2024-04-07, 08:29
Medlem
Tänkte investera i en kostym för första gången på länge. Budgeten är ca 5.000-6.000kr och hoppas kunna hitta en bra kostym som funkar en del år.

De märken som vill utmärka sig med bra kostymer är J.Lindeberg, Tiger & Oscar Jacobson såvitt jag har märkt. Jag förstår att det finns riktigt bra kostymer för tiodubbla budgeten som är handsydda i Italien eller England men jag vill mest få Bang for the buck

Ni som äger eller har haft JL, Tiger eller O Jacobson kanske kan komma med era synpunkter eller tips
Citera
2024-04-07, 08:37
Medlem
Jag hade satsat på en kavaj av hög kvalitet samt 2 x byxor, dom slits mer. Gärna en kavaj som du också kan använda till chinos. Kostymer blir som regel omoderna efter två år, då stilen ändras.
Citera
2024-04-07, 08:54
Medlem
Beror lite på vad du tänker använda kostymen till.

Själv har jag några Oskar Jakobsson mest för att de hade tidlösa kostymer när jag behövde en sist.
Ala de märken du nämner gör OK kostymer, sen vad du väljer beror på till vad och vilka sammanhang du använder de till.
Själv har jag en mellanmål som jag använder I jobbet, blir ett par ggr om året när jag åker till Asien.
Sen en mörkgrå som jag har vid bröllop och begravningar, inte så ofta.
Sen har jag en grönaktig grövre vinterkostym, men den har jag nog inte använt på 10år.
Men försök välj en kostym som är tidlös, använder man inte kostym i jobbet varje dag så bör de funka under många år.
Citera
2024-04-07, 08:54
Medlem
StudiumValors avatar
Har verkligen skitdyra kostymer i garderoben men det var några år sedan de köptes.
För mig räcker O Jacobsson, Tiger och Hugo Boss idag.
O Jacobsson har blivt en favorit pga passformen.
-----------------------------
Använder du hela kostymen ofta kan det vara bra med ett par extra byxor då dessa slits jämförelsevis mycket i baken om man sitter mycket med kavajen avhängd/kör bil.
Använder du jeans till kvajen ibland t ex räcker det kanske med ett par.
Jag hade köpt en mörkblå som första - inte svart eller mörkgrå. Blå kan man ha till blå jeans och året om. Är inte så dyster april till september.
Jag köper inte tajta storlekar - det ser ut som om man köpt sin första kostym och vuxit ur den.
Köp klassisk stil och inte utgående modell till rabatterat pris som första val.
En kostym som inte väcker uppseende i sig, men som man kan få till med accessoarer om man vill.
Citera
2024-04-07, 09:03
Medlem
Det som jag skulle rekommendera är ett märke som jag själv varit svag för i många år - Matinique från Danmark. Väldigt bra kvalite och en hel del ganska egen design som gör att de sticker ut lite mer på ett elegant sätt.
Just nu verkar de dessutom ha rea på en hel del kostymer.
https://www.matinique.com/sv-se/kategorier/kostymer-kavajer?pageIndex=1
Citera
2024-04-07, 09:09
Medlem
321js avatar
Det bästa valet är skräddarsytt och din budget räcker:

https://miketailor.com/tours.html

söndag, den 28 april Sweden: (Göteborg).. Comfort Hotel (Skeppsbroplatsen 1) Only Appointment

måndag, den 29 aprilHotel C Stockholm (Vasaplan 4) Only Appointment
Citera
2024-04-07, 10:04
Medlem
För 5-6k får du tyvärr inte mkt till kostym idag.
Bara dina förväntningar är därefter så kan du såklart bli nöjd ändå.
Citera
2024-04-07, 10:55
Medlem
Kokplattas avatar
För 5-6k skulle jag rekommendera Suitsupply. Helt okej kvalitet för priset, enligt mig mycket bättre än Oscar Jacobson. Tiger of Sweden tycker jag du ska undvika, smala slag och tveksam kvalitet.
Citera
2024-04-07, 12:47
Medlem
Lower3rds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Artilleriet
Tänkte investera i en kostym för första gången på länge. Budgeten är ca 5.000-6.000kr och hoppas kunna hitta en bra kostym som funkar en del år.

De märken som vill utmärka sig med bra kostymer är J.Lindeberg, Tiger & Oscar Jacobson såvitt jag har märkt. Jag förstår att det finns riktigt bra kostymer för tiodubbla budgeten som är handsydda i Italien eller England men jag vill mest få Bang for the buck

Ni som äger eller har haft JL, Tiger eller O Jacobson kanske kan komma med era synpunkter eller tips

Kvalitet på material är betydligt viktigare än märket. Ska du lägga pengar på en kostym så sikta på 130-ull. Och köp två par byxor.
Citera
2024-04-07, 15:15
Bannlyst
Citat:

Skit i vad dom andra säger köp en på dressman och köp sprit för resten man använder dom så sällan och så växer man ur dom! Eller vill man se som en pingvin fri villigt så varsågod.
Citera
2024-04-07, 20:20
Medlem
Citat:

SuitSupply för mest valuta för pengarna, för den budgeten. Håll dig borta från skräp såsom JL, Tiger och andra modemärken.
Citera
2024-04-07, 20:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lower3rd
Kvalitet på material är betydligt viktigare än märket. Ska du lägga pengar på en kostym så sikta på 130-ull. Och köp två par byxor.
Det där var ett riktigt dåligt råd. Personen ska köpa 1 kostym som ska hålla några år. Tyger gjort av finhårigt ull är en av de minst hållbara tygerna som finns. Vill han ha en arbetshäst så ska han ha "high-twist"-ull, även kallat frescoull.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in