2024-04-07, 22:49
Medlem
Bushido-95s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av emmizen32
Har du någon koll på NÄR överlåtelsen skedde?
Vet att vi var ett par stycken som funderade på om inte hans advokat var behjälplig med överlåtelsen för Micke bör ha suttit med fulla restriktioner.
Advokater bör väl inte hjälpa till med såna ärenden då någon förväntas få betala skadestånd?
Jag är inte påläst hur det fungerar så jag frågar här.
Nåt för någon med kunskap att rota i hur det ser ut med den juridiska biten.

Rätt säker på att det va efter att tingsrätts-förhandlingarna, så då borde han inte haft kvar restriktionerna.
Citera
2024-04-07, 23:00
Medlem
PreciousStoness avatar
Citat:
1) Har du någon koll på NÄR överlåtelsen skedde?
Vet att vi var ett par stycken som funderade på om inte hans advokat var behjälplig med överlåtelsen för Micke bör ha suttit med fulla restriktioner.
2) Advokater bör väl inte hjälpa till med såna ärenden då någon förväntas få betala skadestånd?
3) Jag är inte påläst hur det fungerar så jag frågar här.
Nåt för någon med kunskap att rota i hur det ser ut med den juridiska biten.
1) Har fått ett tips där jag inte har kunnat validera uppgiften, och har därmed inte postat några detaljer i frågan här på fb!
2) Var gränsen går för en advokats behjälplighet med sin klient bör ett proffs svara på. Därför svarade jag inte på din tidigare ställda fråga i en tråd på ABoK (kanske denna tråd?).
3) Ser med intresse fram emot att läsa ett svar ifrån någon kunnig om var gränsen går för vad som faller under "god advokatsed"?
Citera
2024-04-07, 23:10
Moderator
KomissarieBecks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PreciousStones
1) Har fått ett tips där jag inte har kunnat validera uppgiften, och har därmed inte postat några detaljer i frågan här på fb!
2) Var gränsen går för en advokats behjälplighet med sin klient bör ett proffs svara på. Därför svarade jag inte på din tidigare ställda fråga i en tråd på ABoK (kanske denna tråd?).
3) Ser med intresse fram emot att läsa ett svar ifrån någon kunnig om var gränsen går för vad som faller under "god advokatsed"?

Jag tror inte att en advokat skulle vilja hantera frågan om klienten i klartext redogör att det handlar om att undvika ett kommande skadestånd.
Däremot kan det ju mycket väl vara så att en klient/advokat rekommenderar ett gåvobrev gällande fastigheten eftersom klienten lär få svårt att ombesörja bostaden på sikt.

Vad jag menar är att önskemålet kan ju framföras på ett sådant sätt att det inte i klartext framgår att det enbart skulle handla om att undvika ett skadestånd.

Således finns det säkert vägar runt frågan om det nu skulle vara en het potatis för en advokat.
Citera
2024-04-07, 23:18
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Nu var det ett tag sen jag lyssnade på rättegången men jag har bestämt för mig att han fick frågan OM han kontaktat mansjouren och han sa nej.

Han hade kanske planer på det? Vad tror du hade hänt om han kontaktade mansjouren och berättade om problemen i relationen?

Citat:
Att J försvarat sig hoppas jag verkligen och jag kan tänka mig en lite annan historia runt dammsugarröret.
Som att hon vevat för att skydda sig från en packad M

Hela tiden läggs det fokus på M:s alkoholvanor men du måste väl ändå ha funderat över hur ofta hon drack alkohol?

Citat:
Och har hon dragit någon ruta kan det mycket väl vara för att han låst henne ute.

Du verkar nästan tro på M nu när han har berättat om trasiga rutor?
Citera
2024-04-07, 23:21
Medlem
PreciousStoness avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KomissarieBeck
Jag tror inte att en advokat skulle vilja hantera frågan om klienten i klartext redogör att det handlar om att undvika ett kommande skadestånd.
Däremot kan det ju mycket väl vara så att en klient/advokat rekommenderar ett gåvobrev gällande fastigheten eftersom klienten lär få svårt att ombesörja bostaden på sikt.

Vad jag menar är att önskemålet kan ju framföras på ett sådant sätt att det inte i klartext framgår att det enbart skulle handla om att undvika ett skadestånd.

Således finns det säkert vägar runt frågan om det nu skulle vara en het potatis för en advokat.
Stort tack för att du bekräftar den uppfattning som jag rent teoretiskt kände var gällande i denna fråga!

Vi har ju tyvärr exempel på ett antal Adv som under åren har uteslutits ur Advokatsamfundet, då de bildligt talat har tänjt på kostymbyxornas hängslen alltför mycket!
Citera
2024-04-07, 23:27
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Givetvis är det inte bevisat eftersom det med all sannolikhet bara är två personer som vet exakt hur det ligger till. .

Och med det avser du M och hans mor?

Citat:
Sannolikheten att din tes stämmer står dock nog ganska svagt i jämförelse med teorin att det hela handlar om ett försök att undvika utmätning.

M hade kanske haft planer under längre tid vad gäller gåvan som till slut blev verklighet?
Citera
2024-04-07, 23:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lawnmoverman2011
Han hade kanske planer på det? Vad tror du hade hänt om han kontaktade mansjouren och berättade om problemen i relationen?

