2024-04-07, 14:18
Medlem
FernandoFisrings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tforka
Jenny Strindlöv, prisbelönt journalist på Expressen utdelar skarp och högst relevant kritik mot ETC:s artikel om Dumpen.

https://x.com/JennyStrindlov/status/1776683965958558005

"Fascinerande att den här artikeln släppts igenom som en ”granskning” med tanke på att man ingenstans i artikeln belägger det man både i rubrik och ingress påstår sig avslöja."

"Avslöjandet handlar alltså om att en man - ”Linus” - köpt sig fri från att publiceras på Dumpen genom att betala ”stora pengar”. Men läser man artikeln framgår det att ETC inte känner till vad Linus betalt - om han nu över huvud taget betalt nåt"

"Som läsare ska man istället nöja sig med att ETC känner att ”det är uppenbart” att han köpt sig fri. ”Avslöjandet” grundar sig alltså i reportrarnas känsla, inte i fakta."

"Man påstår att Linus ingått en dyr uppgörelse och att han därmed slipper publicering på Dumpen, men att han ”inte vill avslöja vad det kostat”. Man insinuerar alltså att han medgett att han betalt en okänd summa för att köpa sig fri, men inte heller detta ger man belägg för."

"Tvärtom verkar det utifrån den längre chatt som Dumpen återgett - om den är korrekt - som att mannen själv vet att han kommer att bli publicerad, och ingenstans nämner han att han betalt för att inte bli just det."

ETC:s chefred Andreas Gustafsson och Röstlund Jonsson blir märkbart irriterad i kommentarerna.
Argumentationen från deras sida verkar gå ut på "Vi vet - tror du att vi ljuger?"

Problemet är att det kan vara högst sannolikt att något har hänt, och massor pekar på att det har hänt, men det har trots allt det inte hänt. Det är därför man ska ha belägg för det man påstår.

"Men andra har betalt!" är inte belägg nog.

Absolut relevant kritik mot artikeln. Det är väl få här som har hävdat att ETC är någon stjärntidning. Nåt har ju dock hänt eftersom vissa gäddor har fått möjlighet att skjuta upp sina publiceringar i så lång tid som ett år. Sara har ju hävdat att det beror på bland annat gäddorna eller deras anhörigas psykiska hälsa men det argumentet faller ju platt eftersom de ett antal gånger också har publicerat gäddor där de inte har vetat identiteten på personen förens de har fått hjälp att ta reda på det efter publiceringen. Också tveksamt om de har checkat psykisk status hos de anhöriga som också är offren i det 30-år gamla fall (dom för nästan 15 år sedan) som de publicerade igår.

Sen har vi impulskollen, vars chef har gått ut och sagt att de säljer olika vårdpaket och att gäddorna kan få betala runt 130k för bland annat så banala saker som normalt ingår i medborgaransvaret som att deras ”vårdpersonal” ska ringa polis eller ambulans om det behövs. Dumpen säljer in impulskollen vid många av sina konfrontationer, det har vi sett i dumpens egna videos. Impulskollens chef har själv sagt att de säljer olika paketlösningar och också bekräftat att de betalar minst 360k till dumpen varje år. Det handlar inte om stora summor i det stora hela, men det blir problematiskt när de profiterar på att säga att de hjälper utsatta barn när det enda de i verkligheten hjälper är sina egna plånböcker.

Hade dumpen varit öppna med att de är en humorsida och de skämmer ut snuskgubbar och sedan bakom ridån blåst de på pengar och fått swish-donationer av blåhårig tanter som gillar det ser så för all del inga problem. Det som är hemskt är att de säger att de jobbar för att hjälpa utsatta barn när inga barn blir hjälpta. Har sagt det nån gång tidigare, det enda som måste vara vidrigare och lägre än att utnyttja småbarn måste vara att göra sig själv pengar på att utnyttja utnyttjade småbarn och vad jag kan se så är det just det dumpen gör.
Citera
2024-04-07, 16:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tforka
Jenny Strindlöv, prisbelönt journalist på Expressen utdelar skarp och högst relevant kritik mot ETC:s artikel om Dumpen.

https://x.com/JennyStrindlov/status/1776683965958558005

"Fascinerande att den här artikeln släppts igenom som en ”granskning” med tanke på att man ingenstans i artikeln belägger det man både i rubrik och ingress påstår sig avslöja."

