2024-04-11, 08:39
Avslutad
Försörjer hellre Ukraina än de mängd importerade bidragsparasiter som vi importerat de senaste åren.
2024-04-11, 08:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tuor
Återigen: Hur ska Ryssland kunna starta WW3? Varför vill de ens starta WW3 när de vet att de får hela NATO emot sig?

Fokusera istället på hur vi ska få ut alla blattar och negrer istället. Du som verkar vara rädd för krig verkar ha missat att ett inbördeskrig i framtiden är betydligt troligare än att vi får ryssar på svensk mark.

Varför ens invadera Ukraina om de vet hur det skulle gå?
Har du en ny användare eller kan vi enkelt kolla hur omöjligt du trodde det var att Ryssland skulle invadera Ukraina?
2024-04-11, 08:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BorjeViking
Tror du att detta är en medveten strategi eller har det bara blivit så på grund av andra faktorer?
Det är svårt att säga om begränsandet av debatten är ett självändamål i strikt mening och mediekampanjerna ett vektyg för att komma dit, men jag uppfattar i alla falll att den politiska och mediala eliten inte har något emot att det blir rättning i ledet.

Diskussioner om hur folk (politiker, mediepersoner och andra) har agerat i ett sådant här klimat landar ofta i frågan "hoppade de frivilligt ner i vattnet eller blev de knuffade?" (engelska: Did they jump or were they pushed?) - jag skulle säga att EU:s underordning och följsamhet gentemot USA har element av bägge två, men USA ser också Europa som en potentiell konkurrent på fera plan, och utnyttjar sitt inflytande över EU/NATO och europeiska regeringar för att hålla oss nere, en klassisk "protection racket"-modell. Europa tjänar i längen ingenting på det här kriget.
Senast redigerad av HepCat-X 2024-04-11 kl. 09:20.
2024-04-11, 08:59
Medlem
Tuors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kalle632
Varför ens invadera Ukraina om de vet hur det skulle gå?
Har du en ny användare eller kan vi enkelt kolla hur omöjligt du trodde det var att Ryssland skulle invadera Ukraina?

Lite skillnad på att invadera ett tattarland och att starta krig mot NATO, eller hur? Konstig jämförelse.

Ryssland skulle behöva mobilisera samtliga stridsdugliga män i landet för att ens kunna ha en liten chans mot Polen, Baltikum och de skandinaviska länderna.
2024-04-11, 09:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av captengrogg
Försörjer hellre Ukraina än de mängd importerade bidragsparasiter som vi importerat de senaste åren.
De kommer till Eurppa primärt på grund av USA:s krig i närheten av Europa, medan USA själva är skyddade av två stora världshav.

Dessutom är EU-toppen, som hjälper till med att fixa både krig och inflöde av migranter, i praktiken ett gäng amerikanska lakejer. Du blir alltså lurad av Bryssel på bägge ledderna.
2024-04-11, 09:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av johnjozefsson
Jag har mitt eget liv och min egna familj att försörja. Dra åt helvete.
Starkt tredje inlägg på flashback.....

Jag ger hellre skattepengar till Ukraina än till dig iaf.
2024-04-11, 09:09
Medlem
johnjozefssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av marcandrew
Starkt tredje inlägg på flashback.....

Jag ger hellre skattepengar till Ukraina än till dig iaf.

Jag gissar på att du röstar rött.

Om du så gärna vill ge bort dina svenska skattepengar till Ukraina så kanske du ska flytta till Ukraina?

Lider du möjligtvis av en intellektuell funktionsnedsättning?
2024-04-11, 10:20
Medlem
everythingiss avatar
Det är den bästa investeringen vi kan göra, varenda krona och granat som decimerar Rysslands krigsmakt är väl spenderad..... Det kommer att kosta oss pengar eller rent av liv ändå i slutändan. Se det som att vi investerar i vårt yttre territoriella försvar utan svenska liv som insats.
2024-04-11, 11:05
Medlem
Det finns två diametralt motsatta perspektiv på hur det här kriget kommer att utvecklas, vart det är på väg (om vi för ögonblicket bortser från risken för att det växer till WW3).

