2024-04-10, 22:04
Medlem
FernandoFisrings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Folketstempel
Finns det en grupp med balans utan att kallas för pedofiler eller rättshaverister i denna strid mellan de onda och de goda?

Jag kan inte sympatisera med en falang i striden, då de båda är för extrema på sina egna håll.
Ger man sig in som "neutral" (som jag egentligen inte tror man kan vara) så klassas man av alla andra inne i diskussionen som för eller mot.

Men ändå vågar jag fråga.
Kan man ha en neutral åsikt utan att bli kategoriserad som en fiende direkt?

Både ja och nej, det beror på vem du frågar. Men varför antar du att alla här antingen är helt för eller helt emot? Bland vi som har hängt här mest nu på sista tiden finns det flera som försöker ha nyans i diskussionen. Det är mest extremist-sidan av dumpensekten som inte tillåter för dom avvikande åsikter, dvs antingen sväljer du allt med dumpen med hull och hår eller så är du *insert alla fula och nedsättande ord du kan komma på här*.

Berätta gärna hur du menar att du är neutral i frågan.
Citera
2024-04-10, 22:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FernandoFisring
Gömmer sig säkert ett gäng som inte vet vad det är de har gått med i utan accepterat nån inbjudan från grannen som är med i sekten, personer som vill markera mot snuskgubbar men inte har vidare interesse för just dumpen, personer som är med för nyfikhetsskull, personer som är med med flera konton, trollkonton och spamkonton bland följarna också. Att säga att 250k personer gillar en för att man har 250k följare i nåt socialt medie är ganska naivt. Sen som sagt, eftersom facebook är dumpens störsa medie och inte instagram, snap eller tiktok som de också har försökt sig på och som är större bland åldersgruppen 0-50 idag lutar det ganska mycket åt att de flesta av dumpens anhängare är i medelåldern och uppåt.

Ok , trodde att följare på FB var sektmedlemmar. Ja, medelålders är nog mer av moraltanter än äldre flower power och unga generationen.
Citera
2024-04-10, 22:13
Medlem
Folketstempels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FernandoFisring
Både ja och nej, det beror på vem du frågar. Men varför antar du att alla här antingen är helt för eller helt emot? Bland vi som har hängt här mest nu på sista tiden finns det flera som försöker ha nyans i diskussionen. Det är mest extremist-sidan av dumpensekten som inte tillåter för dom avvikande åsikter, dvs antingen sväljer du allt med dumpen med hull och hår eller så är du *insert alla fula och nedsättande ord du kan komma på här*.

Berätta gärna hur du menar att du är neutral i frågan.

Du gav ett väldigt neutralt svar enligt min tanke bakom frågan.
Jag menar åsikter som du just beskrev och tack för att snabbt ge ett konkret exempel. Jag hade antagligen fördomar som du motbevisade direkt och är talade för hur fel jag hade.

Denna tredje åsikt syns för lite tyvärr och är lite som för eller mot Putin inom utrikespolitiken på Flashback. Du är för eller mot beroende på hur du stavar ett ord fel som ogillas av de argsinta motpolerna.
Citera
2024-04-10, 22:17
Medlem
FernandoFisrings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Takanashi
Ok , trodde att följare på FB var sektmedlemmar. Ja, medelålders är nog mer av moraltanter än äldre flower power och unga generationen.

Nej, det verkar snarare röra sig om cirka 400-1500 aktiva medlemmar i facebookgruppen, pendlar uppåt och nedåt runt de siffrorna över tid om man ser på antalet integrationer (gillat och kommenterat) på deras inlägg. Finns så klart säket också några fler som gillar dumpen men inte höra så mycket också, men 250k dumpenfanatiker kan vi nog ganska tryggt räkna med att det inte är.
Citera
2024-04-10, 22:25
Medlem
FernandoFisrings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Folketstempel
Du gav ett väldigt neutralt svar enligt min tanke bakom frågan.
Jag menar åsikter som du just beskrev och tack för att snabbt ge ett konkret exempel. Jag hade antagligen fördomar som du motbevisade direkt och är talade för hur fel jag hade.

Denna tredje åsikt syns för lite tyvärr och är lite som för eller mot Putin inom utrikespolitiken på Flashback. Du är för eller mot beroende på hur du stavar ett ord fel som ogillas av de argsinta motpolerna.

Som sagt, tror ingen här inte tycker det är vidrigt att utsätta barn för sexuella övergrepp, och att snuskgubbarna som hamnar i dumpenbloggen får skylla sig själva. Sen är vi några som är kritiska mot om dumpen har någon effekt på att det de gör faktiskt hjälper några utsatta barn eller om det ligger andra motiv så som ekonomisk vinning bakom, vilket ju skulle vara förjävligt.
Citera
2024-04-11, 00:36
Medlem
Lesslers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Takanashi
Man ska nog inte ha för stora förväntningar på att detta kommer drabba dumpen särskit negativt tyvärr.
Även om det är mycket troligt att de fälls så blir inte konsekvenserna så stora, som många hoppas.
I tryckfrihetsmål skapas inga prejudikat såvida det inte till slut hamnar hos HD. Detta gör att det knappast kommer leda till en strid ström av anmälningar, då man kan riskera att förlora målet i en del fall och det kan bli rejält dyrt för en privatperson.
Vad dumpens ekonomi beträffar är det sannolikt småpotatis. De har ju 250 000 på FB som säkerligen är villiga att swisha 10-50 SEK , som då genererar 2,5 -12,5 miljoner.
Möjligtvis är historien med impulskontrollen ett värre sänke , men antagligen inte tillräckligt.
Otroligt trist att behöva vara pessimist, men det är nog det enda realistiska tyvärr.

