2024-04-06, 22:41
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av piiluu
Indexfonder är en dålig investering, du köper det bästa och det sämsta och allt där emellan! Selektiv investering är det
ända rätta, läs rapporter bilda dig en uppfattning om bolagen du köper. Lycka till...
Nej, det stämmer inte.
Citat:
Ursprungligen postat av kvkm
Den genomsnittliga aktiva investeraren kommer alltid att underprestera den genomsnittliga passiva investeraren efter avgifter, eftersom alla aktiva investerare tillsammans håller marknaden men har högre avgifter eftersom dom köper och säljer oftare (och aktiva fonder har högre förvaltningsavgifter). Tekniskt sett borde man säga "den genomsnittliga aktivt/passivt investerade kronan", men i praktiken är det ingen skillnad. William F. Sharpe skriver om detta i artikeln "The Arithmetic of Active Management".
Citat:
If "active" and "passive" management styles are defined in sensible ways, it must be the case that

(1) before costs, the return on the average actively managed dollar will equal the return on the average passively managed dollar and

(2) after costs, the return on the average actively managed dollar will be less than the return on the average passively managed dollar

These assertions will hold for any time period. Moreover, they depend only on the laws of addition, subtraction, multiplication and division. Nothing else is required.
https://web.stanford.edu/~wfsharpe/art/active/active.htm
Citera
2024-04-07, 02:00
Medlem
Citat:
Nej, det stämmer inte.
Vem vill jämföra sig med ett genomsnitt?
Har man inte större ambitioner än så kanske man ska räkna lite själv och använda en strategi som presterar bättre än genomsnittet.
Eller tror du att det är omöjligt?
Testat att räkna själv nån gång?
Senast redigerad av Russinsmurfen 2024-04-07 kl. 02:07.
Citera
2024-04-07, 02:05
Medlem
[quote=Russinsmurfen|87898685]Vem vill jämföra sig med ett genomsnitt?
Har man inte större ambitioner än så kanske man ska räkna lite själv och använda en strategi som presterar bättre än genomsnittet.
Eller tror du att det är omöjligt?[/QUOTE
Citera
2024-04-07, 02:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Truefighter
Bry dig inte om alla påhopp jag uppskattar dina inlägg och din vilja att dela med dig av din filosofi vad gäller investeringar.
Ingen av de som ifrågasätter vad jag säger har någonsin räknat själva.
De reagerar bara instinktivt och känner ett behov att basunera ut vad de hört och tror är sanningen.
Jag försöker bara få dem att antingen sluta med sitt beteende eller åtminstone få dem att börja tänka och räkna själva.
Går inget vidare för det verkar som att hjärntvätten satt sig för hårt i dem.
För dig är nog inte hoppet ute iallafall.
Citera
2024-04-07, 10:26
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Russinsmurfen
Vem vill jämföra sig med ett genomsnitt?
Eller tror du att det är omöjligt?
Testat att räkna själv nån gång?
Det är inte omöjligt att slå marknaden över tid men det är väldigt svårt och den genomsnittliga aktivt investerande kronan kommer som sagt alltid att underprestera den genomsnittliga passivt investerande kronan. Fördelningen som beskriver den långsiktiga avkastningen på aktier har också positiv skevhet så om du inte har en väldiversifierad portfölj är det troligt att du kommer att underprestera marknaden rejält. Om du köper indexfonder kommer du å andra sidan garanterat överprestera genomsnittet efter kostnader utan att du behöver göra något mer än att välja en bra indexfond (t.ex. Avanza Global) och månadsspara.

Långsiktigt är det inte orimligt att förvänta sig 7% per år i avkastning om du köper en global aktieindexfond, så om du sparar 10 000 i månaden och lägger allt i en global aktieindexfond har du nästan 25 miljoner efter 40 år. Det är inte dåligt. Det är bättre att fokusera på att förbättra ditt humankapital och spara mer istället för att försöka slå index.
Senast redigerad av kvkm 2024-04-07 kl. 10:28.
Citera
2024-04-07, 11:26
Medlem
Citat:
Det är inte omöjligt att slå marknaden över tid men det är väldigt svårt och den genomsnittliga aktivt investerande kronan kommer som sagt alltid att underprestera den genomsnittliga passivt investerande kronan. Fördelningen som beskriver den långsiktiga avkastningen på aktier har också positiv skevhet så om du inte har en väldiversifierad portfölj är det troligt att du kommer att underprestera marknaden rejält. Om du köper indexfonder kommer du å andra sidan garanterat överprestera genomsnittet efter kostnader utan att du behöver göra något mer än att välja en bra indexfond (t.ex. Avanza Global) och månadsspara.