Lät inte som det. Han lät mest förvånad över frågan..

Hela tiden läggs det fokus på M:s alkoholvanor men du måste väl ändå ha funderat över hur ofta hon drack alkohol?
Jajamän, det är korrekt uppfattat. Hans alkoholvanor är av intresse då han är mördare.
Hennes alkoholvanor är ointressanta då hon är offret.

Du verkar nästan tro på M nu när han har berättat om trasiga rutor?

Nu läste du nog lite galet igen. För du försöker väl inte lägga ord på mig som jag inte skrivit?
Jag skrev : "och HAR hon dragit någon ruta kan det mycket väl vara för att han låst henne ute".

Och nej, jag har inte varit där och sett någon trasig ruta så jag vet inte ens om det finns en trasig ruta.
Citera
2024-04-07, 23:42
Medlem
Timeouts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bushido-95
Rätt säker på att det va efter att tingsrätts-förhandlingarna, så då borde han inte haft kvar restriktionerna.
Mördar Mikael var snabb med att skänka bort huset efter livstidsdomen i Tingsrätten.
Mördaren skänkte bort huset innan målet var uppe i Hovrätten.

Fastigheten på adressen Hedsta 49 i Forsa har fått en ny ägare. Maud Alma Katarina Danielsson, 71, har fått fastigheten som gåva av Nils Erik Mikael Eriksson. Överföringen blev klar i februari 2023. Huset byggdes 1921 och har en boyta på 148 kvadratmeter.
https://www.ht.se/2023-03-18/agarbyte-for-aldre-villa-i-forsa/

HÄLSINGLANDS TINGSRÄTT
Dom Meddelad i Hudiksvall 2023-01-17

Påföljd
Fängelse på livstid

Hovrätten för Nedre Norrlands dom 2023-03-30

HÖGSTA DOMSTOLENS DOM Mål meddelad i Stockholm den 16 januari 2024
Skadestånden som blev beslutade i Tingsrätten fastslog Högsta Domstolen.

ME ska dömas för mord till livstids fängelse samt förpliktas att betala skadestånd till målsägandena. Hovrättens dom ska ändras på detta sätt.
• dömer ME enligt 3 kap. 1 § brottsbalken för mord i stället för synnerligen grov misshandel,
• bestämmer påföljden till livstids fängelse samt
• förpliktar ME att betala skadestånd till
– JB med 110 000 kr och ränta enligt 6 § räntelagen från den 9 juli 2022,
– LB med 110 000 kr och ränta enligt 6 § räntelagen från den 9 juli 2022,
– LiB med 110 000 kr och ränta enligt 6 § räntelagen från den 9 juli 2022,
– RB med 110 000 kr och ränta enligt 6 § räntelagen från den 9 juli 2022,
– NB med 236 133 kr och ränta enligt 6 § räntelagen från den 9 juli 2022 och
– dödsboet efter JB med 49 825 kr och ränta enligt 6 § räntelagen från den 9 juli 2022.
Senast redigerad av Timeout 2024-04-08 kl. 00:16.
Citera
2024-04-08, 01:46
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Nu läste du nog lite galet igen. För du försöker väl inte lägga ord på mig som jag inte skrivit?
Jag skrev : "och HAR hon dragit någon ruta kan det mycket väl vara för att han låst henne ute".

Men nu vet väl inte du varför rutor gick sönder? Man får dessutom intrycket att du anser att det är rätt att "dra en ruta" om dörren är låst?

Citat:
Och nej, jag har inte varit där och sett någon trasig ruta så jag vet inte ens om det finns en trasig ruta.

Varför kan vi inte lita på M vad gäller detta? Det fanns väl ingen anledning att ljuga om något som saknade betydelse för straffpåföljden?
Citera
2024-04-08, 01:59
Medlem
Citat:
Men nu vet väl inte du varför rutor gick sönder? Man får dessutom intrycket att du anser att det är rätt att "dra en ruta" om dörren är låst?

VET du att rutor gått sönder?

Varför kan vi inte lita på M vad gäller detta? Det fanns väl ingen anledning att ljuga om något som saknade betydelse för straffpåföljden?

Du får lita på en mördares ord om du vill.
Jag gör det inte.
Citera
2024-04-08, 07:14
Medlem
Marre1976s avatar
Citat:
Han verkar trots allt vara snäll mot sin mor?
Fick hon inte huset i gåva?
Hur definierar du givmildhet?

Jadu, om vi tar en rejäl funderare ang Mikaels snällhet och givmildhet så kommer genast frågan upp om varför han inte gav sin mamma huset för några år sedan om han nu är så snäll och givmild?
Har han gett sin mamma någonting förut? KNAPPAST!
Om du hade en dotter som blev behandlad som Jeanette blev, skulle du tycka att förövaren verkligen är så snäll?
Citera
2024-04-08, 11:11
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Marre1976
Jadu, om vi tar en rejäl funderare ang Ms snällhet och givmildhet så kommer genast frågan upp om varför han inte gav sin mamma huset för några år sedan om han nu är så snäll och givmild?

Bättre sent än aldrig?

Citat:
Ursprungligen postat av Marre1976
Har han gett sin mamma någonting förut?

Men nu var det kanske dags? Om du vill misstänkliggöra honom och hans mor så får du väl presentera ett underlag som styrker att det handlar om något annat än ren givmildhet?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in