2024-04-13, 00:14
Medlem
Tänkte testa att bli en fri varelse inom något år. Då är jag ca 55 bast och ekonomiska läget kommer se ut ungefär så här:
6 milj på börsen
Inga lån på huset jag bor i (Värde ca 4 milj)
Äger sommarstugan (Värde ca 2,5 milj. Min del 50%)
Inga lån i övrigt.
Har bil värde ca 60 tkr.
Tjänar idag ca 75 tkr brutto/mån.
Tjänstepension + privat pensionssparande på det på ca 50 tkr/år de senaste 25 åren.
Händig så gör i princip allt underhåll på kåkarna själv.
Målet att börja ta ut pension rätt sent för att kompensera missat intjänande.
Mitt mål är inte att bli en eremit. Rätt mycket utomlands på vinterhalvåret är planen.
Kommer jag bli en undernärd eremit eller klara mig hyfsat enligt flashbacks expertpanel?
Citera
2024-04-13, 00:18
Medlem
Allt handlar om prioriteringar, exempelvis kan man ju sälja huset och köpa ett billigare hus på landet, sedan köpa ett boende utomlands för resterande belopp.

Då kan du sluta jobba i morgon om du vill. Förstår inte riktigt vad du behöver köpa som kommer kosta dig enorma summor, det som skapar normal livsnjutning är sällan svindyra grejer..

6M med 4% utdelning ger 20k per månad plus din andra pension, det borde väl kunna räcka. Sedan är det så att du inte behöver dö med 6M på banken, utan kan dö med några kronor....

Om möjlighet finns kan du även börja med att arbeta mindre, gå ned till 50% eller 25% och testa dig fram.. man måste kanske inte jobba 100% eller o%
Senast redigerad av ES-trader 2024-04-13 kl. 00:23.
Citera
2024-04-13, 00:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ES-trader
Allt handlar om prioriteringar, exempelvis kan man ju sälja huset och köpa ett billigare hus på landet, sedan köpa ett boende utomlands för resterande belopp.

Då kan du sluta jobba i morgon om du vill. Förstår inte riktigt vad du behöver köpa som kommer kosta dig enorma summor, det som skapar normal livsnjutning är sällan svindyra grejer..

6M med 4% utdelning ger 20k per månad plus din andra pension, det borde väl kunna räcka. Sedan är det så att du inte behöver dö med 6M på banken, utan kan dö med några kronor....

Om möjlighet finns kan du även börja med att arbeta mindre, gå ned till 50% eller 25% och testa dig fram.. man måste kanske inte jobba 100% eller o%

Jag vill inte hamna i ett läge där jag behöver flytta till någon billigare håla. Däremot kan jag tänka mig en hyresrätt när jag börjar bli skröplig då jag ändå har sommarstugan.
Annars håller jag med om att jag inte behöver ha en massa stålar kvar när jag ska ner i jorden. Däremot tror jag tyvärr att ITP2 påverkas rätt hårt när man tappar de sista intjänandeåren.
Jag är rätt lättroad och billig i drift så borde funka men är nog lite harig i det här av olika anledningar.
Citera
2024-04-13, 00:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gnupmels
Tänkte testa att bli en fri varelse inom något år. Då är jag ca 55 bast och ekonomiska läget kommer se ut ungefär så här:
6 milj på börsen
Inga lån i övrigt.
Har bil värde ca 60 tkr.
Tjänstepension + privat pensionssparande på det på ca 50 tkr/år de senaste 25 åren.
Mitt mål är inte att bli en eremit. Rätt mycket utomlands på vinterhalvåret är planen.
Kommer jag bli en undernärd eremit eller klara mig hyfsat enligt flashbacks expertpanel?

Bra jobbat! Ser bra ut!
Skulle lägga lite mer budget nu för resor och sånt medan du är i bra skick.

När du blir äldre kan du alltid snåla på livskvaliteten.

