2024-04-06, 19:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DrSchrick
Ett av skälen till att ryzk ekonomi inte kollapsat är en mycket kompetent riksbankschefen Elvira.
Hon har med det ena trixet efter det andra lyckats hålla ekonomin från fritt fall.

Men det måste vara svårtrixat tänker jag. Räta på 16% månad efter månad och hög inflation. Verkligheten går ju inte att trixa bort i all evighet.

Edit:
Hon måste verkligen hata Putin, Shoigu och andra idioterna vid det här laget.
Senast redigerad av YBB641 2024-04-06 kl. 19:48.
Citera
2024-04-06, 19:47
Medlem
"Estonian defense minister Hanno Pevkur said his own government had found another million shells and rockets for Ukraine", - Forbes
Citera
2024-04-06, 19:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av YBB641
Men det måste vara svårtrixat tänker jag. Räta på 16% månad efter månad och hög inflation. Verkligheten går ju inte att trixa bort i all evighet.

Edit:

Hon var motståndare till SOn men har lagat efter läge.
Hon kan ju inte trolla men lyckats hålla växelkursen på 91-93rubel/$ ganska stabilt samt räntan på 16% officiellt är inflationen 7,8% om jag minns rätt men i verkligheten mycket högre.
Finns mycket intressant att läsa på riksbankens hemsida (bla diskussionen om höja eller behålla räntan på 16% för och nackdelar.
Citera
2024-04-06, 19:56
Medlem
DikTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zergrush
Och här kommer ytterligare ett klassiskt kännetecken i den grottmanna-mentalitet som råder i Ryzzland att oundvikligen visa sig:
De måste ha upprättelse! De måste visa att "RUZZIA STRONK!!!", allting annat är fullständigt otänkbart eftersom de inte ser sig som medmänniskor bland jämlikar på jorden: De är ju det utvalda härskarfolket! Och ett härskarfolk behöver undersåtar och slavar...

Så därför kommer de känna sig manade att anfalla vilket som helst svagare grannland inom 10-15 år efter att anfallskriget mot Ukraina slagits tillbaka; för att kunna göra "RUZZIA GREAT AGAIN!". Min personliga gissning är Georgien eller Moldavien. Det finns därför tyvärr ingen lösning på det ryzka problemet, annat än att deras artficiella statsbygge måste balkaniseras så att de folkrepubliker och etnostater som federationen faktiskt består av äntligen kan börja bygga sig en framtid...
Istället för att fortsätta skicka hela norra Asiens tillgångar och rikedomar till Moskva där korrupta siloviker och politruker ödslar bort dem.
Dystert, men väl sammanfattat.
Dock lär de knappast kunna ge sig på Moldavien om de inte vinner mot Ukraina. Georgien eller något av "Stan-länderna" ligger kanske risigt till. Mot "stan-länderna" talar Kina som knappast stillatigande kommer acceptera en sådan attack.

Det finns ju exempel på när länder har besegrats i grunden och sedan blivit bättre och starkare (Tyskland och Japan). Men finns det exempel på länder som har förlorat ett krig, utan att ha blivit ockuperade och totalt besegrade, där det har lett till annat än revanschism? Inte vad jag kan komma på på rak arm?
Citera
2024-04-06, 20:05
Medlem
Sgt.Blands avatar
Ännu ett anfall från ryssen slutar i katastrof. Bra tryck i några smällar här alltså, tror fan inte allt är drönare.

Citat:
They defeated a massive Russian column that was marching to storm Ukrainian positions near Terny. As a result of this attack, the Russians lost 11 units of equipment, and the defenders captured an enemy tank.

https://x.com/Rinegati/status/1776667547342950504
Citera
2024-04-06, 20:15
Medlem
Jack.Elams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sgt.Bland
Ännu ett anfall från ryssen slutar i katastrof. Bra tryck i några smällar här alltså, tror fan inte allt är drönare.

Personligen och som trådens jourhavande allting-är-drönare-person... Så tror jag det är FPV-drönare med RPG-ammunition som löser det här problemet.

https://www.forbes.com/sites/davidhambling/2023/12/28/how-precision-fpv-drone-strikes-turn-russian-tanks-into-fireballs/?sh=37bcf5b24398
Citat:
Destroying a tank with a light anti-armor weapon often takes luck as well as skill. FPV operators face the same challenge as foot soldiers firing shoulder-launched weapons at tanks: it is not easy to destroy a heavy tank with a light warhead. New videos suggest they have found a tactic to not just damage tanks but to produce an instant kill, with a series of posts social media posts showing Russian tanks disintegrating in spectacular fireballs. It appears to be the result of exact targeting rather than luck.

