2024-04-09, 21:32
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Vilken vuxen människa har inte antingen ett pass eller ett nationellt ID?
Nog enbart den allra minst beresta kategorin av white trash, i varje fall om personen är i arbetsför ålder.
Citera
2024-04-09, 21:35
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rhis
Sen är det bara i Sverige vi har BankId
Fel, det finns liknande lösningar i flera länder både i Norden och utanför norden.
BankId som idé är en betydigt bättre lösning än att blanda in Google eller Facebook i identifiering.
Citera
2024-04-09, 21:39
Medlem
frank_pes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av askum
Har använt ett antal Googletjänster mycket länge, och jag är nyfiken på i vilka sammanhang som Google kräver ID-handling?
Du skulle nog citera den jag citerade
Citera
2024-04-09, 21:49
Medlem
pyroclasms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Economicus
När man ska skaffa bank id hos swedbank så vägrar dem accepterar ett vanligt id kort som utfärdas av skatteverket. Alltså ett icke nationellt id kort.

Varför måste kortet vara ett nationellt id kort och Varför accepterar dem inte körkort?

Jag måste nu gå till ett kontor för att skaffa bankid. Där jag kommer att uppvisa mitt id kort som är utfärdat av skatteverket och är inte ett nationellt id kort. När man besöker kontoret så är det ok men via nätet så är det inte. Va är de för logik.

Dessutom är öppettiderna hos Swedbanks kontoret inte dem bästa. De har endast öppet till kl 13 de flesta dagar.

Nu till det roliga. Jag har redan ett bankid på fil på datorn. Och jag har haft tidigare mobilt bank id hos swedbank. Jag har aldrig behövt vissa mitt id kort eller något då jag ansökt tidigare bank id ifrån mitt internet bank vilket redan det i sig kräver en legitimering med säkerhetsdosan och det borde räcka.

Men va vet jag dem kanske är ett gäng bögar där på swedbank som håller på med fiffleri på hög nivå och därav måste verka utåt legitima och ansvarsfull och detta resulterar i sådana byråkratiska bögerier.

Gissningsvis vill de samla ihop giltigt samtycke face to face innan de smäller på dig, så måste det ju vara.
Citera
2024-04-09, 22:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Vilken vuxen människa har inte antingen ett pass eller ett nationellt ID? (Kan ju förstå om man inte förnyar passet när man är 80+ förståss men då har man ju å andra sidan tid att besöka bankkontoret).

Men det räcker inte att besöka bankkontoret för att få ett mobilt Bank-ID. Det krävs ett nationellt ID eller pass för att kunna aktivera det i mobilen. Har erfarenhet av just en sån 80+..
Citera
2024-04-09, 22:04
Medlem
mikaelss avatar
Citat:
När man ska skaffa bank id hos swedbank så vägrar dem accepterar ett vanligt id kort som utfärdas av skatteverket. Alltså ett icke nationellt id kort.

Varför måste kortet vara ett nationellt id kort och Varför accepterar dem inte körkort?

Jag måste nu gå till ett kontor för att skaffa bankid. Där jag kommer att uppvisa mitt id kort som är utfärdat av skatteverket och är inte ett nationellt id kort. När man besöker kontoret så är det ok men via nätet så är det inte. Va är de för logik.

Dessutom är öppettiderna hos Swedbanks kontoret inte dem bästa. De har endast öppet till kl 13 de flesta dagar.

Nu till det roliga. Jag har redan ett bankid på fil på datorn. Och jag har haft tidigare mobilt bank id hos swedbank. Jag har aldrig behövt vissa mitt id kort eller något då jag ansökt tidigare bank id ifrån mitt internet bank vilket redan det i sig kräver en legitimering med säkerhetsdosan och det borde räcka.

Men va vet jag dem kanske är ett gäng bögar där på swedbank som håller på med fiffleri på hög nivå och därav måste verka utåt legitima och ansvarsfull och detta resulterar i sådana byråkratiska bögerier.
Varför tror du Skatteverket utfärdar körkort? Ett körkort visar att du kan köra bil, inte vem du är, och kommer från Transportstyrelsen.
Ett ID-kort utfärdas av Polisen, liksom ett pass gör. Och visar vem du är.
Citera
2024-04-09, 22:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frank_pe
Du skulle nog citera den jag citerade

Japp, jag misslyckades först med citeringen. Tar det igen.

Citat:
Ursprungligen postat av rhis
Sen är det bara i Sverige vi har BankId, det godkändes inte först av Google utan vi har ett undantag för dessa galenskaper!

Har använt ett antal Googletjänster mycket länge, och jag är nyfiken på i vilka sammanhang som Google kräver ID-handling?
Citera
2024-04-09, 22:46
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mikaels
Varför tror du Skatteverket utfärdar körkort? Ett körkort visar att du kan köra bil, inte vem du är, och kommer från Transportstyrelsen.
Ett ID-kort utfärdas av Polisen, liksom ett pass gör. Och visar vem du är.

Han skriver inte att Skatteverket utfärdar körkort, han skriver att de utfärdar ID-kort vilket de också gör. Polisen utfärdar nationella ID-kort, Skatteverket utfärdar "vanliga" ID-kort.
Citera
2024-04-09, 22:53
Medlem
mikaelss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ringhals3
Han skriver inte att Skatteverket utfärdar körkort, han skriver att de utfärdar ID-kort vilket de också gör. Polisen utfärdar nationella ID-kort, Skatteverket utfärdar "vanliga" ID-kort.
Och de verkar ju har nfc, 'e-leg'?
https://www.skatteverket.se/privat/folkbokforing/skatteverketsidkort.4.7dd11e17188c71ebf173c4c.html
Är det något e-leg som inte funkar som det nationella?
Och varför skaffar man ett sånt?
Citera
2024-04-10, 01:31
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Citat:

Bank ID kan du fixa med dosan. Mobilt ID måste du ha en enhet med NFC och ett ID med chip. Inte svårt.
Citera
2024-04-10, 05:46
Medlem
glajarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ardathbey
Varför kan du isåfall både hämta ut rek och söka Skv:s id-kort med körkort om det inte gäller som id-kort?

Nu var det väl bankerna diskussionen gällde.
Citera
2024-04-10, 06:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av glajarn
Nu var det väl bankerna diskussionen gällde.

Varför tog du isåfall upp att ” Reglerna att körkortet inte gäller som id kort började gälla redan 2023 i Sverige. Så det är redan spikat”?
Och jag tror du har fel.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in