2020-12-15, 14:21
Medlem
Keldons avatar
Det finns två läger kring allsvenskans historia.

Det ena lägret hävdar att allsvenskan började 1924, det andra lägret hävdar 1910.

Det verkar för mig som de som hävdar 1924 bygger på källor från 1930-talet medan 1910-lägret bygger på mer samtida källor. Jag har sett flera sådana närtida/samtida källor som kallar den högsta serien i Sverige för Allsvenskan redan 1912, 1913 och 1915. Den kallas dock även för svenska serien, storserien osv. under samma tid.

Dock fortsätter den också kallas storserien långt in på 1940talet.

Min personliga uppfattning baserat på de samtida artiklar jag läst lutar åt att startåret 1910 är rätt. Martin Alsiös alster har påverkat mig i denna riktningen. Hur resonerar ni här inne? Bör inte serierna 1910-1923 adderas till Maratontabellen? Mff leder ju ändå

https://www.martinalsio.se/1910-och-1924/

Vilka bevis väger tyngst 1910 eller 1924?
Citera
2020-12-15, 14:32
Medlem
Svår fråga men det lutar åt 1924 innan var det bara smuts som råkade hamna först! Självklart en personlig känslomässig fråga!
Citera
2020-12-15, 18:04
Medlem
Det som fanns på 10-talet var Svenska serien. Allsvenskan startade hösten 1924 men gällde inte SM i fotboll under de första åren. Enn serie för hela landet blev det inte förrän på 50-talet då lagen norr om Gästrikland kunde kvala in.
Citera
2020-12-15, 18:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Keldon
Det finns två läger kring allsvenskans historia.

Det ena lägret hävdar att allsvenskan började 1924, det andra lägret hävdar 1910.

Det verkar för mig som de som hävdar 1924 bygger på källor från 1930-talet medan 1910-lägret bygger på mer samtida källor. Jag har sett flera sådana närtida/samtida källor som kallar den högsta serien i Sverige för Allsvenskan redan 1912, 1913 och 1915. Den kallas dock även för svenska serien, storserien osv. under samma tid.

Dock fortsätter den också kallas storserien långt in på 1940talet.

Min personliga uppfattning baserat på de samtida artiklar jag läst lutar åt att startåret 1910 är rätt. Martin Alsiös alster har påverkat mig i denna riktningen. Hur resonerar ni här inne? Bör inte serierna 1910-1923 adderas till Maratontabellen? Mff leder ju ändå

https://www.martinalsio.se/1910-och-1924/

Vilka bevis väger tyngst 1910 eller 1924?

För min del:
Utan tvekan startade Allsvenskan 1924 och inget annat. Åren före var det små serier, ej färdigspelade serier, stängda serier osv. Visst att kanske 1910 och 1920/21 kan betraktas som "kvalificerade att kallas fullvärdiga allsvenska serier", men de flesta övriga säsonger kan inte räknas. 6 lag som tagits ut av allehanda skäl som inte alltid var rent sportsliga - nej det kan vi inte räkna nu. Delades ju inte ens ut SM-Guld till den som vann dessa serier, just pga att alla inte fick vara med. Svenska Mästerskapen i cupform har högre status fram till 1924. Serierna var lågstatus, innehöll ibland inte ens de bästa klubbarna, och skall inte med i Maratontabellen.

För mig är det ett större frågetecken om man skall räkna från 1924 eller 1930.
Citera
2020-12-15, 18:47
Medlem
Keldons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Burkgurka
För min del:
Utan tvekan startade Allsvenskan 1924 och inget annat. Åren före var det små serier, ej färdigspelade serier, stängda serier osv. Visst att kanske 1910 och 1920/21 kan betraktas som "kvalificerade att kallas fullvärdiga allsvenska serier", men de flesta övriga säsonger kan inte räknas. 6 lag som tagits ut av allehanda skäl som inte alltid var rent sportsliga - nej det kan vi inte räkna nu. Delades ju inte ens ut SM-Guld till den som vann dessa serier, just pga att alla inte fick vara med. Svenska Mästerskapen i cupform har högre status fram till 1924. Serierna var lågstatus, innehöll ibland inte ens de bästa klubbarna, och skall inte med i Maratontabellen.

För mig är det ett större frågetecken om man skall räkna från 1924 eller 1930.
Vilket källmaterial har du använt för att komma fram till detta?
Citera
2020-12-15, 18:48
Medlem
Keldons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av endagitaget
Det som fanns på 10-talet var Svenska serien. Allsvenskan startade hösten 1924 men gällde inte SM i fotboll under de första åren. Enn serie för hela landet blev det inte förrän på 50-talet då lagen norr om Gästrikland kunde kvala in.
Du är medveten om att den serien du menar från 1910 också hette Allsvenskan?
Citera
2020-12-15, 22:47
Medlem
Citat:
Vilket källmaterial har du använt för att komma fram till detta?

”Gammal kunskap” om hur man betraktade det på den tiden jag var mer insnöad på gammal statistik än idag, samt kollat igenom alla tabeller på Wikipedia för att se så jag inte hade fel minnen. (Minnen från tiden jag var insnöad.. inte minnen från 1910-1924) 😀

Har svårt att se hur en serie utan SM-status och med bara 6 handplockade lag skulle kunna räknas som ”fullvärdig allsvenska”.

Tillägg: Tycker ändå det är rätt och kul att diskutera sånt här. Allt som är "som det alltid har varit" behöver ju faktiskt inte vara korrekt. Finns nog ofta gråzoner när det handlar om historik och vad som "bör räknas" och inte, oavsett vilken idrott vi pratar om. T ex från när VM skall räknas som "riktiga VM" då det överlägsna England inte var med i de första turneringarna och någon turnering var väl dessutom avskalad pga resehinder. Eller vilka OS som är såpass mycket "riktiga OS" att OS-medaljer från dessa skall få plats i historieböckerna. osv.
Senast redigerad av Burkgurka 2020-12-15 kl. 23:22.
Citera
2020-12-16, 11:22
Medlem
Citat:
Du är medveten om att den serien du menar från 1910 också hette Allsvenskan?

Jo den hade det namnet också. Men som sagt med handplockade lag får den nog ses som föregångare till allsvenskan.
Citera
2024-04-09, 22:41
Medlem
Keldons avatar
Citat:
Jo den hade det namnet också. Men som sagt med handplockade lag får den nog ses som föregångare till allsvenskan.
Baserat på vadå`?
Citera
2024-04-10, 12:42
Medlem
Baserat på att de serierna inte var helt representabla att kallas allsvenskan. Se Burkgurkas inlägg ovan. För min del räknar jag 1924 som starten och utesluter naturligtvis slutspelsmatcherna från 1982 och framåt.
Citera
2025-05-27, 14:19
Medlem
Keldons avatar
Citat:
Baserat på att de serierna inte var helt representabla att kallas allsvenskan. Se Burkgurkas inlägg ovan. För min del räknar jag 1924 som starten och utesluter naturligtvis slutspelsmatcherna från 1982 och framåt.
Så att serien kallades Allsvenskan redan från 1910 av sin samtid spelar ingen roll?
Citera
2025-05-27, 18:49
Medlem
Citat:
Så att serien kallades Allsvenskan redan från 1910 av sin samtid spelar ingen roll?

Mja, Svenska serien var väl ändå det namn som användes mest.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in