2024-04-09, 13:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PrippsFat
Hej,
jag har en vän som har verkligen varit där för sin morbror. Hon har verkligen gett allt, men nu kommer h morbrorn gå bort i cancer.

Morbrorn var gift med en kvinna, och deras barn är verkligen på gång på att ta hand om dödsboet.

Min fråga är, kommer hustrun ärva allt?
De har nog inte skrivet några papper.

Försöker bara vara lite defensiv här...
Gemensamma barn?
Citera
2024-04-09, 13:33
Medlem
Kantarellgudens avatar
Självklart att frun och barnen får arvet om de nu är vid liv. De står ju honom närmast i släktträdet.
Citera
2024-04-09, 13:37
Avstängd
PrippsFats avatar
Ok, så här är läget.

Morbron har gift sig med en kvinna. Kvinnan har barn sedan tidigare. Dessa barn är nu väldigt pengakåta utifrån min ganska enkla analys.

Vännen har verkligen varit där för sin morbror. Hon är lite udda, men väldig, väldigt snäll och omtänksam.

Så några gemensamma barn finns inte.

Vem ärver?
Citera
2024-04-09, 13:38
Avstängd
PrippsFats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ardathbey
Gemensamma barn?
Nej. Vännen delar blod, inte hennes barn.
Citera
2024-04-09, 13:52
Medlem
StudiumValors avatar
Citat:
Nej. Vännen delar blod, inte hennes barn.
Förstår inte vad detta ovan betyder.
Men som jag begript det så....
1. Morbroder lever nu och har inga egna barn
2. Kvinnan han bor ihop med lever och har två egna barn från ett annat förhållande
3. De är gifta och har inget skrivet - äktenskapsförord/testamente
4. Morbrodern dör
5. Frun ärver allt.
Citera
2024-04-09, 13:58
Avstängd
PrippsFats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StudiumValor
Förstår inte vad detta ovan betyder.
Men som jag begript det så....
1. Morbroder lever nu och har inga egna barn
2. Kvinnan han bor ihop med lever och har två egna barn från ett annat förhållande
3. De är gifta och har inget skrivet - äktenskapsförord/testamente
4. Morbrodern dör
5. Frun ärver allt.

Ja, du har väl fattat rätt. Fast just 2 barn lär du nog hittat på

men 5 gäller?

Hela grejen är tragiskt, för vännen är en så snäll människa så vanliga människor fattar inte hur hon tänker.
Citera
2024-04-09, 14:26
Medlem
Citat:
Ja, du har väl fattat rätt. Fast just 2 barn lär du nog hittat på

men 5 gäller?

Hela grejen är tragiskt, för vännen är en så snäll människa så vanliga människor fattar inte hur hon tänker.
Fast det blir gifta kvinnan som ärver allt, den gifta kvinnan kan sedan skicka arvet vidare till hennes egna barn utan att det ens behöver passera hennes konton.
Citera
2024-04-09, 14:29
Avstängd
PrippsFats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hjorten16
Fast det blir gifta kvinnan som ärver allt, den gifta kvinnan kan sedan skicka arvet vidare till hennes egna barn utan att det ens behöver passera hennes konton.
Hur pass säker är du?

Den här vännen har verkligen varit där för sin morbror. Så är du säker?

Ganska tragiskt med i så fall. Den här gubben är en go gubbe. Och vännen är potent när det kommer varma känslor.
Citera
2024-04-09, 14:36
Medlem
Citat:
Hur pass säker är du?

Ganska tragiskt med i så fall. Den här gubben är en go gubbe. Och vännen är potent när det kommer varma känslor.

Lagen tar inte hänsyn till rosa fluff, goa känslor och snälla personer. Gifta personer ärver varandra.
Citera
2024-04-09, 14:37
Medlem
Citat:
Hur pass säker är du?

Har själv haft arv inom familjen, mitt ex hade sin moster som inte hade egna barn, mosterns syster ärvde allt, genom att ex mamma kände att dom hade nog med pengar skicka dom bara vidare mosters arv till mitt ex, dvs moster syster var ex mamma, dom vill inte ha pengarna, skicka bara vidare till hennes egna barn.

Det samma när mina morföräldrar gick bort, man styr själv var arvet ska gå, ex mamma har en bror, han ville ha huset från mormor/morfar, det fick han för mamma gick med på det, sedan dela dom bara på kapitalet dom hade på konto, var mer än nog att dela på.
Citera
2024-04-09, 14:42
Avstängd
PrippsFats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Politrukens
Lagen tar inte hänsyn till rosa fluff, goa känslor och snälla personer. Gifta personer ärver varandra.
Ja. Du har säkert rätt.

Och för hennes fina morbror, och hennes slit så säger jag:
Fuck the law.

Och gå inte omkring och undra varför människor surnar till.
Citera
2024-04-09, 14:43
Avstängd
PrippsFats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hjorten16
Har själv haft arv inom familjen, mitt ex hade sin moster som inte hade egna barn, mosterns syster ärvde allt, genom att ex mamma kände att dom hade nog med pengar skicka dom bara vidare mosters arv till mitt ex, dvs moster syster var ex mamma, dom vill inte ha pengarna, skicka bara vidare till hennes egna barn.

Det samma när mina morföräldrar gick bort, man styr själv var arvet ska gå, ex mamma har en bror, han ville ha huset från mormor/morfar, det fick han för mamma gick med på det, sedan dela dom bara på kapitalet dom hade på konto, var mer än nog att dela på.
Det här med döden har inte varit på knutarna innan. Men nu när man ser hur grisiga människor är. Ja.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in