2024-04-09, 18:14
Medlem
henrikos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tjanska
Du läste inte resten, snack att körkort inte skall gälla som id]

Jo, jag läste resten. Men framtiden har ju om möjligt ännu mindre med saken att göra. TS pratar ju om läget nu.
Citera
2024-04-09, 18:25
Medlem
Om du visat id på kontoret en gång i tiden för att få en bankdosa så är det fullt normalt att du kunnat använda den för att skapa bank-idn. Har du fortfarande liv i dosan kanske det går nu med utan pass.
Citera
2024-04-09, 19:48
Medlem
MisterCluelesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Economicus
När man ska skaffa bank id hos swedbank så vägrar dem accepterar ett vanligt id kort som utfärdas av skatteverket. Alltså ett icke nationellt id kort.

Varför måste kortet vara ett nationellt id kort och Varför accepterar dem inte körkort?

Jag måste nu gå till ett kontor för att skaffa bankid. Där jag kommer att uppvisa mitt id kort som är utfärdat av skatteverket och är inte ett nationellt id kort. När man besöker kontoret så är det ok men via nätet så är det inte. Va är de för logik.

Dessutom är öppettiderna hos Swedbanks kontoret inte dem bästa. De har endast öppet till kl 13 de flesta dagar.

Nu till det roliga. Jag har redan ett bankid på fil på datorn. Och jag har haft tidigare mobilt bank id hos swedbank. Jag har aldrig behövt vissa mitt id kort eller något då jag ansökt tidigare bank id ifrån mitt internet bank vilket redan det i sig kräver en legitimering med säkerhetsdosan och det borde räcka.

Men va vet jag dem kanske är ett gäng bögar där på swedbank som håller på med fiffleri på hög nivå och därav måste verka utåt legitima och ansvarsfull och detta resulterar i sådana byråkratiska bögerier.
"Dem" kanske är ett gäng som tröttnat på jobbiga kunder? 😂
Citera
2024-04-09, 20:08
Medlem
Citat:
När man ska skaffa bank id hos swedbank så vägrar dem accepterar ett vanligt id kort som utfärdas av skatteverket. Alltså ett icke nationellt id kort.

Varför måste kortet vara ett nationellt id kort och Varför accepterar dem inte körkort?

Så du har varken nationellt id eller ett pass?
Citera
2024-04-09, 20:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Så du har varken nationellt id eller ett pass?

Det finns massor av personer som INTE har Pass eller Nationellt ID. Min sambo, min mamma, min bror..
Ett påhitt av Bankerna för att lägga säkerheten på kunderna i stället för att ta tag i problemen.
Med It-banker så hamnade rånrisken hos kunderna istället för hos Bankkontoren! Det är anledningen!
BankId ägs ju av bankerna så de sätter ribban själva! Sen är det bara i Sverige vi har BankId, det godkändes inte först av Google utan vi har ett undantag för dessa galenskaper! Säkerheten ska var i en och samma app!
Citera
2024-04-09, 20:42
Medlem
glajarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tjanska
Svenskt körkort gäller inte som ID i Europa (är väl diskussioner om samma regler i Sverige?), EU regler gäller och som sagt saknar NFC

Reglerna att körkortet inte gäller som id kort började gälla redan 2023 i Sverige. Så det är redan spikat.
Citera
2024-04-09, 21:07
Medlem
frank_pes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rhis
Sen är det bara i Sverige vi har BankId, det godkändes inte först av Google utan vi har ett undantag för dessa galenskaper!
Det finns liknande i andra länder t.ex har Danmark MitID och Norge BankID, Buypass ID och Commfides.
Citera
2024-04-09, 21:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av glajarn
Reglerna att körkortet inte gäller som id kort började gälla redan 2023 i Sverige. Så det är redan spikat.

Det är nog väldigt många svenskar som inte vet att körkortet inte duger längre, jag var länge en av dem.

För ett tag sen lade jag till ID-handling i Bank-ID-appen (med hjälp av passet).

Men vet inte riktigt när man har användning för det – någon som faktiskt vet när det skulle det duga istället för Nationellt ID-kort?
Citera
2024-04-09, 21:23
Medlem
Citat:
Det finns massor av personer som INTE har Pass eller Nationellt ID. Min sambo, min mamma, min bror..

Vilken vuxen människa har inte antingen ett pass eller ett nationellt ID? (Kan ju förstå om man inte förnyar passet när man är 80+ förståss men då har man ju å andra sidan tid att besöka bankkontoret).
Citera
2024-04-09, 21:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av glajarn
Varför kan du isåfall både hämta ut rek och söka Skv:s id-kort med körkort om det inte gäller som id-kort?
Citera
2024-04-09, 21:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frank_pe
Citat:
Sen är det bara i Sverige vi har BankId, det godkändes inte först av Google utan vi har ett undantag för dessa galenskaper!

Har använt ett antal Googletjänster mycket länge, och jag är nyfiken på i vilka sammanhang som Google kräver ID-handling?
Citera
2024-04-09, 21:30
Medlem
Enterprises avatar
Citat:

De vill inte ha dig som kund. Om du hade varit rik hade dom jagat dig (genom s.k. private banking), nu är det du som får jaga dom.
Senast redigerad av Enterprise 2024-04-09 kl. 21:33.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in