Citat:
Ursprungligen postat av
Blot-Sven
Och så har vi tidigare händelser innan dess. Det är en never-ending story. Men, reaktionerna på konsulat-attacken har inte varit odelat till Israels fördel. Iran skulle i teorin kunna låta saken bero och "vinna på det", fast sannolikt gör de som israelerna hade gjort och svarar för att de "måste".
Båda sidor känner sig tvingade att svara. Därför kan det snabbt gå åt pipan. Man kan ju hoppas att nån fegar ur förr eller senare och mes-svarar, typ som Iran när högsta hönset nackades, men jag tror inte att det blir så.
Vidare: jag har inte alls antytt att USA skulle ha svårt att välja sida. Bara skrivit att det inte direkt ligger i USA:s intresse att delta i ett krig med Iran precis nu. Jag angav några skäl till varför jag tror det; bl.a. Israels krigföring i Gaza, där jag är beredd att ändra mig lite.
Tror du att USA gärna går i krig mot Iran i dagsläget för att Israel och Iran inte kan sluta att attackera varandra?
Det är den ökända eskaleringsstegen som ligger och spökar Hur långt vill båda sidor gå? Nu finns bollen hos Iran. Dvs Iran kontrollerar hur långt de ska på stegen. De har ett dilemma. De måste svara på Israels attack annars ser de svaga ut hos deras proxys och omvärlden. Men de vill inte svara så hårt så det kan bli legitimt i världens ögon för Israel att bomba Irans kärnvapenanläggningar. Sen är Iranska folket uppenbart nationalistiska. Men denna nationalism kan lika väl vändas mot ledningen om de tycker ledningen är de som gör fel. Det kan bli som Ryssland under WWI eller som WWII. Två helt olika nivåer på stridsvilja.
USA vill inte att det ska bli krig. Varför?
1 USA har försökt med näbbar och klor försökt lämnat MÖ sedan Obama. Men verkligheten i MÖ drar in USA gång på gång. Kina är den verkliga fienden.
2 USA har val i år. Krig är en stor unknown när det gäller hur am folket kommer reagera. Dock är amerikanerna krigströtta.