2024-04-10, 14:39
Medlem
”In March, the Consumer Price Index for All Urban Consumers increased 0.4 percent, seasonally adjusted, and rose 3.5 percent over the last 12 months, not seasonally adjusted. The index for all items less food and energy increased 0.4 percent in March (SA); up 3.8 percent over the year (NSA).”

https://www.bls.gov/cpi/

Inflationen stiger på andra sidan Atlanten. Sek försvagas. Hur påverkar detta bostadspriserna? Kan riksbanken sänka?
Citera
2024-04-10, 15:12
Medlem
Vänta nu, så bostadspriserna steg för att en massa bolånetorskar trodde att riksbanken skulle sänka i maj och chansade därmed? Hur kan folk chansa med mångmiljonbelopp? Sitt livs största affär.

Finns ens räntesänkning på horisonten?
Citera
2024-04-10, 15:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ignoramibus
Vänta nu, så bostadspriserna steg för att en massa bolånetorskar trodde att riksbanken skulle sänka i maj och chansade därmed? Hur kan folk chansa med mångmiljonbelopp? Sitt livs största affär.

Finns ens räntesänkning på horisonten?

Alla annat än räntesäkningar i år skulle vara en väldigt stor överraskning. Frågan är väll hur många hur stora.
Du kan se vad marknaden tycker här https://research.sebgroup.com/macro-ficc/reports/48357

Det är ju knappat så att de som tar lån nu, går på knäna vid 4.0% styrränta men allt är guld och gröna skogar vid 3.75%. De kan inte spela så stor roll om det sänks första gången i maj eller juni t.ex.

De som köper nu har med största sannolikhet råd med 4%, annars skulle de inte få lån så förstår inte hur de "chansar"?
Citera
2024-04-10, 15:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trickget
Det är ju knappat så att de som tar lån nu, går på knäna vid 4.0% styrränta men allt är guld och gröna skogar vid 3.75%. De kan inte spela så stor roll om det sänks första gången i maj eller juni t.ex.

De som köper nu har med största sannolikhet råd med 4%, annars skulle de inte få lån så förstår inte hur de "chansar"?

Så är det.
Islossningen på bostadsmarknaden under våren, har troligtvis med att framtiden ter sig mer överblickbar än för något år sedan. Är det något alla marknader skyr som pesten, är det osäkerhet. Jag har skrivit det förr men antagligen är det dom som hela tiden haft råd men tvekat, som nu passar på. Dock lär det inte bli något generellt rally i närtid pga urholkad köpkraft.
Citera
2024-04-10, 16:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MannenP
Det tror jag inte bankerna gillar speciellt mycket. Bättre med mer lån och låg amortering för banken och de har nog en del inflytande över besluten.

Det är naturligtvis riktigt. Staten får bestämma vilka dom skall stödja. Bankerna, eller folket.

Så länge dom gång efter annan väljer bankerna, så kan dom sluta gnälla om sårbarheten i ett högbelånat folk.
Citera
2024-04-10, 16:57
Medlem
Hermi-Tages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av priamos2014
Varför skall ränteavdraget avskaffas,?
Tycker du inte privatpersoner visavi företag, har tillräckligt med nackdelar?

F.ö. Tycker jag det är märkligt att man använder räntevapnet så frikostigt för att få ner inflationen.
Det vore mycket bättre om man höjde amorteringskraven.

En otroligt feg bostadspolitik har förts sen amorteringskravet och kravet på 15% finansiering infördes.
Bostadspriserna ökade enormt mycket i det närmaste linjärt mellan 2000-2022. Det är inte hållbart och det gör också Sverige till ett sämre land på lite sikt.

Bostadsavdraget är dåligt, här kommer några anledningar:

- Resulterar i höjda bostadspriser.
- Driver inflation.
- Bidrar till att öka skillnader mellan bostadsägare och hyrestagare.

För min del har det varit exceptionellt lönsamt och i återblick så har mitt bostadsägande varit huvudsyssla och mitt arbete en bisyssla rent ekonomiskt.
Men vad spelar det för roll om jag vill bo kvar i Sverige?
Visst, jag kan flytta till Spanien men där vill jag turista men inte bo.
Citera
2024-04-10, 16:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ignoramibus
”In March, the Consumer Price Index for All Urban Consumers increased 0.4 percent, seasonally adjusted, and rose 3.5 percent over the last 12 months, not seasonally adjusted. The index for all items less food and energy increased 0.4 percent in March (SA); up 3.8 percent over the year (NSA).”

https://www.bls.gov/cpi/

Inflationen stiger på andra sidan Atlanten. Sek försvagas. Hur påverkar detta bostadspriserna? Kan riksbanken sänka?

Sek är ursvag och samhället går åt fel håll tyvärr.
Räntan är inget bra verktyg, en högproduktiv entreprenörsfylld befolkning är.

Sverige går mot varande en c-nation. Viss produkter, en del viktiga finns inte att få tag på.
Patienter får åka till Norge för att få tag på vissa läkemedel.
Sverige är snart uträknat.
Nåja, vi slipper i alla fall få hit fler människor som vill leva på systemet.
Citera
2024-04-10, 16:58
Medlem
Hermi-Tages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av winner09
Inflationssäkra sina pengar genom att investera dem i en bostad funkar inte heller. Sidledes rörelse av bostadspriserna under lång tid frammåt spås ju av många. Då är 4 % på banken en bättre investering.

Prisökningarna har precis börjat och min gissning är rally de närmste fem åren.
Vi får väl se hur det går med den saken...
Citera
2024-04-10, 18:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hermi-Tage
Prisökningarna har precis börjat och min gissning är rally de närmste fem åren.
Vi får väl se hur det går med den saken...

Vilka är faktorerna som ska driva ett rally de kommande fem åren? Kvinnor föder knappt barn längre. Ska vi ha massinvandring av analfabeter? Nollränta är en dröm - sannolikheten för det är närmare noll.
Citera
2024-04-10, 19:02
Medlem
Kaenkelberries avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaenkelberrie
Pendling är något de flesta tröttnar på till slut så då är det dyrare bostäder som gäller om man inte vill bo med soc- grupp 3
Sedan är det ändå dyrt oavsett då bostadsrätter och hus kräver underhåll och andra kostnader över tid men bostaden är viktig speciellt i Sverige där det är kasst väder osv då betalar man och värdesätter sin bostad

Det är alltid relativt.
Citera
2024-04-10, 19:18
Medlem
Sverige är överbelånat i bostäder. Tillsammans med Kanada, Australien och Nya Zeeland.

Ont om plats no way in hell. Markpriser som är astronomiska yes.

Det är inte svårare. Nu vill man knuffa skiten framför sig igen och nu går det inte utan inflationen.

Om Sverige följer usa så ökar utbudet på bostäder där ganska kraftigt. Speciellt i de rika områdena som florida o California. 4-5 gånger större utbud i vissa områden.
Citera
2024-04-10, 23:49
Medlem
DVikings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaenkelberrie
Jadu. Det låter onekligen som att man bör flytta till ett multikulti område för det verkar ju inte alls vara nått konstigt. Nu blev jag lockad att sälja av min kåk och säga hejdå till vårt trevliga kvarter.

Ja, varför inte? Du skulle kunna få en tysk eller amerikan som granne, eller kanske en familj från Indien. Helt klart jobbigt för en inavlad bonnlurk men för andra kan det vara spännande och lärorikt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in