2024-04-10, 08:36
Medlem
skalman1973s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kalle632
Det är förövrigt svårare att stänga av handel med Kina än gasen till Ryssland. Det är ett projekt på 15 20 år som måste inledas omedelbart

Tro det eller ej men det projektet påbörjades för ungefär 10 år sedan Fast inte på grund av den här konflikten . Utan det handlar om social dumping / Kina är inte längre billigast ( Företag har bland outsourcat produktion till låglöneländer i Europa( tvättmaskiner datorer osv ) samt tekoindustrin outsourcade man bla till Indien och Bangladesh och ironiskt nog så är stora delar av exempelvis svenska M90 systemet uppsytt i Ryssland
Citera
2024-04-10, 08:41
Medlem
Snyggast.i.Speedos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schlesien
Det är ganska många länder och folk som varit ockuperade eller attackerade av hitlertyskland. Men de gör inte en sådan extremetnocentrisk definition av begreppet nazism som man gör i Moskva. Nazist betyder inte fiende till Norge på norska.

Det ryska användandet av ordet nazism och nazist är en konstruktion från den inrikes riktade sovjetiska propagandaapparaten och återanvänds i Moskva än idag. Liksom Det Stora Fosterländska kriget är en konstruktion och Molotovpakten är borttrollad i Moskva.

Värt att tillägga är att propagandamakarna planterade ryska förklaringsmodeller i väst i inledningen av invasionen om att nazist betydde något helt annat i ryssland, ryssar menade något annat när de hotade med kärnvapen, ryssland försvarade sig när de invaderade Ukraina, ryssar hjälpte barn när de kidnappade ukrainska barn på order av Putin osv, usla propagandalögner som fick spridning med hjälp av svagbegåvade och obildade idioter.
Citera
2024-04-10, 08:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skalman1973
Tro det eller ej men det projektet påbörjades för ungefär 10 år sedan Fast inte på grund av den här konflikten . Utan det handlar om social dumping / Kina är inte längre billigast ( Företag har bland outsourcat produktion till låglöneländer i Europa( tvättmaskiner datorer osv ) samt tekoindustrin outsourcade man bla till Indien och Bangladesh och ironiskt nog så är stora delar av exempelvis svenska M90 systemet uppsytt i Ryssland

Jag tror nog man får ha det närmare än så innan man går i krig med Kina.

Jag hör tal om att flytta hem/differentiera supply chain men vi får se om det händer.
I så fall kanske polen och Rumänien är säkrare än Ungern.

Först ska vi visa att vi kan tillverka artilleriammo i mängd!
(Fast vore iofs kul om vi la just den ordern i kina)
Citera
2024-04-10, 09:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snyggast.i.Speedo
Nu är det så att alla ryssar vet exakt vad en nazist är då hela deras nationella identitet kretsar kring fosterländska kriget där kommunismen vann över nazismen. Något alla ryssar lär sig i grundskolan.

Jag gissar att nazist betyder antirysk för ryssar i Ryssland. Jag tror inte att de lär ut att judar mördades i nazityskland. Fokus ligger säkerligen på kriget mot Sovjet där tiotals miljoner sovjeter dog.
Citera
2024-04-10, 09:13
Medlem
Area55s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skalman1973

Det är riktigt.
Kina har lagt billigare produktion till underleverantörer i Vietnam.
Men den stora dealbreakern blev Suez-skeppet. Lagret ligger på båt och allt måste vara JIT.
Så det funkar inte längre med alla produktion i Kina och lagret på båt. Stoppen kostar mycket mera än vinsten med låga priser i Kina.

Frågan är vem som ska göra jobbet så småningom.
Globalismens fram/baksida med låglöneproduktion, handel kors och tvärs.
Men antiglobalisterna tänker sitta och löda kretskort och sy kläder för hand? För låga löner...

Men det är en annan tråd.
Citera
2024-04-10, 09:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frazkakan
Jag gissar att nazist betyder antirysk för ryssar i Ryssland. Jag tror inte att de lär ut att judar mördades i nazityskland. Fokus ligger säkerligen på kriget mot Sovjet där tiotals miljoner sovjeter dog.

Ryssen pratar ju inte ens om WWII, utan om Stora Fosterländska Kriget 1941-1945 fr.o.m att Nazityskland attackerade Sovjetunionen. Det som hände 1939-41 (Molotov-Ribbentrop etc) är behändigt raderat ur rysk historieskrivning.

