2024-04-13, 10:34
Medlem
Thelonegunmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DirtyDiggerNick
Alla de små donationer jag skickat till någonting i Ukraina som kan verka mot ryssen har de ofta föregåtts av irriterande lögnaktiga propagandainlägg här på FB som fått mig att emotionellt känna att inlägget måste få bli kontraproduktivt. Skön känsla för vatniks också att veta att effekten av deras skitposter är ett litet bidrag till FPV drönare som annars kanske inte skulle ha genomförts.
Ja man får en påminnelse om vad som faktiskt fungerar mot ryssen. Med deras sedvanligt tvärtomspråk tolkar jag ryssarna (här på forumet) som att det som skadar dem mest är att fortsätta stödet så det blir till att öppna plånboken igen. Trots allt kom det en bra skatteåterbäring och drönare verkar göra det till en mardröm för ryssen att anfalla.
Citera
2024-04-13, 10:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Auric
Ledsen, men du använder fel tempus. Ukrainare och ryssar var broderfolk. Det Ryssland nu gjort har skapat sår som inte kommer att läka under överskådlig framtid.

Och jo, om Ukraina förlorar detta förlorar man sin självständighet. Precis samtliga s.k. fredsförslag från rysk sida innebär att Ukraina ska bli en rysk lydstat. De ryska "fredsförslagen" kan sammanfattas som "får vi de landområden vi vill ha och ni avvecklar er militära förmåga, inte går med i EU eller Nato så lovar vi att inte anfalla er igen förrän vi hittar på något skäl till att anfalla er". En ganska kass deal för Ukraina, med andra ord. Så, ger Ukraina upp blir man ett nytt Belarus. Och som någon annan skrev, så innebär denna utgång de facto en förlust även för Ryssland. Om Ryssland betvingar Ukraina kommer det att bli Ryssland som får bära upp Ukraina, och det blir inte lätt.

Du har säkert rätt i det du säger.
Citera
2024-04-13, 11:18
Medlem
attogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
Cope harder bara, dumbommar. Ni har redan missat tåget, och inte ens 20 miljarder dollar i månaden i stöd till Ukraina (under 2022-23 satsade NATO/-länderna mer än hälften av det beloppet per månad, det dyraste proxykriget i världshisoirien, men det hjälpte inte) skulle i nuläget åstadkomma någon avgörande vändning i kriget. Kiev och NATO har i strategisk mening förlorat det här, precis som Hitler i strategiisk mening hade förlorat andra världskriget ett bra tag innan de första allierade skepen närmade sig Omaha Beach.

Det är givetvis ingen som väntar sig att diskussioner på Flashback ska ge tydlig politisk effekt, och för övrigt är Ukrainaforumet sedan länge en avskärmad sektkyrka.

Kommer från en som spammar tråden.👍
Monokromt är fel uttryck för dig.
Enögd och samtidigt helt blind.

Lycka till i din värld.

Uppenbarligen är denna tråd inte i din smak.
Helt ok.
👋 från oss i fria världen.
Citera
2024-04-13, 11:22
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dcman
Desto mer jag ser väst och USA fladdra i detta, desto mer inser jag att vi kommer ha ett krig här inom ett par år, vad fan håller vi på med? Vad fan håller USA på med? Vill vi dö ut?

(läs och se min historik)

Ryssapologeternas agenda att sakta och säkert smula ner oss och vårt motstånd verkar fan fungera. Är det så att demokrati är svagt egentligen, eftersom det verkar handla om personlig makt och inflytande mer än moralisk rätta?

Jag är minst sagt besviken, och som det ser ut nu, så kommer det gå åt helvete här i Europa. Vi hade alla jävla chanser att markera, men det ordet verkar vara något som EU inte känner till..
Det hör till sakens natur att det måste bli sämre innan det kan bli bättre. Det här är vår chans att lägga om kursen, styra upp saker och ting och ta kontrollen över vårt eget öde. För mig har ukrainarna blivit ett föredöme med tiden i det att de inte viker ned sig, oavsett vad som händer i USA, etc. "Fuck the US", för att travestera en känd amerikansk politiker. När vi ändå är i farten kan vi passa på och demontera den överstatliga mardröm som EU håller på att utvecklas till. Europeisk samverkan — ja. EU — nej.
Citera
2024-04-13, 11:29
Medlem
Imponerande för ett land som slåss med spadar och komponenter från tvättmaskiner som ukrainakramarna fastslog förra året 🤡

”De ryska invasionsstyrkornas anfall har trappats upp snabbt efter det ryska presidentvalet i mars, enligt arméchefen, som poängterar att de nu också är bättre rustade än de ukrainska soldaterna.”

https://www.gp.se/nyheter/varlden/ukraina-laget-i-ost-forvarras-avsevart.11c40c23-03c3-55bb-9c13-e45b79abf4a1
Citera
2024-04-13, 11:30
Medlem
Onyourknees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onyourknee
Det här kriget är enbart, enbart, enbart Putins fel. Hoppas du tar in det, Zelensky har minst av allt i världen önskat sig krig mot Ryssland. Mindervärdeskomplex och trångsynthet präglar proryssar och Putin.

