Citat:
Ursprungligen postat av
sykkelpump
Han borde för det första skrivit sitt testamente långt innan han blivit sjuk, om det var viktigt för honom.
För det andra så kan man absolut vara vid sina sinnens fulla bruk fast man vet att man ska dö inom en bestämd tidsrymd, vill man i det läget skriva ett nytt eller ändrat testamente gör man nog klokt i att få en läkare att intyga sinnenas tillstånd med hänvisning till att ett testamente ska skrivas.
Lite det som är problem med testamente, ta ex att jag skriver ett testamente, förvarar jag den hemma och den är missgynnade för ex ett barn, kanske det barnet är med som går igenom mitt hem, hitta testamentet, helt enkelt bränner upp den.
Testamente är inte så enkelt som det låter, man måste lämna in den till en som förvara den.
Vid sjukdom är man oftast inte sina sinnes fulla bruk, man kan bli kär i hemtjänsten eller någon som hjälper en sista tiden, man vill gärna ge personen lite pengar, men det är redan försent, man måste planera sitt arv i tid om man ska göra någon arvlös, ex man har särkullbarn, vill rikta det till andra, det krävs planering för att lyckas.