2024-04-08, 16:31
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trolltestet
Fast det är Dumpen som verkställer offret i samband med uthängningen. Hade uthängningen inte skett så hade barnen förmodligen sluppit bli mobbade och trakasserade i skolan t ex.
Vad ska man göra istället?
Ingenting?
Citera
2024-04-08, 16:34
Medlem
okok1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeggieCleary
Ingenting?

Information till barn och föräldrar.
Citera
2024-04-08, 16:34
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:
Ingenting?
Man kan fortfarande möta upp och storma på och filma som man gör som vanligt, fast utan att publicera det hela efteråt. Bara att bli påkommen skrämmer de flesta från att försöka igen. De som skickar barnporr i chattarna kan anmälas rakt av som vanligt.
Citera
2024-04-08, 16:38
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:
Man kan fortfarande möta upp och storma på och filma som man gör som vanligt, fast utan att publicera det hela efteråt. Bara att bli påkommen skrämmer de flesta från att försöka igen. De som skickar barnporr i chattarna kan anmälas rakt av som vanligt.
Frågan är om det skulle vara tillräckligt avskräckande. Att bara bli filmad och sen inget mer.
Citera
2024-04-08, 17:24
Medlem
JohnnySamhalls avatar
Citat:
Fast det är Dumpen som verkställer offret i samband med uthängningen. Hade uthängningen inte skett så hade barnen förmodligen sluppit bli mobbade och trakasserade i skolan t ex.

När jag gick i gymnasiet så var det en snubbe vars farbror blev uppmärksammad i media som grovt kriminell. Han fick ju höra det rätt ofta - "är du släkt med HONOM!? - hahahaha". Tror det var ekonomisk brottslighet. Bara en sån pryl. Eller vem minns inte saker från skolan som "jag såg din fassa asfull i helgen - ha ha". Ingen väljer sina föräldrar men vi "ärver tungt" allt jävulskap dom hittar på - speciellt när vi är barn.

När det gäller offentliga personer med automatiskt förtroendekapital (tex präst, politiker, polis etc) så tycker jag att det är etiskt sett helt rimligt att en sådan person exponeras fullt ut då denne kan misstänkas utgöra en direkt fara för allmänheten och inte lämpar sej för sitt yrke. Det finns dock inget allmänintresse eller någon större etik i att oredigerat publicera "halv-mongo-crille"/lågbegåvad individ på sättet som många gånger görs. I en del fall borde dumpen oxå förstått att det vore väldigt mycket mer rätt att endast informera sociala myndigheter och gäddans eventuella kontaktpersoner. Vi som jobbat nära sociala myndigheter vet ju väl om att det finns minst sagt skumma personer i statens öppna vård/regi - ibland är det för klen koll på dessa och ibland sviker nog lagen. Men att oredigerat exponera dessa är helt fel väg att gå, IMO.

Jag ger inte mycket för dumpens värnande om barnen.
Senast redigerad av JohnnySamhall 2024-04-08 kl. 17:40.
Citera
2024-04-08, 17:38
Medlem
JohnnySamhalls avatar
Citat:
Frågan är om det skulle vara tillräckligt avskräckande. Att bara bli filmad och sen inget mer.

För många avskräcker det nog rejält (EDIT: avskräcker... men från vad exakt? kan man ju fundera på oxå i närmaste tanke "kan denna typ av verksamhet vara kontraproduktiv i slutändan?"). Men det finns dock personer som återkommer gång på gång i dessa sammanhang. Tyvärr minns jag inte på rak arm gädd-NR men minns att Sara utbrister "men det är ju ANDRA gången vi träffar dej?" (det är på en lekplats och snubben säger inte mycket utan bara går därifrån). Sen minns jag på en amerikansk YT-kanal att dom träffar på en snubbe för minst tredje gången. Jag tror att i princip ingenting skrämmer dessa återkommande fall - dom förefaller inte ha någon större kontroll över sej själva och har troligen inte heller intellekt nog att förstå att dom blir lurade gång på gång. Frågan är dock om den kategorin verkligen är farliga för barn i allmänhet då dessa ofta har ett avskräckande uppseende och beteende och knappast inger något förtroende för normala vuxna heller. Jag kan tänka mej, utan att vara psykolog eller forskare, att "nivån ett snäpp högre upp" är desto farligare för barn - dom som förefaller och ser ut/uppträder som helt normala vuxna.
Senast redigerad av JohnnySamhall 2024-04-08 kl. 17:54.
Citera
2024-04-08, 17:41
Medlem
FernandoFisrings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Berraperra1975
Jag tror du sätter fingret precis på det vad gemene man och kvinna tycker.

Det tror jag också. Jag undrar verkligen vad det är med dumpen som enligt deras anhängare ska ge just dom free pass till att göra vad som helst och bete sig hur som helst.

Tänk om *insert namn på valfri seriös barnrättsorganisation* skulle bete sig likadant som dumpen. Nån journalist nosar reda på nån shady business de håller på med och deras generalsekreterare svarar med hur kränkta in i själen de är och att alla som kritiserar dom är ljugande, svekfulla och brottsliga idioter med smutsiga bykar. Det skulle nog generera eldröda fetstilade rubriker i precis varenda dags- och kvällsblaska och en flashbacktråd som får den här tråden att se ut som en kristen barnbok. Det skulle bli primetime dissekering ner på cellnivå.