Långsiktigt är det inte orimligt att förvänta sig 7% per år i avkastning om du köper en global aktieindexfond, så om du sparar 10 000 i månaden och lägger allt i en global aktieindexfond har du nästan 25 miljoner efter 40 år. Det är inte dåligt. Det är bättre att fokusera på att förbättra ditt humankapital och spara mer istället för att försöka slå index.
Vet inte nåt annat område där så många förordar att man med så liten arbetsinsats som möjligt ska sträva efter att prestera som genomsnitt.
Väldigt märkligt beteende att vara nöjd med det och att känna som sitt kall att tala om så ofta som möjligt för alla andra att försök inte med nåt annat än att prestera som genomsnittet och var nöjd med det.
Tur att det finns människor som har lite ambition här i livet och vill prestera bättre än ett genomsnitt, vore väldigt tråkigt att se på ett skidlopp eller liknande annars.
Indexfondförespråkarna är nog de man träffat på som har minst driv i hela världen.
Hoppas ingen av dem är idrottsledare, chef eller har ansvaret att uppfostra barn varken hemma eller proffesionellt.
Att de allra flesta av dem aldrig ens räknat själv utan bara ska efterapa att de inte går att vara bättre än genomsnittet gör att man tappar helt tron på mänskligheten, fåren bara följer sin ledare helt blint.
Citera
2024-04-07, 11:27
Medlem
Går förjävla dåligt, fortfarande plus men 0,5% senaste året, måste omplacera
Citera
2024-04-07, 11:53
Medlem
Citat:

Ja och sett till hur lite tid det tar i anspråk, skulle jag t.o.m. gå så långt som att kalla valet en ”No Brainer” för den genomsnittliga svennen.

Jag kan ta ett exempel: Jag ock min bror är väldigt intresserade av ekonomi, och våran storasyster är mest intresserad av att smeta på läppstift. Vi köpte alla aktier för våra löner och syrran då på inrådan av oss - i princip 33/33/33 AvanzaZero/AB Volvo/Investor för henne för passivt månadssparande.

För mig och brorsan blev dock ”intresset” något av en förbannelse: Det togs höga risker, det skulle ”tajmas” (köpas och säljas i tid och otid), hävstång hit och dit och det ena med det tredje. Ofta köptes det från någon av de mindre nogräknade börslistorna, ”guldklimpar” vi läst om på forum och köpte helt utan konsekvenstänk eller källkritik. Vilket är paradoxalt med tanke på hur ”insatta” vi ansåg oss vara. Vad vi inte begrep, var att vi gått från investerare till spelare. Vi hade blivit ”speltorskar” fast på börsen.

När vi jämförde våra facit 6-7 år senare, hade syrrans portfölj fullständigt pulveriserat våra. Hennes kommentar var typ ”Asså börsen är ju asbra, man sätter bara in pengar åsså växer dom. Så enkelt.” Både jag och brorsan gjorde imaginära face-palms samtidigt.
Det ska sägas att vi alla började med ungefär samma portföljupplägg, men syrran kunde hålla fingrarna i styr medan vi inte klarade detta. Och en viktig detalj: För mig och brodern, har börsen varit ett stressmoment och tagit otaliga timmar i anspråk, medan syrran tänker typ noll på börsen årligen. Autogirot får gå en gång i månaden och så är det inget mer med det.

Så nu har jag och brorsan ”startat om”, försökt lära oss av misstagen och kör nu en långsiktig strategi där vi inte ”får” logga in på Avanza/Nordnet för ofta samt enbart indexfonder och vettiga bolag. Vi kommer aldrig att klå syrran procentuellt med hennes försprång, men börjar vi nu, har vi en ärlig chans till rejäl guldkant på tillvaron vid 50+ och vidare. Så vi satsar på det med den bästa tillgängliga strategin för såväl plånbok som sinne, nämligen den passiva.
Senast redigerad av olofzzon 2024-04-07 kl. 11:55.
Citera
2024-04-07, 17:11
Medlem
Fittfittas avatar
Citat:
Vet inte nåt annat område där så många förordar att man med så liten arbetsinsats som möjligt ska sträva efter att prestera som genomsnitt.
Det kan ju bero på att investeringar inte går att jämföra med arbete, idrott, whatever (där ju mer tid man lägger på det desto bättre resultat normalt sett vilket normalt sett inte är fallet med investeringar).

