2024-04-10, 21:36
Medlem
Alldelesunderbars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LuiLui
Dagens löjligaste lögn
Vad menar du idiot?

Citat:
Som intagen har man sysselsättningsplikt i 8 timmar/vardag alltså jobb eller studier.
Ja det stämmer.

Citat:
Man har tillgång till
beroendeprogram, läkare, tandläkare, psykolog, sjuksköterska och vid behov övrig vård.
Vad har det med vad jag skrev att göra? Du har inte varit på en anstalt utan läst allt detta i textform så håll käften tack.

Citat:
Man har gym
Alla anstalter har inte gym och de tar bort dessa mer och mer. 2-3 ggr i veckan brukar man få tillgång till ett rum utan fönster med en roddmaskin och nån annan tråkig maskin. De flesta är deprimerade och gymmar ej.

Citat:
bibliotek
1 gång varannan vecka är standard.

Citat:
gemensamhetsutrymmen
Vad menar du med detta? Ett litet "vardagsrum" , ja det stämmer isf.

Citat:
man kan baka och laga mat på sina ställen
Ja vissa kåkar har självförvaltning, det är ett plus. Sålänge man inte sitter med äckliga tjackisar och uteliggare. Vilket man oftast gör.

Citat:
läsa upp betyg, fixa en utbildning eller förberedelse för jobb, man kan bli drogfri eller man kan bli knarkare
.
Dessa ingår i syssselsättningsplikten såsom du redan nämnt.

Citat:
Man har tillgång till kiosk,
En gång i veckan, några chokladbitar och telefonkort kan man köpa. Visst, haribopåsar finns med.

Citat:
kontaktperson och social handläggare
Vad du menar med detta är oklart

Citat:
Man har en cell och tillgång till dusch och toa.
Självklart har man en cell och tillgång till toalett, är du helt efterbliven?

Citat:
Man får besök regelbundet och man får ringa i telefon.
Det är extremt restriktivt med besök och telefontillstånd.
Du vet inte vad du snackar om.

Citat:
Jo, sen får man en timmas promenad men fler timmar på helgen.
Nej det får man inte.
Vissa anstalter har en timme extra på sommaren, men alla anstalter tar bort mer och mer. Svensk kriminalvård var bra på 80talet. Kanske det var då du såg dokumentären som du verkar utgå efter?
Citat:
Så ”likt Hi Max…, jo, tjena!!! Dummaste jag hört hittills.
Det är för att du är dum i huvet. Alla som har suttit inne kan intyga
Citera
2024-04-10, 21:36
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Schmuck2000
Typisk negertänk du har. Vi andra vita förstår att misshandla intagna som någon sorts hämnd är fel.

Så du skulle till exempel inte vilja se "solnamonstret" få smaka?
Citera
2024-04-10, 21:38
Medlem
LuiLuis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Adlibitumadacta
Ok. På Skänninge verkar det däremot ske, i ett fallen misshandla de en kille som drabbats av ett epileptiskt anfall.

Om det har hänt så är det tokfel.
Det är vanligare att småjävlas med fångarna än att misshandla dem om de har betett sig drygt, att man inte har så bråttom att låsa upp vid toabesök om natten, att man inte har så bråttom att hämta posten etc..
Citera
2024-04-10, 21:43
Medlem
Alldelesunderbars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yaric
Ja, yrket skulle behöva en reform. Åtminstone 1-2 år yrkeshögskola, eller avlönad utbildning (så som typ lokförare har) under minst 1 år, men då ska ju lönen vara därefter, och det vill samhället kanske inte betala... Speciellt inte nu när det lär behövas anställas ännu fler.

Men hade det blivit lite högre krav på utbildning, där man får kunskap om människor och psyket och faktiskt måste kämpa lite för att bli bra nog för jobbet, så tror jag många rövhattar hade fått det svårt, och fler normala och bra människor hade nog blivit intresserade om det blev lite mer status i yrket (allt som kräver utbildning har högre status) + högre lön.

Man ska komma ihåg att alla dessa intagna ska ut i samhället igen. Och alla tjänar på att "vården" har varit så bra som möjligt, eftersom det minskar risken för återfall. Sånt som detta repotage tar upp lär knappast göra någon människa bättre. Hatet mot alla med någon typ av makt lär öka, inkl polis då, och hela rättssystemet också. Det är knappast bra varken för personen i fråga eller samhället...

