Citat:
Ursprungligen postat av
Lawnmoverman2011
Tack återigen för ditt engagemang men i ditt tidigare "citat" stod det väl att de påvisade hjärnskadorna BEDÖMS ha orsakat döden? Det verkar finnas utrymme här för alternativa tolkningar?
Uttalade inte rättsläkaren i anslutning till hovrätten dessutom att dödsorsaken var svårbedömd?
Vi ska även ha i minnet att rättsmedicin är ingen exakt vetenskap. Olika rättsläkare kommer ibland till skilda slutsatser.
Nej, nu far du med felaktigheter igen. Ansvarig rättsläkare har lämnat samma uppgift i HD som han gjorde i sitt utlåtande.
Rättsläkaren jobbade ihop med en kollega och därutöver har utlåtande från två toxikologer inhämtats.
Så det finns inte utrymme för alternativa tolkningar.
Vad har du för medicinska kvalifikationer för att kunna uttala dig om denna bedömning?
Från HDs dom:
”Den rättsläkare som varit huvudansvarig för obduktionen har i förhör uttalat följande. Den primära dödsorsaken har varit de svåra hjärnskadorna i storhjärnan. Obduktionsresultatet utvisar att JB varit vid liv under minst 35 minuter efter det att hon orsakades skadorna i storhjärnan. Av de rättstoxikologiska yttrandena framgår att på populationsnivå är fluoxetin inte ett påtagligt farligt ämne. På individualnivå går det inte att utesluta att den dos fluoxetin JB har haft i blodet har kunnat vara dödlig.
Rättsläkarens bedömning är emellertid den som framgår av obduktionsrapporten, dvs. att det är skadorna i storhjärnan som har orsakat döden men att de omfattande revbensskadorna samt fluoxetin-och alkoholpåverkan kan ha bidragit till dödsfallet.”
Citat:
Du har alltså ingen egen kritik att rikta mot HD trots att hovrätten drog en helt annan slutsats och friade honom?
Du har alltså ingen kritik mot hovrätten som avvek så kraftigt från rättspraxis?
Det är anmärkningsvärt att HD måste återställa en dom till vad tingsrätten beslutat och detta måste ses som allvarligt klander mot hovrätten.
Citat:
Han har fortfarande rätt att berätta sin version men samtidigt finns det väl inget som säger att han inte varit öppenhjärtig och berättat hur relationen såg ut ur hans synvinkel?
Du har alltså inte lyssnat på de inspelade förhören från rättegången?
Citat:
Du verkar dessutom utgå ifrån någon typ av fördomsfull schablonbild av hur destruktiva relationer kan se ut? Dvs, allt är svart och vitt fast det inte alls måste vara så?
I teorin borde det kunna ha det för om det uppstod bråk och gräl vid det sista mötet och M upplevde att han blev provocerad i sitt eget hem så kan det kanske finnas en förklaring till varför den aktuella gärningen ägde rum?
Det finns väl dessutom något som heter nödvärnsrätt fast där får man inte passera en gräns för vad som är tillåtet.
Du verkar utgå från någon typ av fördomsfull schablonbild av aggressiva män som offer för olyckliga omständigheter och att våld mot kvinnor i nära relation i regel beror på kvinnans provocerande beteende.
Du menar alltså att dödligt våld som i detta fall kan ursäktas med nödvärnsrätt som svar på kvinnans provocerande beteende.
Nu verkar du ju vara en lugn typ men om vi rent hypotetiskt skulle ha denna konversation över några öl på krogen och jag skulle uppfatta dina invändningar som provocerande och känna mig kraftigt ifrågasatt - skulle det då vara ursäktligt om jag skulle bli fly förbannad och överösa dig med slag och sparkar tills du säckar ihop? Skulle det även vara ursäktligt om jag dricker upp min öl i lugn och ro under 35 minuter medan du drar dina sista andetag, istället för att försöka mig på HLR eller ringa 112? Rent hypotetiskt alltså.