ihop med hans promillehalt jämfört med hur mycket han anses ha druckit på krogkvällen. Vidare anser jag inte att det är troligt att han orkat tillfoga alla skador på en gång utan uppehåll. Han är ju inte direkt någon atlet. Och det var väldigt mycket skador.
Tack båda för uppskattning och komplettering!
Det stämmer att Jeanette klippte gräset när Mikael kom hem från jobbet, då han själv sagt det och två grannar vittnat om att de hörde gräsklipparen vid 17-tiden.
Det stämmer att det hittades några blodspår på uppfarten i anslutning till entrén. Så här står det i brottsplatsundersökningen:
”Den sammantagna bedömningen är att Jeanette Bergström befunnit sig med blödande skada på uppfarten, trappan och entrémattan. Likaså har hon haft blödande skador då hon har befunnit sig i sovrummet och i sängen. Hur och av vilken orsak Jeanette Bergström har kommit att ligga avliden i badrummet har inte gått att fastställa vid denna inledande undersökning.”
Däremot fanns inga blodspår i övrigt på tomten vid den hundsökning som gjordes nästan en månad efter brottet. Det är lite förvirrande att i FUP ingår även en undersökning av UWs hus och tomt, där det fanns några mindre blodspår från honom. Man ville väl utesluta att Jeanette skulle varit skadad innan hon kom hem.
Jag hittar däremot ingen uppgift om grus på kroppen. Skrlv gärna var i FUP du hittar det, jag kan absolut ha missat.
I sovrummet fanns damkläder med
gräsfläckar och smuts samt blodfläckar från Jeanette. Blodet kan dock ha hamnat där senare om kläderna låg där medan misshandeln pågick.
Det är en intressant teori om att misshandeln skulle ha skett i omgångar.
Mitt intryck är att den varit utdragen men relativt sammanhängande. Anledningen till att jag tror det, är att Mikael saknade avvärjningsskador. Det pekar på att han ganska snabbt tillfogade Jeanette såpass kraftiga skador att hon blev oförmögen att göra motstånd.
Jag tänker att om han i det läget hade gjort en paus så borde han kunna besinna sig och knappast fortsatt börjat slå och sparka så brutalt igen mot en medvetslös människa.
Blodspåren utanför entrén antyder att Jeanette i något skede sprang ut och kanske försökte hon fly men Mikael måste då ha fått tag på henne och släpat in henne i huset igen.
Kanske spädde detta eventuella flyktförsök på hans raseri så att han tog steget upp till direkt dödligt våld?
Jag hittar ingen annan rimlig förklaring till blodspåren på utsidan.
Det är efter detta jag tror det dödliga våldet inträffade.
Från att ha slagit mot ansiktet, dunkade han nu hennes huvud mot golvet så hon tuppade av, sparkade mot hennes underliv och bröt hennes revben.
Hjärnskadan var ett faktum och 35 minuter senare dödsfallet.
Jag har funderat på om Mikael besinnade sig till slut när Jeanette var medvetslös, och om han då kanske släpade in henne i duschen i ett försök att få liv i henne, kanske med kallt vatten.
Och bar han i så fall tillbaka henne till sovrummet i tron att hon skulle piggna till, också avled hon istället i sängen?
Det står så här i FUP:
”Att det var utblandat blod på örngott och sängkläder ger stöd för att Jeannette själv hade duschat alternativt duschats innan hon hamnade i sängen med minst en blödande skada.”