2024-04-09, 15:10
Medlem
Economicuss avatar
När man ska skaffa bank id hos swedbank så vägrar dem accepterar ett vanligt id kort som utfärdas av skatteverket. Alltså ett icke nationellt id kort.

Varför måste kortet vara ett nationellt id kort och Varför accepterar dem inte körkort?

Jag måste nu gå till ett kontor för att skaffa bankid. Där jag kommer att uppvisa mitt id kort som är utfärdat av skatteverket och är inte ett nationellt id kort. När man besöker kontoret så är det ok men via nätet så är det inte. Va är de för logik.

Dessutom är öppettiderna hos Swedbanks kontoret inte dem bästa. De har endast öppet till kl 13 de flesta dagar.

Nu till det roliga. Jag har redan ett bankid på fil på datorn. Och jag har haft tidigare mobilt bank id hos swedbank. Jag har aldrig behövt vissa mitt id kort eller något då jag ansökt tidigare bank id ifrån mitt internet bank vilket redan det i sig kräver en legitimering med säkerhetsdosan och det borde räcka.

Men va vet jag dem kanske är ett gäng bögar där på swedbank som håller på med fiffleri på hög nivå och därav måste verka utåt legitima och ansvarsfull och detta resulterar i sådana byråkratiska bögerier.
Citera
2024-04-09, 15:16
Medlem
S Nubbens avatar
Förmodligen eftersom Nationellt ID-kort och Pass har chip i sig som läses av med mobilen vid anskaffandet av mobilt Bank-ID. Vilket inte t ex körkortet har.
Citera
2024-04-09, 15:17
Medlem
Nationellt id kort och pass har nfd i, som man ska skanna med telefonens nfd-läsare för att aktivera mobila bankid:t. Körkort har inget nfd.
Citera
2024-04-09, 15:19
Medlem
Svenskt körkort gäller inte som ID i Europa (är väl diskussioner om samma regler i Sverige?), EU regler gäller och som sagt saknar NFC
Senast redigerad av tjanska 2024-04-09 kl. 15:26.
Citera
2024-04-09, 15:38
Avslutad
Swedbank tipsade mig om att skaffa nationellt id eller pass för det kommer snart bli så att man alltid kommer behöva både det och bankID för att kunna göra bla större överföringar.
Citera
2024-04-09, 15:39
Avstängd
pojkpingiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Economicus
När man ska skaffa bank id hos swedbank så vägrar dem accepterar ett vanligt id kort som utfärdas av skatteverket. Alltså ett icke nationellt id kort.

Varför måste kortet vara ett nationellt id kort och Varför accepterar dem inte körkort?

Jag måste nu gå till ett kontor för att skaffa bankid. Där jag kommer att uppvisa mitt id kort som är utfärdat av skatteverket och är inte ett nationellt id kort. När man besöker kontoret så är det ok men via nätet så är det inte. Va är de för logik.

Dessutom är öppettiderna hos Swedbanks kontoret inte dem bästa. De har endast öppet till kl 13 de flesta dagar.

Nu till det roliga. Jag har redan ett bankid på fil på datorn. Och jag har haft tidigare mobilt bank id hos swedbank. Jag har aldrig behövt vissa mitt id kort eller något då jag ansökt tidigare bank id ifrån mitt internet bank vilket redan det i sig kräver en legitimering med säkerhetsdosan och det borde räcka.

Men va vet jag dem kanske är ett gäng bögar där på swedbank som håller på med fiffleri på hög nivå och därav måste verka utåt legitima och ansvarsfull och detta resulterar i sådana byråkratiska bögerier.

Var med om exakt samma för ett par veckor sedan, lyckades låsa mitt bank-id på min mobil. Swedbank är konstiga överlag (vet inte varför jag ännu är kund). Och deras öppettider är skandalösa, man undrar ju lite vad alla dessa medhjälpare (de är ett jävla gäng i lokalen) gör när de inte har öppet?

Lyckas man bara hinna in till banken de fåtal timmar de har öppet, så går ärendet rätt fort med bank-Id. 5-10 minuter. Men återigen, en skit bank.
Citera
2024-04-09, 15:49
Medlem
Ulrik.Agrens avatar
Citat:

Du skrev Swedbanks krav, men du avser BankIDs krav:
https://cdn.bankid.com/video/kontrollera-id-handling.mp4
Citera
2024-04-09, 16:06
Medlem
tempeZZts avatar
[quote=Economicus|87922082När man besöker kontoret så är det ok men via nätet så är det inte. Va är de för logik.[/QUOTE]

Om kortet är stulet så kan ju vem som helst skaffa en persons bank-ID via nätet.
Citera
2024-04-09, 16:51
Medlem
Är likadant på alla banker.

På kontoret kan de kontrollera att fotot på körkortet och personen vars telefon ska få BankID överensstämmer.

Dessutom kan man behöva skriva under med hjälp av ett bankkort utfärdat av samma bank, med dess 4 siffriga kod. Så tvillingen behöver inte bara ha stulit sin brors bankkort utan även fått kännedom om hans hemliga kod.

Är väl utmärkt att bankerna börjar täppa till bristerna som kriminellt avfall har utnyttjat i många år om inte decennier.
Citera
2024-04-09, 17:51
Medlem
henrikos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tjanska
Svenskt körkort gäller inte som ID i Europa

Vad skulle den saken ha med en svensk bank att göra? Det gäller ju som ID i Sverige.
Citera
2024-04-09, 17:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av henriko
Vad skulle den saken ha med en svensk bank att göra? Det gäller ju som ID i Sverige.
Du läste inte resten, snack att körkort inte skall gälla som id utan skall vara nationellt IDkort, ny EU regel?, samt att körkort saknar nfc som behövs för bankid.
Så det blir troligtvis krav på nationellt IDkort för alla.
Från och med år 2022 ska bankerna endast godta id-handlingar som har utfärdats av Polismyndigheten, det vill säga pass och nationellt id-kort, enligt id-kortsutredningens förslag. Körkortet ska inte längre vara en statlig id-handling, eftersom det inte uppfyller tillräckliga säkerhetskrav.
https://www.swedishbankers.se/repository/bankfokus/bankfokus-nr-2-2019/identifiering-det-foersta-steget-i-kundkaennedomen/
Senast redigerad av tjanska 2024-04-09 kl. 18:01.
Citera
2024-04-09, 18:11
Medlem
frank_pes avatar
Citat:
Min bank (Skandia) har inte kontor för bankärenden och får istället en personlig kod via rekommenderat brev om jag skulle hamna i liknande sits men har också mobilt bankid på surfplatta så räcker nog.
Ditt stationära bankid anses inte längre som lika säkert, min bank har tagit bort för nya kunder ...Har väl att göra med lättare tillgång till någons dator och att vissa slarvar med säkerhet.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in