Ja finns mycket som hade behövt förbättras i Sverige men det är lite OT för denna tråd kanske. Men en ganska grundläggande grej bör ju vara att anställda inom kriminalvården beter sig som normala vettiga människor.
Du har helt rätt! Det sjuka är att frivårdshandläggarna är utbildade socionomer. Dessa har minimalt kontakt med klienterna, kanske 1-2 ggr i månaden. Men på anstalter kan man släpa in vilken idiot som helst från gatan, utrusta dessa med pepparsprej, batong och larmknapp som dem älskar att trycka på varje dag.
Citera
2024-04-10, 21:49
Medlem
Kiddieoxos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alldelesunderbar
Sverige går i USAs fotspår som vanligt . Säkert kommer fängelserna att privatiseras med. Många flashbackrassar tror att svensk kriminalvård är lyxig, men de har ingen jävla aning! De tror att man åker på utflykter, surfar på internet och sätter på brudar där. De har ingen jävla aning! Den vanliga svenska kriminalvården liknar Hi-Max-fängelserna i USA, fast utan de stora rastgårdarna. I svenska fängelser får man bara gå runt i cirklar i en liten plätt en timme om dagen. Det är extremt säkert(med bekostnad på frihet), man blir visitad flera gånger om dagen(ibland 10ggr om dagen), plitar som gör allt i sin makt för att provocera fångarna, dålig hygien, man blir tvungen att använda begagnade kalsonger blandannat, +1000 saker till. Det varierar såklart lite grann mellan olika anstalter. Men svensk kriminalvård går ut på att isolera en, tråka ihjäl en och provocera en till vansinne. Riktigt jävla deprimerande miljö i svenska kåkar.

Det låter bra!
Jag ser fram emot när svenska interner serveras nutraloaf varje dag och det är slut på att få bättre mat än våra gamla .
Du ska inte få knulla på fängelser med hög säkerhetsklassning heller det ska vara glas och telefon.
Inför kulsprutetorn också.
Citera
2024-04-10, 21:58
Medlem
Svarta-Skatans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Adlibitumadacta
Ingen som har erfarenheter av Skänninge anstalten som har något att förtälja?

Jag har jobbat ett kortare tag på en klass 1 som plit, så alltså inte Skänninge men en annan anstalt med betydligt tyngre klientel. jag blev inte långvarig för jag avskydde jobbet. Men med det sagt så det jag hörde ifrån arbetskamrat som hade jobbat där innan han kom till det fängelse jag jobbade på då så var det mycket förnedring som gällde.

Det var mycket att dom intagna fick klä av sig nakna inför 3-4 kvinnliga plitar som stod och tittade och sånt där. Mycket med nakenhet som förnedring vilket dom själva säger i reportaget. En del glåpord. Så det var direkt inte fysik våld utan mer som sagt förnedring som jag fattade det. Och det var ju inte direkt dom värsta kriminella som kallades fula ord och sånt utan det här är ju en klass 2 så det är mycket missbrukare som sitter där. Dom skulle aldrig våga göra det mot en gängtopp som sitter på klass 1. Glöm det.
Senast redigerad av Svarta-Skatan 2024-04-10 kl. 22:40.
Citera
2024-04-10, 21:58
Medlem
Alldelesunderbars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kiddieoxo
Det låter bra!
Jag ser fram emot när svenska interner serveras nutraloaf varje dag och det är slut på att få bättre mat än våra gamla .
Du ska inte få knulla på fängelser med hög säkerhetsklassning heller det ska vara glas och telefon.
Inför kulsprutetorn också.
Hoppas du hamnar där också någon dag! Helst för något icke brott , typ ett hekto gräs eller liknande. Eller varför inte alla dina hets mot folkgrupp inlägg du har gjort på flashback? 1 år på kåken skulle göra dig väl! Lite mera erfaren i livet och kanske lite ödmjukare innan du pekar finger på folk. Ditt äckliga svin.
Citera
2024-04-10, 22:05
Medlem
Alldelesunderbars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svarta-Skatan
Jag har jobbat ett kortare tag på en klass 1 som plit, så alltså inte Skänninge men en annan anstalt med betydligt tyngre klientel. jag blev inte långvarig för jag avskydde jobbet. Men med det sagt så det jag hörde ifrån arbetskamrat som hade jobbat där innan han kom till det fängelse jag jobbade på då så var det mycket förnedring som gällde.
Tänk att du som plit avskydde miljön där, förstå då hur det är för fångarna. Visst kan vissa mördare och andra förtjäna det. Men de flesta som sitter förtjänar inte dessa straff, det kan du intyga på hoppas jag. En plit går hem för dagen. Hur jobbigt det än är i den miljön. En fånge är kvar där, man blir ganska fort deprimerad. Plitarna borde verkligen skämmas för sina handlingar.

