Citat:
Ursprungligen postat av
LuiLui
Intressant text, tack för den.
Visst är det väl även så att överklassen har ett mycket mer kultiverat, belevat och artigt sätt att föra sig på? Att man alltid äter desserten med gaffel (Aldrig sked även om den också ligger framme).
Att man som man aldrig har annat än svart skor efter kl 18 (om man inte är engelsman), att man går med skor på sig inomhus, att man hälsar ofta genom kindkyssar så som kronprinsessan gör mot kungen och vice versa…, man pratar aldrig pengar och vad saker kostar (möjligtvis hur man tjänar dem) och aldrig prat om politik.
Svensk överklass har mängder av små markörer och umgängesvanor som jag inte är förtrogen med. Jag tillhör inte överklassen själv, även om jag har vissa kontakter i den.
Det man kan säga om att umgås med överklass, eller sitta på bjudning med överklass, är att det enklaste är att hålla några enkla regler i huvudet, så klarar man sig bra. Prata inte om pengar eller inkomster, försök inte att styla dig in i gänget med bilar, märkeskläder eller annat som de ändå inte imponeras av och sist men inte minst är det bra om du kan diskutera sådant som universellt är populärt bland överklassen. Jakt, segling och eventuellt tennis är alltid populärt. Golf kan fungera, men det är ett mycket osäkert kort. Har du någon bra historia från älgjakten, eller om du seglade med Gladan eller Falken när du gjorde lumpen, så är lyckan gjord i kvällens diskussioner, så att säga.
Bordsskicket är enkelt att kopiera i stora drag. Använd samma bestick som dina bordsgrannar, häng inte på bordet med armarna, o.s.v.