Nu skulle ju ingen generalsekreterare med självbevarelsedrift som månar om sin organisation bete sig så, men här går Sara full koko-bananas över att en journalist i en tidning som de allra flesta faktiskt inte känner till lite taffligt gräver fram att här kan det vara nåt fuffens som pågår, och alla hennes buddies hänger på och hatar världen. Undra om man får en gratis offerkofta när man köper merch från dumpens webbshop? Om det här är det enda som behövs för att Sara med följe ska bli kränkta och förådda in i benmärgen så borde de antingen odla hårdare hud eller syssla med nåt annat.
Citera
2024-04-08, 18:01
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnnySamhall
För många avskräcker det nog rejält (EDIT: avskräcker... men från vad exakt? kan man ju fundera på oxå.). Men det finns dock personer som återkommer gång på gång i dessa sammanhang. Tyvärr minns jag inte på rak arm gädd-NR men minns att Sara utbrister "men det är ju ANDRA gången vi träffar dej?" (det är på en lekplats och snubben säger inte mycket utan bara går därifrån). Sen minns jag på en amerikansk YT-kanal att dom träffar på en snubbe för minst tredje gången. Jag tror att i princip ingenting skrämmer dessa återkommande fall - dom förefaller inte ha någon större kontroll över sej själva och har troligen inte heller intellekt nog att förstå att dom blir lurade gång på gång. Frågan är dock om den kategorin verkligen är farliga för barn i allmänhet då dessa ofta har ett avskräckande uppseende och beteende och knappast inger något förtroende för normala vuxna heller. Jag kan tänka mej, utan att vara psykolog eller forskare, att "nivån ett snäpp högre upp" är desto farligare för barn - dom som förefaller och ser ut/uppträder som helt normala vuxna.
Många gäddor ser ut att vara helt normala och har familj osv så man kan inte peka ut alla i de här fallen som udda.
Vad gäddorna skulle behöva avskräckas ifrån att göra kan vi fundera på ett tag och se om vi hittar svaren.
Citera
2024-04-08, 18:14
Medlem
JohnnySamhalls avatar
Citat:
Många gäddor ser ut att vara helt normala och har familj osv så man kan inte peka ut alla i de här fallen som udda.
Vad gäddorna skulle behöva avskräckas ifrån att göra kan vi fundera på ett tag och se om vi hittar svaren.

Jag föreställer mej att dom som skulle bli mest avskräckta (på alla sätt å vis) av konfrontation endast (med pixlad publicering eller whatever etisk censur) är dom som förefaller vara hyfsat normala och som har familj. Dom har ju något stort att förlora på sitt beteende. Å andra sidan så spelar ju folk bort hela sina hus osv.. svårt att ens gissa sej rätt här egentligen men om man utgår från vad vissa har att förlora så tror jag på den kategorin att dom skulle bli mest avskräckta generellt.
Senast redigerad av JohnnySamhall 2024-04-08 kl. 18:21.
Citera
2024-04-08, 18:29
Medlem
FernandoFisrings avatar
Citat:
Ingenting?

Använda sin tid till att slå sina kloka huvuden ihop och forska fram vad som faktiskt fungerar kanske i alla fall hade varit en start i stället för att köra på år ut och år in med samma trötta joggande efter snuskgubbar som det inte heller finns några konkreta bevis på fungerar och skrika på alla som undrar vad det är du pysslar med att de är peddos.
Citera
2024-04-08, 19:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FernandoFisring
Det tror jag också. Jag undrar verkligen vad det är med dumpen som enligt deras anhängare ska ge just dom free pass till att göra vad som helst och bete sig hur som helst.

Tänk om *insert namn på valfri seriös barnrättsorganisation* skulle bete sig likadant som dumpen. Nån journalist nosar reda på nån shady business de håller på med och deras generalsekreterare svarar med hur kränkta in i själen de är och att alla som kritiserar dom är ljugande, svekfulla och brottsliga idioter med smutsiga bykar. Det skulle nog generera eldröda fetstilade rubriker i precis varenda dags- och kvällsblaska och en flashbacktråd som får den här tråden att se ut som en kristen barnbok. Det skulle bli primetime dissekering ner på cellnivå.

Nu skulle ju ingen generalsekreterare med självbevarelsedrift som månar om sin organisation bete sig så, men här går Sara full koko-bananas över att en journalist i en tidning som de allra flesta faktiskt inte känner till lite taffligt gräver fram att här kan det vara nåt fuffens som pågår, och alla hennes buddies hänger på och hatar världen. Undra om man får en gratis offerkofta när man köper merch från dumpens webbshop? Om det här är det enda som behövs för att Sara med följe ska bli kränkta och förådda in i benmärgen så borde de antingen odla hårdare hud eller syssla med nåt annat.
Apropå merch. Många som köper keps eller luvjacka elr t shirt, brukar skriva, jag ska bära den med stolthet, nästan lite religiösa tecken. Eller fanatiska. Jo offerkoftan följer automatiskt med.
Citera
2024-04-08, 23:49
Bannlyst
Såg en bil med dumpen Logan idag. Höll på skratta ihjäl mig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in