2024-04-08, 01:11
Medlem
Frågan lyder: Varför låter plast? En plastkasse ger ju ifrån sig en hel del ljud när man rör vid den. Varför?

Har man någonsin jobbat på lager där man behövt tejpa vet man vilket satans ljud packtejp kan ge ifrån sig när man spänner den över ett paket som ska tejpas. Varför?

Nu finns det tyst PP-tejp som jag tror innehåller akryl som gör att det inte skapas massa oljud vid packning men skulle samma teknik kunna överföras på plastpåsar så att de blir ljudlösa dvs inte prasslar vid beröring?
Citera
2024-04-08, 01:48
Medlem
Full-Retards avatar
Plasten skapar vibrationer i luften = ljudvågor.
Så beroende på typ av plast blir ljudet olika.
Om man vill göra ljudlös plast skulle man nog behöva en hel del mjukgörande ämnen vilket skulle försämra tåligheten på plasten och säkert vara dåligt för miljön.
Använd tygpåsar eller hörselskydd om du tycker ljudet är hemskt.
Citera
2024-04-08, 02:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Full-Retard
Plasten skapar vibrationer i luften = ljudvågor.
Så beroende på typ av plast blir ljudet olika.

Visst förhåller det sig så men frågan är ju varför?

Citat:
Om man vill göra ljudlös plast skulle man nog behöva en hel del mjukgörande ämnen vilket skulle försämra tåligheten på plasten och säkert vara dåligt för miljön.

När man nu kan göra tejp som är tyst, och även fungerar, så undrar jag om inte denna typ av teknologi kan överföras till annan plast så som plastpåsar.

Citat:
Använd tygpåsar eller hörselskydd om du tycker ljudet är hemskt.

Jag gick alltid med hörselkåpor till ICA men nu har de ju slutat med plastpåsar så jag kan leva fritt fri från plastens vibrationer.
Citera
2024-04-08, 02:12
Medlem
Full-Retards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZURRTESHINKANSEN
Visst förhåller det sig så men frågan är ju varför?

När man nu kan göra tejp som är tyst, och även fungerar, så undrar jag om inte denna typ av teknologi kan överföras till annan plast så som plastpåsar.

Jag gick alltid med hörselkåpor till ICA men nu har de ju slutat med plastpåsar så jag kan leva fritt fri från plastens vibrationer.

Man kan, säkert. Men det är så få som bryr sig så varför skulle de göra ljudlös plast?
Citera
2024-04-08, 10:50
Medlem
Det är väl vecken i materialet som bryter som i sin tur orsakar ljudet? Biosalonger vill jag tro har påsar som är otroligt mjuka och rörliga.
Citera
2024-04-11, 12:33
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Ljudet som uppstår när man drar tejp från en tejprulle tror jag beror på att klistret släpper ojämnt och det skapar vibrationer i tejpen som skapar ljudvågor i luften.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in