2024-04-08, 16:48
Medlem
Jag har precis fått sparken.
Kan inte hantera detta på ett vettigt sätt och har fått svåra självmordstankar då jag har bostad och lån att betala. Inga barn eller så, vilket är bra. Har samtidigt bakomliggande problem med depression och kontakt med psykiatrin. Sannolikheten att jag får ett annat meningsfullt jobb är liten.

Kan jag vända mig till akuten, eller kommer de bara skicka hem mig igen?
Någon som har tips på hur jag kan hantera detta, vilket är svårt då jag försöker hålla undan vissa tankar?
Citera
2024-04-08, 16:53
Medlem
Tror du att det är svårt att få jobb i din bransch så skulle jag planera för att sälja boendet innan A-kassan tar slut. Dra ner på kostnaderna och gå runt och sök jobb.
Citera
2024-04-08, 16:53
Avslutad
Hämnas inte

om du tvingas sälja, blir det någon vinst?

tänker att du kanske landar på fötterna även om det skulle gå dåligt med nytt jobb
Citera
2024-04-08, 16:54
Moderator
evilhoneys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KnasHans
Kan inte hantera detta på ett vettigt sätt och har fått svåra självmordstankar då jag har bostad och lån att betala. Inga barn eller så, vilket är bra. Har samtidigt bakomliggande problem med depression och kontakt med psykiatrin. Sannolikheten att jag får ett annat meningsfullt jobb är liten.

Någon som har tips på hur jag kan hantera detta, vilket är svårt då jag försöker hålla undan vissa tankar?
Du kan absolut kontakta psykakuten om du känner att du behöver det. Du kan ringa 112 för vidare instruktioner. Om du känner att det inte är akut just nu så kan du kontakta dem på ett icke akut nummer och förklara din situation och be att få prata med någon.
Det finns även en klistrad tråd här i forumsdelen Psykisk hälsa med olika resurser man kan vända sig till.

Att förlora ett jobb är en av de stora kriserna i livet de flesta går igenom någon gång, och det är ofta ett tungt slag då man utöver sin försörjning förlorar en del av sin identitet och sammanhang. Det är tungt som fan men det brukar gå att ta sig igenom och hitta något nytt.
Låt det få ta lite tid att landa i det hela och ta hjälp om du känner att det känns övermäktigt.
Citera
2024-04-08, 16:54
Medlem
Citat:

Det finns hur mkt jobb som helst att välja på, men det var just detta och inga andra som är meningsfulla?

Till nästa gång….
Du kan ta försäkring när du lånar pengar, så kan de gå in och betala vid den här typen av situationer.

Samma sak kan du göra med lönen.

Vill du ha ett gott råd?
Pengar är inte allt i världen.
Det går lika bra att ha skulder, bo i en hyresrätt eller inneboende. Det är inget att ta livet av sig för. En bostad kan du både ha och vara utan, det är bara en lägenhet, inget annat.

Om din mentala hälsa står och faller med din ekonomi så känns det som att du är väldigt lättpåverkad.

Sätt dig ner och försök lösa din situation.
Har du fått sparken?
Har du skrivit på något eller förhandlar ni om avgångsvederlag?
Hur länge har du jobbat där?
Är du med i facket?
Får de ens sparka dig?

Hur ser ekonomin ut?
Vad kan du göra i din situation?
Senast redigerad av Cooltrayne 2024-04-08 kl. 17:03.
Citera
2024-04-08, 16:56
Medlem
Reverend.Camdens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cooltrayne
Det finns hur mkt jobb som helst att välja på, men det var just detta och inga andra som är meningsfulla?
Det beror väl på vart man bor...
Citera
2024-04-08, 16:59
Medlem
Klart de tar emot dig på akuten om du söker där.

Kan också vara bra att prata med en psykolog. Finns online t ex Mindler och flera andra aktörer där kan man boka tider med kort varsel.

Har du skrivit in dig på arbetsförmedlingen som arbetssökande? Finns ju lite resurser där som kan hjälpa dig att komma vidare. T ex utbildningar
Citera
2024-04-08, 17:04
Medlem
Riddarhusets avatar
Citat:

Det kan vara svårt att tänka klart när känslorna svämmar över.
man ser bara mörkret och förstår inte att det kommer att kunna ljusna framöver.
Jag tycker du skall söka hjälp snarast och beskriva dina självmordstankar.
SKÄMS INTE FÖR ATT tala om dem.
- Psykakuten om det finns ngn där du bor.
- Eller åtminstone 1177.
- https://mind.se/hitta-hjalp/sjalvmordslinjen/
Det sista är väl telefon 90101 tror jag.
-----------
droga inte. det hjälper för stunden, men blir bara värre senare.
Ta hand om dig
Citera
2024-04-08, 17:14
Medlem
Tack alla för alla tips.
Jag har svårt att göra logiska saker just nu, som nytt jobb och A-kassa.

Tar mig till en mottagning.
Citera
2024-04-08, 17:21
Medlem
Citat:
Tack alla för alla tips.

Tips att försöka bryta ner saker i mindre delar eller delmål. Finns säkert någon kommunal skuld eller budgetrådgivning du kan vända dig till som är gratis så hjälper de dig. Psykiatrin är en bra idé. Skickas du hem så kan du ringa till din vårdcentral och berätta hur det ligger till.
Citera
2024-04-08, 17:46
Medlem
Citat:
Tack alla för alla tips.

Sätt dig med mobilen på mottagningen.

Skriv ner steg som du kan göra, ett i taget.

För varje steg du sen gör, så kommer lite av ångesten att släppa.

Tänk KBT.
Citera
2024-04-08, 18:09
Medlem
Mikaelias avatar
Varför har du fått sparken? Det är inte lätt för en arbetsgivare att avskeda personal. Är du med i facket så prata med dem så kanske din arbetsgivare kommer köpa ut dig med 6-12 månadslöner. Då har du tid på dig att söka nytt arbete.
Angående ditt mående finns det bra hjälp att få genom vården.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in