HD är ju förvisso den enda egentliga prejudikatinstansen i alla mål. Men om Sara Nilsson fälls av juryn, ska tingsrätten göra sin bedömning: fria eller fälla och ange domskäl. Om Nilsson fälls av tingsrätten, kanske hon överklagar. Om hon fälls även i hovrätten av samma skäl som tingsrätten har angett, har saken bedömts två gånger med samma resultat och av samma skäl.

Säg att ett huvudtema i skälen blir detta med oförsvarlig publicering på grund av bristande allmänintresse (gäddan är en vanlig, okänd Svensson), då kan det kanske vara en tillräckligt stabil grund för att andra stämningslystna gäddor ska våga sig på ett domstolsäventyr, även om inte HD prövar saken. Vanlig, okänd Gädda Gäddsson = oförsvarligt, det framstår som ett skäl av principiell art - tillämpligt på praktiskt taget alla gäddor.
Citera
2024-04-11, 01:01
Medlem
Lagopussys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lessler
HD är ju förvisso den enda egentliga prejudikatinstansen i alla mål. Men om Sara Nilsson fälls av juryn, ska tingsrätten göra sin bedömning: fria eller fälla och ange domskäl. Om Nilsson fälls av tingsrätten, kanske hon överklagar. Om hon fälls även i hovrätten av samma skäl som tingsrätten har angett, har saken bedömts två gånger med samma resultat och av samma skäl.

Säg att ett huvudtema i skälen blir detta med oförsvarlig publicering på grund av bristande allmänintresse (gäddan är en vanlig, okänd Svensson), då kan det kanske vara en tillräckligt stabil grund för att andra stämningslystna gäddor ska våga sig på ett domstolsäventyr, även om inte HD prövar saken. Vanlig, okänd Gädda Gäddsson = oförsvarligt, det framstår som ett skäl av principiell art - tillämpligt på praktiskt taget alla gäddor.
Barnkonventionen är lag i Sverige sen, ja när var det, 2019? Jag tänker exempelvis på artikel 19 och 34. Kan dess status och Sveriges brister där inte användas i argument till Dumpens fördel?
Citera
2024-04-11, 01:36
Medlem
Lesslers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lagopussy
Barnkonventionen är lag i Sverige sen, ja när var det, 2019? Jag tänker exempelvis på artikel 19 och 34. Kan dess status och Sveriges brister där inte användas i argument till Dumpens fördel?

2020 🤓 Som argument i Dumpens (eller Sara Nilssons) försvar kan de åberopas - Nilsson behöver alla argument hon kan uppbringa med någon rättslig bäring. Då som en del av argumentationen för försvarligheten: målet rör ju påståenden om sexuell kontakt med barn, eller vad gäddan trodde var barn. Helt enkelt argument för att försvarlighetsbedömningen ska göras i ljuset av barnkonventionen.

Det blir dock mycket svårt, tror jag, att få gehör för den argumentationen: konventionsreglerna är allmänt hållna och det pratas till exempel om ”lämpliga åtgärder” - vad är lämpligt, det vill säga tillräckligt gjort och inte i relation till prövningen av just åtalet, blir en naturlig invändning från gäddan.
Senast redigerad av Lessler 2024-04-11 kl. 01:41.
Citera
2024-04-11, 07:47
Medlem
Rätt roligt när Patrik tar upp att Sara har en fascination för arbetshandskar. Då säger Patrik varför är du är intresserad av arbetshandskar du har ju aldrig jobbat. Då svarar Sara det har jag visst det jag har arbetat på en gokartbana. Cirka 1.20 min in i videon diskuterar dom Saras fascination för arbetshandskar.
https://www.youtube.com/watch?v=6sj7rCd1WbM
Senast redigerad av Berraperra1975 2024-04-11 kl. 07:50.
Citera
2024-04-11, 07:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trolltestet
De arbetar för att få barn att framstå som billiga horor online.

De enda barn som får trygghet via dumpen är de barn som är billiga horor online. Deras kundunderlag tunnas ut.

Jag tror inte ens vuxna sexmissbrukare är lika kåta som Dumpens "barn". Undrar hur fiskarna egentligen mår? De verkar ha en högst osund bild av barn och deras agerande online.
Senast redigerad av -Klarafina- 2024-04-11 kl. 08:02.
Citera
2024-04-11, 07:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Berraperra1975
Rätt roligt när Patrik tar upp att Sara har en fascination för arbetshandskar. Då säger Patrik varför är du är intresserad av arbetshandskar du har ju aldrig jobbat. Då svarar Sara det har jag visst det jag har arbetat på en gokartbana. Cirka 1.20 min in i videon diskuterar dom Saras fascination för arbetshandskar.
https://www.youtube.com/watch?v=6sj7rCd1WbM

Kanske nån fetish? En av gäddorna gick ju ingång på uppblåsbara badleksaker, en annan på "fluff"/konstpäls. Sara ligger och smiskar bäver endast iförd arbetshandskar...
Citera
2024-04-11, 08:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Klarafina-
Kanske nån fetish? En av gäddorna gick ju ingång på uppblåsbara badleksaker, en annan på "fluff"/konstpäls. Sara ligger och smiskar bäver endast iförd arbetshandskar...
Tyckte det var lite roligt men samtidigt lite taskigt av Patrik att säga som han gjorde. Det är inte första gången Patrik har berättat om Saras fascination för udda saker. I en annan pod berättar Patrik att Sara kan allt om grävmaskiner trots att hon aldrig kört en sådan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in