Med det sagt kan man fortfarande inte ta en vedertagen definition (t ex "nazism" eller "grön") och ge den en helt annan innebörd.
Citera
2024-04-10, 09:22
Medlem
bema56s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snyggast.i.Speedo
Värt att tillägga är att propagandamakarna planterade ryska förklaringsmodeller i väst i inledningen av invasionen om att nazist betydde något helt annat i ryssland, ryssar menade något annat när de hotade med kärnvapen, ryssland försvarade sig när de invaderade Ukraina, ryssar hjälpte barn när de kidnappade ukrainska barn på order av Putin osv, usla propagandalögner som fick spridning med hjälp av svagbegåvade och obildade idioter.
Ja det har vi sett åtaliga bevis för här på FB! Ofattbart för människor med normalt IQ att det finns dårar med tillgång till internet som är så lättlurade att de gått på tramset?
Citera
2024-04-10, 09:23
Medlem
RealTides avatar
Citat:
Jag håller med dig helt. Givetvis är Ryssland på alla plan skräp, och Sverige är på många områden ett otroligt bra land. Men jag vill ha nyanser, jag gillar inte att stöpa världen i två färger och argumentera därefter.

Just nu finns det tyvärr inte plats för nyanser, det kan vi resonera om när ryssen slutat kriga.
Citera
2024-04-10, 09:40
Medlem
Jack.Elams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bema56
Vi läser nog mer om det än Stalins massmord på 50 miljoner människor. I ryssland har nu Putin börja återupprätta denna massmördare och han är numer hjälte och statyer som tidigare plockats ner börjar nu resas igen. Det här säger mycket om Ryssland idag...

Inte bara nya statyer, minnesplaketter över Stalins massmord har börjat plockats ner.

https://www.bbc.com/news/world-europe-67408650
Citat:
Memorials to victims of Stalinist repression in Russia are disappearing or being vandalised amid increasing attempts to rehabilitate the Soviet dictator.

For the past nine years, more than 700 plaques have been put up in Russia and elsewhere, commemorating the final residences of people who died in Stalin's purges in the 1930s.

Since May, however, dozens have disappeared in several Russian cities, according to Oksana Matievskaya, who is part of the plaque project Posledniy Adres .

Från samma artikel

Citat:
An investigative channel on social media site Telegram called "We can explain" says there are 110 Stalin statues in Russia - 95 erected during President Vladimir Putin's rule and at least four during the full-scale invasion of Ukraine.
Citera
2024-04-10, 09:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SvenHelsing
Ingen aning. Vet inte vem det är.

Personligen tycker jag det mest efterblivna är att lägga allt fokus på vad ord "betyder på riktigt" när man vet vad som åsyftas.

Grejen är den att i språk så existerar sällan helt perfekta översättningar. Nu vet jag inte vad nazist heter på ryska, men högst sannolikt finns det inget vedertaget ord som betyder exakt samma som det betyder på svenska. Det är också fullt möjligt att det används på ett medvetet "felaktigt" sätt i syfte att förmedla sitt hat mot dem.

Det stämmer iofs. Men nazism är en ideologi, inte ett "vanligt" ord. Det handlar därför inte om "översättning", utan att man använder ordet som tillmäle för att svartmåla någon annan.

Man kan inte plocka den ideologiska kärnan ur en ideologi och ändå hävda att ideologin finns kvar. Gör du det har du omdefinierat ideologin så att det antingen måste ses som en ny ideologi eller omvandlats till ett ord som betecknar något annat än vad det egentligen avser. Synen på den egna rasens överlägsenhet och andra rasers underlägsenhet är det som främst skiljer nazism från fascism. Då det knappast går att påvisa att Ukraina styrs av nazistisk ideologi, så blir "nazism" bara ett tillmäle som ryssarna använder i bemärkelse "fiende till Ryssland".
Citera
2024-04-10, 09:54
Medlem
Citat:
Jag håller med dig helt. Givetvis är Ryssland på alla plan skräp, och Sverige är på många områden ett otroligt bra land. Men jag vill ha nyanser, jag gillar inte att stöpa världen i två färger och argumentera därefter.

När ett land som Ryssland inleder ett imperialistiskt territoriellt aggressionskrig mot ett grannland, har Ryssland valt den ytterst tydligaste svartvita synen på dåliga grannrelationer. Var i din kommunikation angriper du Rysslands svartvita "kommunikation" mot dess grannland?
Citera
2024-04-10, 09:58
Medlem
Jack.Elams avatar
Saxat från twitterflödet den senaste timmen.

https://twitter.com/NOELreports/status/1777949745815634119
Citat:
An air alarm in Sevastopol is active. Explosions are reported over the Black Sea. Sea and land public transport in Sevastopol stopped moving.

https://twitter.com/wartranslated/status/1777956706879701227
Citat:
A Ka-27 helicopter was destroyed in Crimea, said the spokesman of the Ukrainian Navy.

https://twitter.com/bayraktar_1love/status/1777966420527071291
Citat:
Russian sources associated with Russian military aviation report that a Russian helicopter was shot down in a friendlyfire incident. Judging by a photo posted by Russian sources the helicopter is Mi-24 or Mi-35M. Such statements from Russian sources usually appear only if the crew is dead.

Är det inte rökningsolyckor så är det friendly fire, Ryssarna verkar vara lite olycksbenägna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in