"Avslöjandet handlar alltså om att en man - ”Linus” - köpt sig fri från att publiceras på Dumpen genom att betala ”stora pengar”. Men läser man artikeln framgår det att ETC inte känner till vad Linus betalt - om han nu över huvud taget betalt nåt"

"Som läsare ska man istället nöja sig med att ETC känner att ”det är uppenbart” att han köpt sig fri. ”Avslöjandet” grundar sig alltså i reportrarnas känsla, inte i fakta."

"Man påstår att Linus ingått en dyr uppgörelse och att han därmed slipper publicering på Dumpen, men att han ”inte vill avslöja vad det kostat”. Man insinuerar alltså att han medgett att han betalt en okänd summa för att köpa sig fri, men inte heller detta ger man belägg för."

"Tvärtom verkar det utifrån den längre chatt som Dumpen återgett - om den är korrekt - som att mannen själv vet att han kommer att bli publicerad, och ingenstans nämner han att han betalt för att inte bli just det."

ETC:s chefred Andreas Gustafsson och Röstlund Jonsson blir märkbart irriterad i kommentarerna.
Argumentationen från deras sida verkar gå ut på "Vi vet - tror du att vi ljuger?"

Problemet är att det kan vara högst sannolikt att något har hänt, och massor pekar på att det har hänt, men det har trots allt det inte hänt. Det är därför man ska ha belägg för det man påstår.

"Men andra har betalt!" är inte belägg nog.
Lite märkligt att Jenny Strindlöv inte kommenterade dom 130 000 tusen deras terapi kostar hos Impulskollen. Sen kan jag ju tycka att det är lite märkligt att dumpen fortsätter att samarbeta med Impulskollen. Men det är väl tack vare ockerpriset om 130 0000 som Sara nu kan ta ut lön. Nej det här känns inget vidare i mina ögon.
Citera
2024-04-07, 17:00
Medlem
Lagopussys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fotbollskillen92
Han är en psykiskt sjyk man som raggar på unga tjejer det är allt.Han är ingen förövare och blixt mig själv.
Va?
Citera
2024-04-07, 17:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av reservkonto1234
Det är ett hånfullt lågt belopp för en sådan kränkning. Det rör sig om mordförsök, vilket är tydligt för alla som vill se det.

Det var absolut inte morsförsök. Några fjuniga hockeyjuniorer hälsade på tweedy i allrummet på vandrarhemmet. Han fick några smällar vilket resulterade i ett sprucket ögonbryn.

Lessler kan skriva en wall of text kring det juridiska. Korta svaret är dock nej.
Citera
2024-04-07, 17:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Berraperra1975
Lite märkligt att Jenny Strindlöv inte kommenterade dom 130 000 tusen deras terapi kostar hos Impulskollen. Sen kan jag ju tycka att det är lite märkligt att dumpen fortsätter att samarbeta med Impulskollen. Men det är väl tack vare ockerpriset om 130 0000 som Sara nu kan ta ut lön. Nej det här känns inget vidare i mina ögon.

Vård kostar pengar
Vill man få vård snabbt så är det tyvärr privat vård man får vända sig till

Jag betalar 1200 kr för 45 min hos min terapeut
Det är tyvärr dom priserna som gäller
130 000 låter inte helt orimligt och mår man oerhört dåligt kan det vara en väg att komma vidare
Citera
2024-04-07, 17:27
Medlem
FernandoFisrings avatar
Citat:

Hennes kommentarer var väl menade som kritik mot själva journalistiken och inget annat.

Ja, att betala 130k för att bli ”botad” av två kvacksalvare klingar ju inte direkt seriöst. Vad kostar en vanlig privat psykologtimme hos nån som faktiskt har högskolepoäng i ämnet idag? Max 2000 om du går till nån fancy kändispsykolog i Stockholms innerstad kanske? Då får du mycket behandling för pengar som motsvarar typ ett års hyra och jag kan nästan garantera att de också ringer efter ambulans utan extra kostnad om du behöver det.

Eftersom gäddorna bara skjuter upp sina publiceringar genom att betala/avtala med dumpen och inte ska slippa i slutändan. Hur avgör dumpen sen när gäddan eller gäddans anhöriga är psykiskt redo för publiceringen? Är det så länge de betalar orimligt mycket för undermålig behandling eller när rättspsyk ringer till Sara och säger att det är ok?
Citera
2024-04-07, 17:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bertil87
Vård kostar pengar