Citat:
Indexfondförespråkarna är nog de man träffat på som har minst driv i hela världen.
Och ändå spöar de skiten ur 99% av alla som aktivt förvaltar pengar, inklusive professionella fondförvaltare.
Citera
2024-04-07, 17:19
Medlem
Fittfittas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av olofzzon
Ja och sett till hur lite tid det tar i anspråk, skulle jag t.o.m. gå så långt som att kalla valet en ”No Brainer” för den genomsnittliga svennen.

Jag kan ta ett exempel: Jag ock min bror är väldigt intresserade av ekonomi, och våran storasyster är mest intresserad av att smeta på läppstift. Vi köpte alla aktier för våra löner och syrran då på inrådan av oss - i princip 33/33/33 AvanzaZero/AB Volvo/Investor för henne för passivt månadssparande.

För mig och brorsan blev dock ”intresset” något av en förbannelse: Det togs höga risker, det skulle ”tajmas” (köpas och säljas i tid och otid), hävstång hit och dit och det ena med det tredje. Ofta köptes det från någon av de mindre nogräknade börslistorna, ”guldklimpar” vi läst om på forum och köpte helt utan konsekvenstänk eller källkritik. Vilket är paradoxalt med tanke på hur ”insatta” vi ansåg oss vara. Vad vi inte begrep, var att vi gått från investerare till spelare. Vi hade blivit ”speltorskar” fast på börsen.

När vi jämförde våra facit 6-7 år senare, hade syrrans portfölj fullständigt pulveriserat våra. Hennes kommentar var typ ”Asså börsen är ju asbra, man sätter bara in pengar åsså växer dom. Så enkelt.” Både jag och brorsan gjorde imaginära face-palms samtidigt.
Det ska sägas att vi alla började med ungefär samma portföljupplägg, men syrran kunde hålla fingrarna i styr medan vi inte klarade detta. Och en viktig detalj: För mig och brodern, har börsen varit ett stressmoment och tagit otaliga timmar i anspråk, medan syrran tänker typ noll på börsen årligen. Autogirot får gå en gång i månaden och så är det inget mer med det.

Så nu har jag och brorsan ”startat om”, försökt lära oss av misstagen och kör nu en långsiktig strategi där vi inte ”får” logga in på Avanza/Nordnet för ofta samt enbart indexfonder och vettiga bolag. Vi kommer aldrig att klå syrran procentuellt med hennes försprång, men börjar vi nu, har vi en ärlig chans till rejäl guldkant på tillvaron vid 50+ och vidare. Så vi satsar på det med den bästa tillgängliga strategin för såväl plånbok som sinne, nämligen den passiva.
Det du beskriver är nog ganska vanligt. Alldeles för många ser börsen som gambling och de kommer aldrig att lyckas bra. De tror de kommer slå sin tråkiga syrra som bara köper investor "och annat tråkigt" men hamnar långt efter när de tror sig hitta sina häftiga biotechbolag...

Du har lärt dig av dina misstag, erkänner detta och kör på den strategin som med största sannolikhet är den bästa (särskilt med tanke på hur lite tid man behöver lägga på den). Bra gjort. Många vägrar erkänna när de har fel.

Med detta sagt går det naturligtvis att slå index men det kräver mycket av olika saker (även en del tur till och med). Det bästa att rekommendera någon, särskilt någon som inte är speciellt insatt eller intresserad osv av investeringar, är dock att köpa ett par olika indexfonder (passiva) i stort sett och fylla på där. (Man ska inte köpa aktivt förvaltade eller gå till banken och fråga efter råd eller något sådant efterblivet).
Citera
2024-04-07, 17:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fittfitta
Det kan ju bero på att investeringar inte går att jämföra med arbete, idrott, whatever (där ju mer tid man lägger på det desto bättre resultat normalt sett vilket normalt sett inte är fallet med investeringar).

Och ändå spöar de skiten ur 99% av alla som aktivt förvaltar pengar, inklusive professionella fondförvaltare.
Tur att man tillhör enprocentarna då.
Citera
2024-04-07, 17:45
Medlem
Fittfittas avatar
Citat:
Tur att man tillhör enprocentarna då.
Du glömde nämna 2-meterskuken.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera