2024-04-04, 08:21
Medlem
Om man får slänga in män är väl Kenta ett bra exempel
Citera
2024-04-04, 08:24
Bannlyst
Det var Whiskyn som gjorde Janis Joplins röst, knappast opioider som tog livet av samtliga i 27-års klubben som blandmissbrukade.
Citera
2024-04-04, 09:15
Medlem
Vem vet hur rösterna skulle ha låtit utan missbruk?

Man måste väl jämföra hur rösterna lät innan missbruket med hur de lät efter att missbruket satte in - och sedan fastställa att röstens förändring/utveckling verkligen berodde på missbruket och inte nåt annat.

Att mycket sprit, vrål och skrål och festande på alldeles högljudda krogar påverkar rösten har väl många upplevt...men frågan är om det beror på spriten eller att man tvingas skrika till varandra för att kunna kommunicera?

Jag vill minnas att rösten för sångaren i Toto (Bobby, nånting?) ändrades rejält pga kokainmissbruk. Långvarigt bruk av kokain som dras in i näsan kan väl med tiden fräta sönder vävnader i näsan, och därmed förändra rösten?
Citera
2024-04-04, 09:15
Medlem
Jag skulle vilja slänga in Beth Hart här. Hon har iaf drogat mycket och tagit sig ur det. Klassiskt skolad pianist.
Hon har gjort en låt som heter Sister Heroine.
Fantastisk artist. Sett henne live en gång precis när hon slog igenom.

Det är så mycket känslor, så äkta och så förbannat vackert och sorgligt på samma gång. All the emotions at once.

LA Song är min favorit.
Senast redigerad av GrilladMakrill 2024-04-04 kl. 09:23. Anledning: Stavning
Citera
2024-04-04, 09:27
Medlem
kyrkstockens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nospheratu
Man får inte riktigt bedriva forskning där personer tar de mängder heroin som heroinister oftast gör. Så den exakt orsaken är inte riktigt medicinskt fastställd. Men det har alltid ansetts att det förmodligen beror på uttorkning. Men rön och nya teorier dyker ju upp hela tiden.

Opiater är för övrigt preparat som i princip vållar minst skador av alla droger. De är överlägset dödligast av alla droger. Alltså med risken för överdos. Men långvarigt bruk ger sällan permanenta skador. Däremot kan man se permanenta skador hos alkoholister eller kokainmissbrukare exempelvis.

Men de långvariga heroinister som kommit ur sitt missbruk ser ju oftast överraskande fräscha ut jämfört med nyktra fd grava alkoholister som sluddrar och går med rullator trots att de numera är nyktra.
Har man inte slagit fast att just heroin skadar synapserna i hjärnan på ett sätt som ingen annan drog och att det aldrig går att reparera. Detta talades det om rätt mycket förr?
Citera
2024-04-04, 09:31
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av kyrkstocken
Har man inte slagit fast att just heroin skadar synapserna i hjärnan på ett sätt som ingen annan drog och att det aldrig går att reparera. Detta talades det om rätt mycket förr?

Varje drog som man går på dagligen gör det, kroppen anpassar sig. Men det som förstör synapsarna är. att leka med serotonin. Vilket ecstacy gör. Där kan ett frimärke skada din hjärna för lång tid framöver. Rör inte MDMA, som leker med serotonin och med dopamin mm kids.
Citera
2024-04-04, 09:53
Moderator
Nospheratus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kyrkstocken
Det man diskuterat är väl receptorerna i hjärnan. Som tydligen inte återhämtar sig särskilt väl efter opiatmissbruk. Dvs suget försvinner inte eller åtminstone väldigt väldigt långsamt. Förutom att det självklart är enormt jobbigt för fd missbrukare att dras med ett konstant sug så ökar det benägenheten för återfall. Där skillnaden för exempelvis alkoholister är att suget mer eller mindre egentligen är borta efter typ sex månader (typ). Där rehabiliteringen kan fokusera på att ha ett normalt liv och inte umgås med andra alkisar. Sen finns det förvisso ofta ett mentalt sug att dricka. Men håller man sig borta från miljöer med alkohol så brukar tillvaron vara mer än okej.

Så jo, det är väl en skada förstås. Men inget som påverkar kognitiva eller neurologiska funktioner.

Mef reservation för att det möjligen kan ha kommit nya rön de senaste åren som jag missat.
Citera
2024-04-04, 10:01
Medlem
Mindbreaths avatar
100% skröna. Man får inte neurologiska skador av heroin. KANSKE att de fick lite hesare röst om de rökte heroinet men jag rökte heroin, cigaretter, hash och gräs i flera år och fick inte mycket förändring på rösten ändå.
Citera
2024-04-04, 10:05
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Radyr
Courtney Love kan väl sägas vara ett exempel från lite nyare tider

Fast hon bevisar väl snarare motsatsen eftersom hon inte kan sjunga?
Citera
2024-04-04, 10:32
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
Jag tippar att hon var ironisk.

Uppmärksamt!
Citera
2024-04-04, 10:52
Medlem
Trakessons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kip.Kinkel
Min pappa sa till mig att två artister slog igenom med sin speciella röst på grund av att ett avancerat heroinmissbruk som påverkat deras neurologi och stämband, och att de därför fått en viss heshet och en speciell vibe i rösten. Har hört detta om rökare och whiskeydrickare (unchain my heart, host-host), men min pappa nämnde dessa två kvinnliga artister:

Kim Carnes:

https://www.youtube.com/watch?v=EPOIS5taqA8

Belinda Carlisle:

https://www.youtube.com/watch?v=j2F4INQFjEI

Stämmer detta, eller är det en skröna? Farsan Baloo brukar vara rätt på bollen. Vad tycker ni och vad vet ni?
Belinda Carlisle var stor redan innan hon började med droger. Däremot gick hon ner sig ordentligt under en period. När hon var med i The Go-Go’s var de stora på punkscenen långt innan de ens hade skivkontrakt och släppte sin första skiva. The Ventures fick en hit med en cover på en av deras låtar och när de själva långt senare gav ut samma låt på skiva trodde de flesta att det var en cover på The Ventures, fast de själva skrivit den. Enligt Belinda själv i flera intervjuer fastnade hon i missbruket först mot slutet av tiden med The Go-Go’s och tiden efter att de splittrats. Sedan kom hon tillbaka som soloartist, men hon var som sagt stor redan tidigare och kom inte från ingenstans. Hon hade samma röst innan drogerna även om det var en annan musikstil.
Citera
2024-04-04, 12:33
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Radyr
Courtney Love kan väl sägas vara ett exempel från lite nyare tider

Håller med.

Förvisso sett några gamla hemmavideor på henne från en dokumentär när hon var runt 10 - 12. Hon var lika bräkig på rösten då med, haha.

Och lika så när hon sjöng i yngre år innan hon kanske hade ballat ur helt. Nästan så hon hade ännu starkare röst då.

Men förstås, rökande, supande och knarkande har satt sina spår - låter fortfarande kraftfullt och bra.

Sedan att det inte är allas kopp te är en annan femma.

Men hon var min första tanke med.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in