2024-04-09, 14:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PrippsFat
Det här med döden har inte varit på knutarna innan. Men nu när man ser hur grisiga människor är. Ja.
Man har sedan dessa paragrafer under §9 o vidare, att han nu vet att han ligger inför döden kan han inte testamentera bort ett ge gåva till någon annan, skulle han göra det blir personen återbetalningsskyldig.

Detta måste göras långt innan, varav gifta kvinnan ärver allt.
Citera
2024-04-09, 14:51
Avstängd
PrippsFats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hjorten16
Man har sedan dessa paragrafer under §9 o vidare, att han nu vet att han ligger inför döden kan han inte testamentera bort ett ge gåva till någon annan, skulle han göra det blir personen återbetalningsskyldig.

Detta måste göras långt innan, varav gifta kvinnan ärver allt.
Ja, det vet säkert hennes barn om.

Jag blir mest ledsen, skulle gärna varit där för henne. Men antar att det är kört.
Citera
2024-04-09, 14:55
Medlem
Citat:
Ja, det vet säkert hennes barn om.

Jag blir mest ledsen, skulle gärna varit där för henne. Men antar att det är kört.
Mest troligt vet barnen till gifta kvinnan om detta, hon har lyckat med det många som gifter är ute efter, plocka hela arvet.
Citera
2024-04-09, 15:29
Medlem
Gubben kunde ha skrivit ett testament och gett honom något.
Citera
2024-04-09, 15:38
Medlem
MagisterBisters avatar
Citat:
Ja. Du har säkert rätt.

Och för hennes fina morbror, och hennes slit så säger jag:
Fuck the law.

Och gå inte omkring och undra varför människor surnar till.
Morbrodern får skriva ett testamente. Han kan testamentera allt till sin systerdotter. Då får hon hans halva av dödsboet.
Citera
2024-04-09, 15:54
Medlem
sykkelpumps avatar
Citat:
Ja. Du har säkert rätt.

Och för hennes fina morbror, och hennes slit så säger jag:
Fuck the law.

Och gå inte omkring och undra varför människor surnar till.

Enda möjligheten att hon skulle få ärva är att morbrodern inte har andra när arvingar än sin sina syskon (din bekants mor), och att hennes mor dessutom inte är vid liv eller att hennes mor överlåter sitt arv till henne.

Hoppas att hon inte har varit vänlig och hjälpsam i förhoppning att få ärva, för då kommer hon sannolikt att bli besviken.

En möjlighet är ju förstås att morbroderns fru frivilligt delar med sig, men då är det inte frågan om ett arv utan om en gåva.
Citera
2024-04-09, 15:59
Medlem
sykkelpumps avatar
Citat:
Mest troligt vet barnen till gifta kvinnan om detta, hon har lyckat med det många som gifter är ute efter, plocka hela arvet.

Han har så klart också en skyldighet när han gifter sig, om han har specifika önskemål om var hans arv ska hamna om/när han dör. Man har rätt att testamentera bort delar av sin kvarlåtenskap.
Citera
2024-04-09, 16:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sykkelpump
Han har så klart också en skyldighet när han gifter sig, om han har specifika önskemål om var hans arv ska hamna om/när han dör. Man har rätt att testamentera bort delar av sin kvarlåtenskap.
Fast nära dödsbädden är det svårt, dessa går oftast o överklaga och testamentet blir ogiltigt

Ta ex att jag skriver ett testamente idag, imorgon kan jag skriva ett nytt testamente som ger någon annan rätt till arvet, dvs det nya testamente blir då gällande.

Ännu värre när man är nära döden, lagen är nästan pott tätt på att rätt arvingar ska få arvet.
Man tittar om du är i dina sinnes fulla bruk, vet du om att man fått en sjukdom som leder till döden är man inte i sina sinnes fulla bruk. testamente ogiltigt.
Senast redigerad av hjorten16 2024-04-09 kl. 16:22.
Citera
2024-04-09, 16:08
Medlem
StudiumValors avatar
Citat:
Ja, du har väl fattat rätt. Fast just 2 barn lär du nog hittat på

men 5 gäller?

