2024-04-04, 10:39
Medlem
NyaHenriksss avatar
Ingen av mina vänner är personer som behöver låna pengar.
Har du sådana vänner rekommenderar jag att byta umgänge till folk som har koll på livet, istället för att lita på att andra ska rädda dom. Omoget folk helt enkelt.
Citera
2024-04-04, 10:44
Medlem
Mr.Pizzarellis avatar
Det beror sig på en del olika faktorer

Vem är vännen i fråga , är det en nära vän jag kännt i 30+ år eller en vän jag nyligen lärt känna.

Hur mycket pengar rör det sig om , talar vi 1000 kronor eller 100000 kronor

Varför behöver personen långa pengar , är det för något vettigt eller är det för att spela på travet eller gå ut och supa på krogen.

Hur ser personens återbetalningsmöjligheter ut.

Hur länge kommer jag att få vänta på att få tillbaks pengarna.

Har personen varit pålitlig och betalt tillbaks i tid när h*n lånat pengar vid tidigare tillfällen.
Citera
2024-04-04, 13:04
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av carminaburana
Jag gjorde en gång en pinsam grej som jag ryser av obehag över nör jag tänker tillbaka, jag frågade en rik polare om han kunde låna mlg 40.000 för att starta ett företag. Han sa nej som tur var.

Jag vr brq polare med en ki) e, vi brukade låna ut till varandra en femhundring hit och dit. Jag hade inte träffat honom på ett par år och vi skulle mötas upp, då frågade han om jag kunde låna honom en tusing (han har ett välbetalt jobb, säkert 50 plus ut i måmaden) "du får dem efter helgen" men han ville ha en tusing för ett gram k. Javisst, jag swishade över, när vi möts upp fick jag inte ens ett tack. Helgen kom och gick, nästq helg, hör inte ett ord från honom, en helg till, jag skickar ett mess om pengarna "just det j, det hade jag glömt bort" så swishade han tillbaka. Jag ska inte behöva komma och be om mina pengar, så det var Sista gången.
Jag har inga problem med att låna ut pengar till vänner. Småsummor kan jag även ge bort. Men jag gör skillnad på mina vänner. De med ansträngd ekonomi kan jag hjälpa med reservation att de kämpar för att förbättra sin situation.
Däremot skulle jag inte låna ut ett öre till en person som tjänar 50 000kr. Kan den inte få pengarna att räcka en månad med den lönen är risken stor att den inte lär ha råd att betala tillbaka.
Citera
2024-04-04, 13:15
Medlem
Lånade ut förr. Inte längre, bara i enstaka fall.
Återkommande lånare hjälps bäst genom att bli nekade lån.
Citera
2024-04-04, 13:24
Medlem
Hovslättsmannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Denom
Jag har haft några vänner genom året som gått på försörjningsstöd och lever på begränsade tillgångar då tillfällen dykt upp och jag blivit tillfrågad att låna ut pengar som alltid "ska betalas av snart" men man oftast får gå och vänta på längre än så om man ens får tillbaka något överhuvudtaget. Hur hanterar man sådana situationer utan att det blir obekvämt och dålig stämning?

Låna inte ut. På kort sikt så blir det förstås dålig stämning, men de behöver förr eller senare lära sig att försörja sig själva. Lånar du ut till dem, så skjuter de bara den lärdomen framför sig.
Ska villigt erkänna att jag kunde vara "den killen" när jag var runt 20, som lånade en femhundring och drog på att betala tillbaks. Jävligt dålig vana, som jag faktiskt skäms för än idag.
Citera
2024-04-04, 13:59
Medlem
Vitiss avatar
Kan man, lånar man ut.
Citera
2024-04-04, 14:41
Medlem
Etta.Places avatar
Jag är ju vuxen och umgås inte generellt med folk som har kaosliv av sorten att de behöver låna till sina grundläggande behov. Det var väl när man var ung sånt kunde förekomma.

En grundregel är väl att inte låna ut mer än man kan leva med att inte få tillbaka. Självklart inte till en person som lånat förut och där det varit problem med att få tillbaka pengarna. I nuläget är väl den mest uppenbara situationen där jag kunde tänka mig att låna ut att jag vill göra en aktivitet eller resa med någon som för tillfället inte har pengar på lönekontot till det, och att jag lägger ut för båda tills nästa lön el liknande kommer.
Citera
2024-04-04, 15:12
Medlem
carminaburanas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IQ60
Jag har inga problem med att låna ut pengar till vänner. Småsummor kan jag även ge bort. Men jag gör skillnad på mina vänner. De med ansträngd ekonomi kan jag hjälpa med reservation att de kämpar för att förbättra sin situation.
Däremot skulle jag inte låna ut ett öre till en person som tjänar 50 000kr. Kan den inte få pengarna att räcka en månad med den lönen är risken stor att den inte lär ha råd att betala tillbaka.

Just för att det blev som det blev med min polare där jag måste gå och knacka på för att få tillbaka stålarna gör att jag inte lånar ut om jag inte behöver få tillbaka dem längre.
Nu har jag AB så jag kan enkelt säga att alla mina stålar är knutna till det, så ingen utlåning, dessutom endast med mig kontanter ut och inga kort. Nu är man ju dock så gammal att de flesta kompisar inte har några behov av att låna. "polare" lånar jag inte ut till.
Citera
2024-04-10, 13:14
Medlem
Jag säger bara att jag inte har några pengar själv.

Jag lånar endast ut om det är en person som hade lånat ut till mig.

Jag skulle dock kunna tänka mig att låna ut om det är en liten summa.
Citera
2024-04-10, 14:45
Medlem
Det beror på vilken relation man har och vilka man lånar ut till, jag har själv behövt låna när jag hade knaper ekonomi efter en sjukdom men det betalades tillbaka efter hand och jag lånar gärna ut till de som hjälpte mig då.
Citera
2024-04-10, 16:40
Medlem
Beror på vem det är och varför.

Till exempel har en nära vän som fick det tufft ekonomiskt ett tag, när han blev uppsagd från jobbet pga nerläggning av den lokala verksamheten och behövde gå på A-kassa ett tag.

Då hände det att han behövde låna några tusen då och då de sista veckorna innan nästa A-kassa betades ut. Men var aldrig några problem, då han alltid betalade tillbaka så fort han fått sin utbetalning.
Och idag så är han ekonomiska problem borta då han hittat ett nytt jobb.
Senast redigerad av Ringman 2024-04-10 kl. 17:02.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in