2024-04-04, 13:10
Medlem
Permafloxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kip.Kinkel
Min pappa sa till mig att två artister slog igenom med sin speciella röst på grund av att ett avancerat heroinmissbruk som påverkat deras neurologi och stämband, och att de därför fått en viss heshet och en speciell vibe i rösten. Har hört detta om rökare och whiskeydrickare (unchain my heart, host-host), men min pappa nämnde dessa två kvinnliga artister:

Kim Carnes:

https://www.youtube.com/watch?v=EPOIS5taqA8

Belinda Carlisle:

https://www.youtube.com/watch?v=j2F4INQFjEI

Stämmer detta, eller är det en skröna? Farsan Baloo brukar vara rätt på bollen. Vad tycker ni och vad vet ni?

Herregud, är detta musik? Lyssnade på låtarna innan jag läste färdigt. Lät direkt som att dom hade någon stämbands skada eller sjukdom. Ja för fan, det är droger.
Citera
2024-04-04, 13:15
Medlem
Tror jag inte en sekund på. Snarare är det nog så att heroin och missbruk länge cirkulerat i showbiz och kulturen kring dessa artister. Likaså ALKOHOL och RÖKNING som utöver sång kan påverka rösten över tid. Sedan har vi över tid förknippat whiskey-rösten med något coolt och rockigt.

Vi har ju dock sett att hård sång (och ffa rock) samt rökning och alkohol över tid och med ålder till sist resulterar i en svikt av röstapparaten. Bara att titta på Axel Rose m.fl. som inte alls kan sjunga idag.

https://www.youtube.com/watch?v=PhlGCg1G17s
Citera
2024-04-04, 14:00
Medlem
kvastsvanss avatar
Jennifer Herrema har väl ingen perfekt sångröst på det klassiska viset, men väldigt karaktäristisk och präglad av ett hårt leverne.
Citera
2024-04-04, 14:11
Medlem
kyrkstockens avatar
Fast matianne faithful är väl ett ganska bra exempel? sålde skivor före samt efter. En del kan säkert få förändringar, andra inte.
Citera
2024-04-04, 14:13
Medlem
Carl Serungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TuffBakomTangenten
Om man får slänga in män är väl Kenta ett bra exempel
Kenta rökte holk och krökade. Höll inte på med heroin.
Citera
2024-04-04, 15:17
Medlem
sfrges avatar
Körde Amy Winehouse med heroin?
Citera
2024-04-04, 15:31
Medlem
svt2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Permaflox
Herregud, är detta musik? Lyssnade på låtarna innan jag läste färdigt. Lät direkt som att dom hade någon stämbands skada eller sjukdom. Ja för fan, det är droger.

Hur kan man INTE tycka att Kim C sjunger bra???!??!?! Inget slår ju rockiga whiskey-kvinnoröster a la Joplin. Dock tveksam på om heorinet har någon inverkan, tror mer på cigg i sådant fall, se exempelvis Leonard Cohens riviga cigg-röst.

Mitt OT bidrag till "heorin"-röster blir Tom Waits, Rod Stewart, Keith Richards & Ronnie Wood

/ SVT2
Senast redigerad av svt2 2024-04-04 kl. 15:33.
Citera
2024-04-04, 18:00
Medlem
Zoologens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kip.Kinkel
Min pappa sa till mig att två artister slog igenom med sin speciella röst på grund av att ett avancerat heroinmissbruk som påverkat deras neurologi och stämband, och att de därför fått en viss heshet och en speciell vibe i rösten. Har hört detta om rökare och whiskeydrickare (unchain my heart, host-host), men min pappa nämnde dessa två kvinnliga artister:

Kim Carnes:

https://www.youtube.com/watch?v=EPOIS5taqA8

Belinda Carlisle:

https://www.youtube.com/watch?v=j2F4INQFjEI

Stämmer detta, eller är det en skröna? Farsan Baloo brukar vara rätt på bollen. Vad tycker ni och vad vet ni?

Tycker ju inte att man kan jämföra Kim Carnes med Belinda Carlisle. Den förstnämnda sjunger för visso med en viss heshet, vilket jag dock inte tycker om Belinda som bara sjunger bra.
Undrar vad din pappa skulle säga om Janis Joplin?
Citera
2024-04-04, 19:50
Medlem
Kip.Kinkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zoologen
Tycker ju inte att man kan jämföra Kim Carnes med Belinda Carlisle. Den förstnämnda sjunger för visso med en viss heshet, vilket jag dock inte tycker om Belinda som bara sjunger bra.
Undrar vad din pappa skulle säga om Janis Joplin?

Belinda har en vibrerande röst. Säkert en knarkskada i centrala nervsystemet eller stämbanden.
Citera
2024-04-05, 08:09
Medlem
Tunnan.och.Morotens avatar
Tror snarare det är en sångteknik, precis som brian i acdc, axl i guns n roses eller tom waits, de kan sjunga normalt men låter inte lika bra.
Citera
2024-04-08, 01:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
Den här tråden handlar inte om hur sjuk gemene man kan bli av heroin- eler kokainmissbruk. Jag är helt med på att dope är en farlig drog men det betyder inte att det omedelbart förvandlar alla som tar det till zombies.

Tråden handlar om sångare (eller helst sångerskor) vars röster har förändrats och på något sätt ändrat frasering, klang eller ton utifrån drogbruket, Och då gärna lett till något nytt för dem.

Jag nog är heroin "avstressande" en kvinnlig bekant som gick på amfetamin beskrev det som
att det känns som att ligga i mammas mage. Och det var inget hon vågade prova flera gånger.

Att låten utstrålar vitalitet och lycka beror på att det antingen är självbedrägeri eller
att bandet är ute efter en mystisk image.

Både Lee Mavers och Walter Becker ger intrycket av att dom har brist på självkänsla, självförtroende
samt har dåliga liv.
Lee Mavers ser ut som typisk underklass från Liverpool och är ingen fotomodell,
och Walter Becker ser inte ut som coolaste killen i skolan.
Dom har velat fly i från sina liv.

Det är klart att låten utstrålar lycka när heroin har den effekten, den ger känslor av eufori, kärlek
samt är sjukt rogivande.
Sedan att Walter Becker verkar att helt sluta att klippa sin stripiga mustasch och skägg, samt tvätta
håret och har tomma ögon samt att kroppshållningen säckat i hop ger en annan bild.
Citera
2024-04-08, 01:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trollmongot
Jag nog är heroin "avstressande" en kvinnlig bekant som gick på amfetamin beskrev det som
att det känns som att ligga i mammas mage. Och det var inget hon vågade prova flera gånger.

Att låten utstrålar vitalitet och lycka beror på att det antingen är självbedrägeri eller
att bandet är ute efter en mystisk image.

Både Lee Mavers och Walter Becker ger intrycket av att dom har brist på självkänsla, självförtroende
samt har dåliga liv.
Lee Mavers ser ut som typisk underklass från Liverpool och är ingen fotomodell,
och Walter Becker ser inte ut som coolaste killen i skolan.
Dom har velat fly i från sina liv.

Det är klart att låten utstrålar lycka när heroin har den effekten, den ger känslor av eufori, kärlek
samt är sjukt rogivande.
Sedan att Walter Becker verkar att helt sluta att klippa sin stripiga mustasch och skägg, samt tvätta
håret och har tomma ögon samt att kroppshållningen säckat i hop ger en annan bild.
Du låter som Nils Bejerot.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in