Sen om du har alternativet behöver du ju inte sluta arbeta helt:
Dra ner på arbetstiden(mer i stilen var ledig ett par månader om året, än 4h per dag),
Alternativt "Kräv" att få jobba hemifrån vissa dagar.
Du är ju i ett bra läge där du enbart behöver prestera just över miniminivå.
Citera
2024-04-13, 00:36
Medlem
Dyschlexie.s avatar
Citat:

Bor du schysst så se över hyrsituationen. Kan du hyra villan till helst nåt företag halvårsvis medans du vistas utomlands och tänka dig bo i sommarstugan lite mer.
Kanske även sommarstugan veckosvis under högsäsong?

En vän kör ex. airbnb och hyr ut sin renoverade 70talskåk i ett villaghetto till två återkommande medelålders amerikaner för en sisådär 45k/mån medans han leker runt och renoverar sommarstugan.

Är du inkörd och nischad på jobbet så tycker jag även du ska försöka fasa ut och föreslå att du kan konsulta remote nåt specifikt med samma skit du redan gör nån dag i veckan både för att hålla igång och en skön liten inkomst.
Citera
2024-04-13, 00:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dyschlexie.
Är du inkörd och nischad på jobbet så tycker jag även du ska försöka fasa ut och föreslå att du kan konsulta remote nåt specifikt med samma skit du redan gör nån dag i veckan både för att hålla igång och en skön liten inkomst.

Bra poäng, detta är något som många bortser från. Jag jobbade sista året på det viset, när jag var 40 bast. Satt bla i HK och konstruerade över VPN.

Det är många faktorer som spelar in och man kan göra på oändligt många vis beroende på sin situation

Jag hade personligen börjat med att sälja huset och köpa något annat för halva priset. Då är det ju plötsligt 8M som ger avkastning och förmodligen kan man bo nästan lika bra iaf för halva summan, särskilt om han bor ensam iaf, vilket iof ej framgår.

En annan sak är ju att se över sina kostnader, ofta har man mycket onödigt skräp som kostar varje månad, som egentligen ej har så stort värde när man tänker efter, eller finns liknande tjänster för bättre pris.
Senast redigerad av ES-trader 2024-04-13 kl. 00:52.
Citera
2024-04-13, 00:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sam.Lagman
Bra jobbat! Ser bra ut!
Skulle lägga lite mer budget nu för resor och sånt medan du är i bra skick.

När du blir äldre kan du alltid snåla på livskvaliteten.

Sen om du har alternativet behöver du ju inte sluta arbeta helt:
Dra ner på arbetstiden(mer i stilen var ledig ett par månader om året, än 4h per dag),
Alternativt "Kräv" att få jobba hemifrån vissa dagar.
Du är ju i ett bra läge där du enbart behöver prestera just över miniminivå.

Tack! Jo, bränna mer stålar i början är planen. Lite nojig över börsdipp (krasch) i fel läge.
Har jobbat alldeles för mycket tidigare och har dragit ner ordentligt på antalet timmar. Inga problem att ta ströjobb framgent om andan faller på.
Faktum är att jag har en rätt bra jobbtillvaro nu när jag börjar bli trygg i att jag kan dra. Ger ett lugn. Men friheten lockar.
Citera
2024-04-13, 00:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dyschlexie.
Bor du schysst så se över hyrsituationen. Kan du hyra villan till helst nåt företag halvårsvis medans du vistas utomlands och tänka dig bo i sommarstugan lite mer.
Kanske även sommarstugan veckosvis under högsäsong?

En vän kör ex. airbnb och hyr ut sin renoverade 70talskåk i ett villaghetto till två återkommande medelålders amerikaner för en sisådär 45k/mån medans han leker runt och renoverar sommarstugan.