Citat:
Nix, det där är enbart Kievs, NATO:s och bombhögerns narrativ: "Putin did it!". Att operera bort den del av bakgrunden man inte vill kännas vid bakom ett händelseförlopp är en mycket vanlig variant av propagandalögn.

Och samma sak gäller EU-elitens hojtande där Krims återförening med Ryssland framställs som ungefär det grövsta brottet mot internationell statsrätt sedan Hitler tog Tjeckoslovakien. Bryssel agerar som jag ser det mest skenheligt, de vill skydda USA:s intressen med tillsvängda argument.
Alltid någon annans fel, så typiskt ryskt tänk. Ni kan aldrig erkänna när ni gör fel. Alla vet att Putin vill återupprätta gamla Sovjetunionen, det är hans och proryssarnas dröm. Det förblir en dröm tack och lov.
Citera
2024-04-13, 11:48
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blot-Sven
Det hör till sakens natur att det måste bli sämre innan det kan bli bättre. Det här är vår chans att lägga om kursen, styra upp saker och ting och ta kontrollen över vårt eget öde. För mig har ukrainarna blivit ett föredöme med tiden i det att de inte viker ned sig, oavsett vad som händer i USA, etc. "Fuck the US", för att travestera en känd amerikansk politiker. När vi ändå är i farten kan vi passa på och demontera den överstatliga mardröm som EU håller på att utvecklas till. Europeisk samverkan — ja. EU — nej.

Kloka ord Blot-Sven men jag tror att det är lite för sent för Sveriges del, vi är helt handlingsförlamade och har fått de politiker vi förtjänar.

Sverige har inte ens en hundradel av det mod och envishet som Ukrainarna uppvisar och har.

Jag tror fortfarande att Ukraina kommer att lyckas i det här kriget men tyvärr kommer det att ta mycket längre tid och kostnaden i människoliv kommer att bli fruktansvärd.
Citera
2024-04-13, 12:00
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Kloka ord Blot-Sven men jag tror att det är lite för sent för Sveriges del, vi är helt handlingsförlamade och har fått de politiker vi förtjänar.

Sverige har inte ens en hundradel av det mod och envishet som Ukrainarna uppvisar och har.

Jag tror fortfarande att Ukraina kommer att lyckas i det här kriget men tyvärr kommer det att ta mycket längre tid och kostnaden i människoliv kommer att bli fruktansvärd.
Våra politiker är frasmakare allihopa och framstår som en bunt slipade PR-konsulter. Jag vet faktiskt inte vad som skulle kunna skaka liv i det svenska folket. Ingenting verkar kännas på riktigt; så där riktigt in på skinnet.

Hoppet är inte ute för Ukraina, men det blir så klart svårare allt eftersom tiden går. Jag är i alla fall säker på en sak: Ukraina kapitulerar inte. Den externa part som försöker tvinga dem till förhandlingar ska skämmas.
Citera
2024-04-13, 12:00
Medlem
Thelonegunmans avatar
Citat:
Nix, det där är enbart Kievs, NATO:s och bombhögerns narrativ: "Putin did it!". Att operera bort den del av bakgrunden man inte vill kännas vid bakom ett händelseförlopp är en mycket vanlig variant av propagandalögn.

Och samma sak gäller EU-elitens hojtande där Krims återförening med Ryssland framställs som ungefär det grövsta brottet mot internationell statsrätt sedan Hitler tog Tjeckoslovakien. Bryssel agerar som jag ser det mest skenheligt, de vill skydda USA:s intressen med tillsvängda argument.
Japp så är det och dina lögner och din hysteriska propaganda kan inte ändra på det faktumet att en hel omvärld fördömer Rysslands krig. Vilken del av bakgrunden ska vi ta upp menar du?
Att Ryssland först attackerar och ockuperar Krim och även startar ett proxykrig mot Ukraina genom sina hittepå-stater? Skulden på kriget ligger på Putin och Ryssland och de har lyckats göra sig fientlig med en stor del av världen. Alltihopa ett brott mot folkrätten. Avskydda och föraktade men tur att ni har Nordkorea, jag har hört att ni ska satsa på turismen där. Ett bra par som förtjänar varann.
Senast redigerad av Thelonegunman 2024-04-13 kl. 12:06.
Citera
2024-04-13, 12:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onyourknee
Alltid någon annans fel, så typiskt ryskt tänk. Ni kan aldrig erkänna när ni gör fel. Alla vet att Putin vill återupprätta gamla Sovjetunionen, det är hans och proryssarnas dröm. Det förblir en dröm tack och lov.
Hänvisa till källor för ditt påstående.
Citera
2024-04-13, 12:09
Medlem
vitapumpss avatar
Får jag presentera två stycken fula skitgubbar.
https://www.expressen.se/tv/nyheter/varlden/putins-han-mot-fredskonferensen-/
Citera
2024-04-13, 12:24
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vitapumps
Får jag presentera två stycken fula skitgubbar.
https://www.expressen.se/tv/nyheter/varlden/putins-han-mot-fredskonferensen-/
Men det får ju ändå sägas vara lite patetiskt med en "fredskonferens" med bara en stridande part närvarande... Varför liksom?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in