Hela grejen är tragiskt, för vännen är en så snäll människa så vanliga människor fattar inte hur hon tänker.
Jo 5. gäller
Citera
2024-04-09, 16:37
Medlem
sykkelpumps avatar
Citat:
Fast nära dödsbädden är det svårt, dessa går oftast o överklaga och testamentet blir ogiltigt

Ta ex att jag skriver ett testamente idag, imorgon kan jag skriva ett nytt testamente som ger någon annan rätt till arvet, dvs det nya testamente blir då gällande.

Ännu värre när man är nära döden, lagen är nästan pott tätt på att rätt arvingar ska få arvet.
Man tittar om du är i dina sinnes fulla bruk, vet du om att man fått en sjukdom som leder till döden är man inte i sina sinnes fulla bruk. testamente ogiltigt.

Han borde för det första skrivit sitt testamente långt innan han blivit sjuk, om det var viktigt för honom.

För det andra så kan man absolut vara vid sina sinnens fulla bruk fast man vet att man ska dö inom en bestämd tidsrymd, vill man i det läget skriva ett nytt eller ändrat testamente gör man nog klokt i att få en läkare att intyga sinnenas tillstånd med hänvisning till att ett testamente ska skrivas.
Citera
2024-04-09, 16:37
Medlem
Bogandoffs avatar
Nu pratar vi ju inte om särkullsbarn eller barn här utan en efterlevande make.
Denna får man faktiskt göra arvlös via ett testamente. Dock så är väl frågan om det lagligt går att göra när man ligger på dödsbädden.

Citat:
Hej,

Tack för din fråga.

Det första som händer när någon av er dör är att en bodelning genomförs. I bodelningen fördelas er egendom mellan er. All egendom som inte är enskild egendom till följd av exempelvis äktenskapsförord, är så kallat giftorättsgods som ska delas lika mellan er. Om din make dör innan dig har du rätt att behålla din del av det gemensamma giftorättsgodset, medan din makes del blir hans kvarlåtenskap.

Huvudregeln är att du ärver din makes kvarlåtenskap. Genom testamente kan en make emellertid ändra denna arvsordning och i ditt fall har din make upprättat ett testamente i vilket han testamenterat all sin egendom till välgörenhet. Om din make dör innan dig, kommer hans kvarlåtenskap fördelas enligt hans testamente och du kommer inte få något arv efter honom. Det ska dock tilläggas att du alltid har rätt att få fyra prisbasbelopp efter bodelningen. År 2019 är prisbasbeloppet 46 500 kr. Om din del av det gemensamma giftorättsgodset inte uppgår till ett värde av 4 x 46 500 kr, alltså 186 000 kr, har du således rätt att få så mycket av din makes kvarlåtenskap att du kommer upp i denna summa innan resterande kvarlåtenskap fördelas enligt testamentet.
Citera
2024-04-09, 16:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sykkelpump
Han borde för det första skrivit sitt testamente långt innan han blivit sjuk, om det var viktigt för honom.

För det andra så kan man absolut vara vid sina sinnens fulla bruk fast man vet att man ska dö inom en bestämd tidsrymd, vill man i det läget skriva ett nytt eller ändrat testamente gör man nog klokt i att få en läkare att intyga sinnenas tillstånd med hänvisning till att ett testamente ska skrivas.
Lite det som är problem med testamente, ta ex att jag skriver ett testamente, förvarar jag den hemma och den är missgynnade för ex ett barn, kanske det barnet är med som går igenom mitt hem, hitta testamentet, helt enkelt bränner upp den.

Testamente är inte så enkelt som det låter, man måste lämna in den till en som förvara den.

Vid sjukdom är man oftast inte sina sinnes fulla bruk, man kan bli kär i hemtjänsten eller någon som hjälper en sista tiden, man vill gärna ge personen lite pengar, men det är redan försent, man måste planera sitt arv i tid om man ska göra någon arvlös, ex man har särkullbarn, vill rikta det till andra, det krävs planering för att lyckas.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in