Kåken är rätt liten men i kranskommun till Sthlm så uthyrning borde nog funka. Det är ett spår jag funderar på.
Konsulta med det jag gör idag är nog inte omöjligt men ströknegar jag så lutar det åt något helt annat. Då lär dock timpenningen bli betydligt lägre. Mitt primära mål är tillräckligt bra standard men en grym livskvalitet. Kommer lägga betydligt mer tid på börsen då jag har ett stort intresse åt det hållet.
Citera
2024-04-13, 00:58
Medlem
Citat:
Tack! Jo, bränna mer stålar i början är planen. Lite nojig över börsdipp (krasch) i fel läge.
Har jobbat alldeles för mycket tidigare och har dragit ner ordentligt på antalet timmar. Inga problem att ta ströjobb framgent om andan faller på.
Faktum är att jag har en rätt bra jobbtillvaro nu när jag börjar bli trygg i att jag kan dra. Ger ett lugn. Men friheten lockar.

Låter bra, jag tror inte du kommer att ha problem att justera din plan om det behövs, med de tillgångar du redan har, utan att fundera på ett jobba en dag till.
Citera
2024-04-13, 01:13
Medlem
Citat:
6 milj på börsen
Inga lån i övrigt.
Har bil värde ca 60 tkr.
Du kommer självklart klara dig bra med de förutsättningarna. Men varför inte bara börja ta ut max tjänstepension och privata vid 55 under 12-13 år och sen vanlig pension? Du kan ju krydda med avkastningen från börsen när du behöver. Sen kanske du har något arv som kommer och säljer någon av dina fastigheter.
Tänk på att du inte behöver så mycket när du är +75.
Citera
2024-04-13, 01:25
Medlem
Citat:
6 milj på börsen
Inga lån i övrigt.
Har bil värde ca 60 tkr.

Allt hänger ju på vad du har för utgifter. Kan du redogöra för alla dina utgifter i grova drag så går det lättare att uttala sig om du kan göra FIRE med de förutsättningarna eller inte. Jag skulle lätt kunna göra FIRE med de förutsättningarna, men då har vår familj månadsutgifter på ca 30-35.000/mån.

Samt hur mycket har du i pensionsspar totalt?
Senast redigerad av kramiz1 2024-04-13 kl. 01:40.
Citera
2024-04-13, 02:10
Medlem
Dyschlexie.s avatar
Citat:
Kåken är rätt liten men i kranskommun till Sthlm så uthyrning borde nog funka. Det är ett spår jag funderar på.
Konsulta med det jag gör idag är nog inte omöjligt men ströknegar jag så lutar det åt något helt annat. Då lär dock timpenningen bli betydligt lägre. Mitt primära mål är tillräckligt bra standard men en grym livskvalitet. Kommer lägga betydligt mer tid på börsen då jag har ett stort intresse åt det hållet.

Kåken i mitt exempel är en renoverad ~120kvm med halv källare i Vallentuna.

Sen så är ex. nåt äldre tyskt par säkert sugna på att ge dig ganska bra betalt för sommarstugan 3-4 veckor under semestern för att stort sätt finansiera den hela året.

Ytterligare tankefrö: Är du händig nog att smälla upp en attefallare och har förutsättning? Särskilt om du bor på sutterängtomt, då du kan göra 2plans 60kvm utan bygglov (nockhöjd avgör)
Kasta in någon i det du står ut med som klipper gräs, skottar snö och håller koll på andra huset medans du hyr ut det och livskvalitéar i internationella solen, konsultar nåt mysprojekt på rutin och kollar på börsgrafer.

Är du van att jobba heltid eller mer så skulle jag tro att du nån dag i veckan knappt skulle kännas alls vad du än skulle hora ut dig till. Bara du kan släppa. Mest betalt för minst hade jag personligen gått efter.
Som flera är inne på så tror jag känslan av frihet kommer om du bara kommer ner en del timmar och fortfarande är en del åtminstone något sammanhang.
Vad du än gör så gå inte från 100 till 0 för snabbt, utan känn friheten du redan har byggt och ha målbilden att kunna skräddarsy din jobbsituation med olika anspråk som passar din livsstil.
Många som skriker frihet verkar ofta snubbla över understimulans och dekadens.

Något ekonomiskt tänker jag inte uttala mig om.. för ung o dum. Bara resonerar här
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in