Citat:
Det var mycket att dom intagna fick klä av sig nakna inför 3-4 kvinnliga plitar som stod och tittade och sånt där. Mycket med nakenhet som förnedring vilket dom själva säger i reportaget. En del glåpord. Så det var direkt inte fysik våld utan mer som sagt förnedring som jag fattade det.
Exakt så, mycket förnedrande och provocerande. Alltid är dem i stort överläge, höjer du rösten minsta lilla när du blir illa behandlad så trycker någon på larmknappen och man blir påhoppad av typ 30 kriminalvårdare och sedan inlåst på isoleringen i en månad. Dem vill provocera en att höja rösten så att dem kan trycka på larmknappen och sätta en på isoleringen. Detta runkar dessa avskum sedan till. Ja du känner säkert till vad jag menar. 99% av plitarna borde hänga sig. Att de inte slutar i protest är i sig ett brott. Lite grann som hitlers vakter i koncentrationsläger "det är ett jobb" " jag lyder bara order" osv

DU HAR ETT ANSVAR SOM MÄNNISKA
SOM MEDMÄNNISKA
Alla plitar som läser detta bör rannsaka sig

Edit:
Vill lägga till att det finns ett ENORMT mörkertal. Vi har tur att en plit talar ut om detta. För fångarna vet att det är lönlöst då det inte finns några bevis eller någon som bryr sig. Dessutom vill man helst glömma hela "upplevelsen" man förtränger liksom allting och försöker starta nytt liv.
Senast redigerad av Alldelesunderbar 2024-04-10 kl. 22:26.
Citera
2024-04-10, 22:18
Medlem
Jag kan inte förmå mig att tycka synd om fångar.

Ja, jag inser att behandlingen är fel utifrån humana värderingar men dessa fångar sitter ju där de sitter på grund av sina egna beslut och sina egna handlingar.

När man som individ väljer att vara kriminell så får man vara beredd på att det laglydiga samhället inte bryr sig nämnvärt ifall du far illa.
Citera
2024-04-10, 22:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Burre24

Ja, jag inser att behandlingen är fel utifrån humana värderingar men dessa fångar sitter ju där de sitter på grund av sina egna beslut och sina egna handlingar.

När man som individ väljer att vara kriminell så får man vara beredd på att det laglydiga samhället inte bryr sig nämnvärt ifall du far illa.

Så må vara. Men innebär det att du anser att det är försvarligt att kriminalvårdare begår brott mot de intagna? För det är faktiskt det, det är fråga om här.
Citera
2024-04-10, 22:24
Medlem
Alldelesunderbars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Burre24

"Väljer att vara kriminell"...
Man var kriminell om man som kvinna körde bil i Saudiarabien för inte så länge sedan. Man var superkriminell om man rökte cannabis i Thailand och många andra delar världen. Idag är det lagligt. Bara för att det står något i en lagtext behöver det inte betyda att det är rätt. Dessutom ska inte någon som sålt lite gräs få samma behandling som en mördande våldtäktsman.

Kan du inte begripa detta?
Idiot
Citera
2024-04-10, 22:33
Medlem
LuiLuis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alldelesunderbar
Tänk att du som plit avskydde miljön där, förstå då hur det är för fångarna. Visst kan vissa mördare och andra förtjäna det. Men de flesta som sitter förtjänar inte dessa straff, det kan du intyga på hoppas jag. En plit går hem för dagen. Hur jobbigt det än är i den miljön. En fånge är kvar där, man blir ganska fort deprimerad. Plitarna borde verkligen skämmas för sina handlingar.

Exakt så, mycket förnedrande och provocerande. Alltid är dem i stort överläge, höjer du rösten minsta lilla när du blir illa behandlad så trycker någon på larmknappen och man blir påhoppad av typ 30 kriminalvårdare och sedan inlåst på isoleringen i en månad. Dem vill provocera en att höja rösten så att dem kan trycka på larmknappen och sätta en på isoleringen. Detta runkar dessa avskum sedan till. Ja du känner säkert till vad jag menar. 99% av plitarna borde hänga sig. Att de inte slutar i protest är i sig ett brott. Lite grann som hitlers vakter i koncentrationsläger "det är ett jobb" " jag lyder bara order" osv

DU HAR ETT ANSVAR SOM MÄNNISKA
SOM MEDMÄNNISKA
Alla plitar som läser detta bör rannsaka sig

Edit:
Vill lägga till att det finns ett ENORMT mörkertal. Vi har tur att en plit talar ut om detta. För fångarna vet att det är lönlöst då det inte finns några bevis eller någon som bryr sig. Dessutom vill man helst glömma hela "upplevelsen" man förtränger liksom allting och försöker starta nytt liv.

Varför sitter du och piper och gnäller med offerkoftan på?
Om någon borde rannsaka sig så är det väl tjuvarna som sitter inne?
Vad har ni gjort för att hamna där? Varit goda medmänniskor? Langat knark och riskerat ungas hälsa och liv? Misshandlat? Våldtagit? Stulit? Kört rattfulla? Snott handväskan från en rar tant? Bedragit och hotat?
Hur MÅNGA människor har inte ni sårat genom erat ruttna beteende?
Och DU sitter å piper över att det är tråkigt och deprimerande att sitta inne.
Ursäkta men.., VAD FAN TRODDE DU?
Att du skulle få en vecka inne på Liseberg?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in