Det ena scenariot följer Lindsay Grahams replik: "It's the best money we've ever spent" i förhoppningen att massor av ryssar ska bli dödade utan att Väst ens behöver skicka in egna trupper till fronten. Denna approach har i praktiken redan missluýckats, även om västmedia försöker dölja saken. Ukraina har under i stort sett hela kriget förlorat långt fler soldater än Ryssland, Kiev kommer ingenstans på slagfältet trots massiva ansträngningar och någon stor öppen NATO-intervention i Ukraina kommer det knaoast att bli, trots att det är det enda som möjligen skulle kunna vända kriget ett tag. Ukraina nöts ner över tid.

Det andra perspektivet: "It's the Economy, stupid!". (Bill Clinton). Att föra proxykrig på det här sättet är inte gratis, och om NATO övergick till att öppet använda sina egna reguljära truppper vid fronten så skulle det kosta ännu mycket mer - ukrainska liv kan man slösa med och köra ner i gyttja och usla villkor, men inte gärna sina egna franska eller amerikanska soldaters liv. Eftersom det i grunden är parlamenten som måste ge klartecken för fortsatt miljardrullniing till Ukraina kommer man till en fas där det blir politiskt känsligt i Väst att kriget rullar på och slukar massvis med pengar, vapen och liv, och skadar den egna eonomin, utan att lyckas ge de önskvärda resultaten. I USA nådde man den punkten för ett drygt halvår sedan, i samband med budgetstriderna i Kongressen och Zelenskys andra USA-besök för att vigga pengar. och nu har vi kommit in i den fasen även i Europa - bland vanligt folk nere på kontinenten, om än inte så mycket i finmedia. Förr eller senare blir Väst tvungna att trappa ner sitt deltagande. och slutresultatet blir då att Väst har sålt smöret i massiv skala men tappat pengarna.
Senast redigerad av HepCat-X 2024-04-11 kl. 12:01.
2024-04-11, 11:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bortmedfifittor
Kan du läsa eller?

Ja, du är helt snurrig och/eller utbildad i rysk skola. Det sista vet man när idioterna inte vet att ww2 startades av en allians mellan Nazityskland och Naziryssland 1939. I deras/era böcker står nåt annat.
2024-04-11, 11:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tuor
Lite skillnad på att invadera ett tattarland och att starta krig mot NATO, eller hur? Konstig jämförelse.

Ryssland skulle behöva mobilisera samtliga stridsdugliga män i landet för att ens kunna ha en liten chans mot Polen, Baltikum och de skandinaviska länderna.

Ja, lite skillnad men samma resultat. Jag är rätt övertygad om att efter F16 kommer frivilliga piloter. Ett par steg efter det kanske polen säkrar gränsen mellan Vitryssland och Ukraina.
2024-04-11, 13:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av johnjozefsson
Jag gissar på att du röstar rött.

Om du så gärna vill ge bort dina svenska skattepengar till Ukraina så kanske du ska flytta till Ukraina?

Lider du möjligtvis av en intellektuell funktionsnedsättning?

Starkt fjärde inlägg.

Att vilja ge lite stöd till Ukraina är ingen höger-vänster fråga i Sverige, och samtliga partier i rksdagen ger sitt fulla stöd till Ukraina. Motståndet är väl störst bland V och MP skulle jag gissa på, så du är väl i fint sällskap där med andra som resonerar som barn eller fruntimmer.

Det handlar om att stödja en stat som kämpar mot en annan stat som vill styra Sveriges utrikespolitik och föbjuda oss att ingå avtal med vem vi vill.

Sverige har skickat enorma summor till galningar som Robert Mugabe, kommunister som Nelson Mandela, hävt pengar i diverse projekt utan kontroll i decennier. Nu äntligen ger vi stöd som räknas, Ukraina är ett land i Europa och inte något jävla Syrien, Irak eller Afghanistan.

Jag avskyr ta mig fan er som inte fattar att den ryska regimen är ett hot mot hela Europa mer än vad jag ogillar ryssar(ja, vi har problem i västvärlden också med en korrupt elit bla bla bla, USA bla bla bla). Det är Ryssland aggressiva agerande som tvingat in Sverige och Finland i NATO, så tacka Putin och hans hantlangare för det.

Även fast Ukraina slutligen förlorar kriget så är det bara bra om Ryssland tar så stora förluster som det går.

Totalt har Ukraina fått 37 miljarder på två år dvs ca 1,5% av statens budget.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in