The FPV kamikaze drone is a racing quadcopter usually carrying an RPG warhead. One of the commonest types is the PG-7V, introduced in 1961 and normally fired from the veteran RPG-7 launcher, the anti-tank weapon of choice for insurgent groups from the Vietnam War was through Iraq and Afghanistan. The PG-7V weighs around three pounds, close to the limit of what a small FPV can carry and still fly any distance, but by the standards of anti-tank rounds it is a lightweight. The warhead of the NLAW launcher weighs four pounds, and the mighty Javelin missile delivers a 19-pound warhead.
Citera
2024-04-06, 20:15
Medlem
skalman1973s avatar
Citat:

Edit:

Hon är förmodligen den enda i den nuvarande maktstrukturen som kommer att ha ett jobb efteråt och som visat någon som helst internationellt gångbar förmåga och som kan lämna Ryssland oantastad . Diplomatkåren kommer exempelvis få byggas upp från grunden eftersom de sittande diplomaterna förlorat all form av anseende.
Citera
2024-04-06, 20:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DrSchrick
Ett av skälen till att ryzk ekonomi inte kollapsat är en mycket kompetent riksbankschefen Elvira.
Hon har med det ena trixet efter det andra lyckats hålla ekonomin från fritt fall.
Så är det, men hon trollar inte med sedelpressar utan försöker att överleva Ryssland med att finansiera budgetunderskottet med NWF.

Det håller såklart inte i längden oavsett hur mycket Hepatitkatten tror att kommunismen ska rädda Ryssland.

Krigets dränering av Rysslands ekonomiska resurser kommer oundvikligen att leda till en kollaps.
Citera
2024-04-06, 20:38
Medlem
raskenss avatar
Citat:

Edit:

Har för mig hom la in en avskedsansökan men Putin beordrade henne att vara kvar. Antagligen var det novitjok eller drunkning i badkar som var alternativet.
Få har faktiskt hopat av utan dödsstraff. Ryssarna har långa tentakler och dom vet det..
Citera
2024-04-06, 20:53
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arccosinus
Så är det, men hon trollar inte med sedelpressar utan försöker att överleva Ryssland med att finansiera budgetunderskottet med NWF.

Det håller såklart inte i längden oavsett hur mycket Hepatitkatten tror att kommunismen ska rädda Ryssland.

Krigets dränering av Rysslands ekonomiska resurser kommer oundvikligen att leda till en kollaps.

Det tror nog jag på också.., sedan är frågan : Kommer väst att orka att fortsätta stöda Ukraina, tills detta sker ?

Vad är ett reellt stöd.., och vad är enbart snack, bombastiska utspel ifrån politiska utspel ifrån väst ? (för stunden har vi ett helt förlamat Usa tex)

Varje liten svaghet ifrån väst..(o de är återkommande), förstärker Putin`s makt. Minskar chansen för kupp etc..

För jag tror, att detta krig kommer att hålla på i ett par år till..minst. Väst förlänger det med sin obeslutsamhet.., och Putin ger inte upp innan hans sista andetag är draget.

Och jag är såpass pessimistisk idag, att jag är inte övertygad om att detta får ett lyckligt slut för Ukraina. Detta då.., pga av Putins beslutsamhet/desperation och västs velande..
Senast redigerad av Snapcount 2024-04-06 kl. 20:55.
Citera
2024-04-06, 20:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Har för mig hom la in en avskedsansökan men Putin beordrade henne att vara kvar. Antagligen var det novitjok eller drunkning i badkar som var alternativet.
Få har faktiskt hopat av utan dödsstraff. Ryssarna har långa tentakler och dom vet det..

Både hon och Lavrov hade velat slippa den hör skiten men blev tvingade, tror ingen av dem är nöjda med eftermälet. I och för sig så har väl Elvira inte sagt och gjort något helt förkastligt.
Citera
2024-04-06, 21:11
Medlem
skalman1973s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Det tror nog jag på också.., sedan är frågan : Kommer väst att orka att fortsätta stöda Ukraina, tills detta sker ?

Vad är ett reellt stöd.., och vad är enbart snack, bombastiska utspel ifrån politiska utspel ifrån väst ? (för stunden har vi ett helt förlamat Usa tex)

Varje liten svaghet ifrån väst..(o de är återkommande), förstärker Putin`s makt. Minskar chansen för kupp etc..

För jag tror, att detta krig kommer att hålla på i ett par år till..minst. Väst förlänger det med sin obeslutsamhet.., och Putin ger inte upp innan hans sista andetag är draget.

Och jag är såpass pessimistisk idag, att jag är inte övertygad om att detta får ett lyckligt slut för Ukraina. Detta då.., pga av Putins beslutsamhet/desperation och västs velande..

Väst har precis växlat upp . Sedan kvarstår ju frågan om USA tänker köra en favorit i repris och vara vårdslös med sina allierade . De har ju en viss historik av vårdslöshet som började redan vid Jalta konferensen Sedan har det ena avlöst det andra .
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in