130 000 låter inte helt orimligt och mår man oerhört dåligt kan det vara en väg att komma vidare
Även om vi båda gillar Dumpen så får vi nog va lite realistiska vad som är seriöst. Går du till en legitimerad Psykolog så betalar du varje gång och inte en klumpsumma. Dessutom vet jag att många utbildade Psykologer debiterar 700–900 kr för 45 min. Nä hur du än vrider och vänder på det så är Impulskollen inte ett seriöst vårdföretag.
Citera
2024-04-07, 17:34
Medlem
Lagopussys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av reservkonto1234
Det är ett hånfullt lågt belopp för en sådan kränkning. Det rör sig om mordförsök, vilket är tydligt för alla som vill se det.
Några örfilar? Som någon påpekat, det var så högt enbart för de tagit sig in i bostaden (och filmat). Mordförsök? Ingen stoppade dem, de gick efter örfilarna så hade de velat försöka hade det nog skett. Knarkaren får ta och låta bli småtjejerna i fortsättningen så slipper han fler örfilar.

med det sagt, ersättningen för misshandel är för låg i Sverige, i det här fallet ovanligt högt pga bostadsgrejen, men ändå bara typ en dryg bruttomånadslön eller två beroende på utbildningsnivå.
Citera
2024-04-07, 17:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FernandoFisring
Hennes kommentarer var väl menade som kritik mot själva journalistiken och inget annat.

Ja, att betala 130k för att bli ”botad” av två kvacksalvare klingar ju inte direkt seriöst. Vad kostar en vanlig privat psykologtimme hos nån som faktiskt har högskolepoäng i ämnet idag? Max 2000 om du går till nån fancy kändispsykolog i Stockholms innerstad kanske? Då får du mycket behandling för pengar som motsvarar typ ett års hyra och jag kan nästan garantera att de också ringer efter ambulans utan extra kostnad om du behöver det.

Eftersom gäddorna bara skjuter upp sina publiceringar genom att betala/avtala med dumpen och inte ska slippa i slutändan. Hur avgör dumpen sen när gäddan eller gäddans anhöriga är psykiskt redo för publiceringen? Är det så länge de betalar orimligt mycket för undermålig behandling eller när rättspsyk ringer till Sara och säger att det är ok?
Håller med att Impulskollen är otroligt oseriöst och att Dumpen inte tar avstånd är otroligt anmärkningsvärt.
Citera
2024-04-07, 17:35
Medlem
FernandoFisrings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bertil87
Vård kostar pengar

Det är alltså i runda slängar 108 behandlingstimmar. Finns nog ingen seriös vårdgivare som kan bedöma hur mycket du behöver vid inledande kontakt och till impulskollen ska ju allt betalas på ett bräde. Men enligt chefen där var det väl så att allt inte var behandlingstimmar utan att det också ingick lite andra perks i deras paketlösningar.
Senast redigerad av FernandoFisring 2024-04-07 kl. 17:42.
Citera
2024-04-07, 17:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lagopussy
Några örfilar? Som någon påpekat, det var så högt enbart för de tagit sig in i bostaden (och filmat). Mordförsök? Ingen stoppade dem, de gick efter örfilarna så hade de velat försöka hade det nog skett. Knarkaren får ta och låta bli småtjejerna i fortsättningen så slipper han fler örfilar.

med det sagt, ersättningen för misshandel är för låg i Sverige, i det här fallet ovanligt högt pga bostadsgrejen, men ändå bara typ en dryg bruttomånadslön eller två beroende på utbildningsnivå.

Mr Pussy har inte lyssnat på rättegången hör jag det. Gratis tips är att lyssna först och sen kommentera. Efterblivet att göra tvärtom.

Tweedy är välkänd i Ludvika med omnejd. Att lindrigt misshandla nån i en allmän lokal är inte samma sak som att tränga sig in i en privat bostad.

60k kr för sveda och värk är ganska rimligt faktiskt.
Citera
2024-04-07, 18:00
Medlem
Citat:
Även om vi båda gillar Dumpen så får vi nog va lite realistiska vad som är seriöst. Går du till en legitimerad Psykolog så betalar du varje gång och inte en klumpsumma. Dessutom vet jag att många utbildade Psykologer debiterar 700–900 kr för 45 min. Nä hur du än vrider och vänder på det så är Impulskollen inte ett seriöst vårdföretag.

Men hos en psykolog får du bara...en psykolog

Här får du då den hjälp du behöver, från både läkare, psykolog och andra vårdgivare under en längre period
Klart företaget kan vara oseriöst ändå och Sara har själv sagt att hon hellre ser folk söker sig till preventell då behandlingen e mer långsiktig men vill man få hjälp snabbt så är det dom man får vända sig till

Och när det inte finns andra aktörer som behandlar denna typ av problem så blir priserna därefter tyvärr, om det fanns fler företag som behandlade människor med ett skevt sexuellt tändningsmönster så skulle priserna vara lägre
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in