2024-04-06, 13:07
Medlem
Jack.Elams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dumdryg
Taktiken är att mala ner Ukrainas försvar och få de att kapitulera.

Fungerar lite sisådär eller hur? Det som är kvar av Svarta havs-flottan vägrar lämna hemmahamnarna då dom bara kommer bli sänkta. Stridsflyget skjuts ner mer av Ryssar än Ukrainarna för tillfället då för att dom dammar av gamla luftvärnsenheter som inte kan känna igen vän eller fiende, så snart kommer Ukrainarna att få luftherravälde. Nya fina drönare som kan nå till Murmansk, så bombflyget där kommer snart att vara historia. Demografiproblemet.. ..Låt oss inte börja på det för det ser verkligen inte vackert ut för Ryssarna.
Citera
2024-04-06, 13:10
Medlem
Dumdrygs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jack.Elam
Fungerar lite sisådär eller hur? Det som är kvar av Svarta havs-flottan vägrar lämna hemmahamnarna då dom bara kommer bli sänkta. Stridsflyget skjuts ner mer av Ryssar än Ukrainarna för tillfället då för att dom dammar av gamla luftvärnsenheter som inte kan känna igen vän eller fiende, så snart kommer Ukrainarna att få luftherravälde. Nya fina drönare som kan nå till Murmansk, så bombflyget där kommer snart att vara historia. Demografiproblemet.. ..Låt oss inte börja på det för det ser verkligen inte vackert ut för Ryssarna.

Det verkar ju gå alldeles utmärkt. Media skriver ju att Ukrainas front är på väg att kollapsa. Detta trots stödet från det kollektiva Väst.
Citera
2024-04-06, 13:11
Medlem
Jack.Elams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TunderTarFyr
De senaste veckorna har Ryssland tagit mer mark för Ukraina har inte ammunition att strida med.

Fritt ur minnet så handlar det om 50 Kvadratkilometer i Mars månad till en lågt räknad kostnad om 800 döda eller sårade om dagen, så 31*800 eller 24 800 man. En annan skribent räknade ut att det kommer ta 150% av Rysslands befolkning om dom vill erövra hela Ukraina. Det är manskap räknat, jag har sett en annan uträkning att det kommer ta 70-80 år för det.
Citera
2024-04-06, 13:15
Medlem
TunderTarFyrs avatar
Citat:
Fritt ur minnet så handlar det om 50 Kvadratkilometer i Mars månad till en lågt räknad kostnad om 800 döda eller sårade om dagen, så 31*800 eller 24 800 man. En annan skribent räknade ut att det kommer ta 150% av Rysslands befolkning om dom vill erövra hela Ukraina. Det är manskap räknat, jag har sett en annan uträkning att det kommer ta 70-80 år för det.
Du missade att bemöta att Ukraina har dåligt med ammunition.
Det måste lösas, för dina glädjekalkyler faller utan ammunition.
Citera
2024-04-06, 13:15
Medlem
Jack.Elams avatar
Citat:
Det verkar ju gå alldeles utmärkt. Media skriver ju att Ukrainas front är på väg att kollapsa. Detta trots stödet från det kollektiva Väst.

Lika bra att dom ger upp? Du tror inte jag har hört det i två års tid och likt förbannat så åker Ryssland på stryk varje dag i Ukraina. Kanske bättre om Ryssarna störtar nuvarande ledare som har lett landet in i misär och elände? Kan tillägga att med välfärdsfonden som Putin nu bränner av i rask takt så försvinner även pensionerna. Svetlana 90 år gammal får väl börja odla mat på kolchosen om hon vill äta i framtiden.
Citera
2024-04-06, 13:16
Medlem
Citat:
Troligen: Massor med ryssar tjänar massor med pengar på krigsproduktionen och det ger kraftig inflation.

Ryssland är en liten ekonomi som inte är särskilt importberoende så därför fungerar sanktioner inte så bra som förväntat.

Orsaken till inflationen i Ryssland finns i Ryssland, inte i utländska importvaror.

Om det verkar det råda lite delade meningar. Vi får se. Priserna stiger i alla fall och det är ju bra.
Citera
2024-04-06, 13:16
Medlem
Jack.Elams avatar
Citat:
Du missade att bemöta att Ukraina har dåligt med ammunition.
Det måste lösas, för dina glädjekalkyler faller utan ammunition.

Vilket är på ingående, får du inga nyheter om Tjeckiens initiativ där du bor?
Citera
2024-04-06, 13:18
Medlem
Citat:
Jag svarar på ett inlägg där jag blir taggad, så hoppa inte på mig om vad tråden handlar om.

Vilka är ni? Jag är svensk och bor i Sverige.

Ryssland har aldrig inlett eller proklamerat någon vinteroffensiv.

Du är så förblindad av propagandan du matas med så du missar det uppenbara att Ryssland förskansade sig och grävde ner sig och satte upp stridsvagnshinder längs en hundra mil lång front. Sedan lät de ukrainarna anfalla och dö.
Ryssland har ingen brådska att ta "åkerlappar". Taktiken är att mala ner Ukrainas försvar och få de att kapitulera.

Då du verkar lite eljest så påminner jag dig om fiaskot till vinteroffensiv som tom begåvats med en egen tråd.
Detta trots allt du hävdar att det inte en hänt 🙃

(FB) Den ryska vinteroffensiven 2023
Citera
2024-04-06, 13:21
Medlem
Dumdrygs avatar
Citat:
Lika bra att dom ger upp? Du tror inte jag har hört det i två års tid och likt förbannat så åker Ryssland på stryk varje dag i Ukraina. Kanske bättre om Ryssarna störtar nuvarande ledare som har lett landet in i misär och elände? Kan tillägga att med välfärdsfonden som Putin nu bränner av i rask takt så försvinner även pensionerna. Svetlana 90 år gammal får väl börja odla mat på kolchosen om hon vill äta i framtiden.

Det är ju ukrainarna själva som grinar över att fronten kollapsar.

"Den militära situationen längs frontlinjen i Ukraina är dyster – och riskerar att kollapsa.
Det larmar flera ukrainska officerare för i en intervju med Politico.

– Det finns inget som kan hjälpa Ukraina nu, säger en högt uppsatt militär källa till tidningen."

https://www.expressen.se/nyheter/varlden/larmet-frontlinjen-riskerar-att-kollapsa/
Citera
2024-04-06, 13:23
Medlem
Dumdrygs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrSchrick
Då du verkar lite eljest så påminner jag dig om fiaskot till vinteroffensiv som tom begåvats med en egen tråd.
Detta trots allt du hävdar att det inte en hänt 🙃

(FB) Den ryska vinteroffensiven 2023

Fast Ryssland har aldrig inlett eller proklamerat någon vinteroffensiv. Bara för att det finns en tråd med länkar till västmedia.
Citera
2024-04-06, 13:26
Medlem
Jack.Elams avatar
Citat:
Det är ju ukrainarna själva som grinar över att fronten kollapsar.

"Den militära situationen längs frontlinjen i Ukraina är dyster – och riskerar att kollapsa.
Det larmar flera ukrainska officerare för i en intervju med Politico.

– Det finns inget som kan hjälpa Ukraina nu, säger en högt uppsatt militär källa till tidningen."

https://www.expressen.se/nyheter/varlden/larmet-frontlinjen-riskerar-att-kollapsa/

Och källan är Politico Europe Jag föreslår att du i stället läser Politico USA, färre rysstroll som skriver för dom. Samma sak kan sägas för New York times, gudarna vet att den tidningen har vilselett genom årens lopp.
Citera
2024-04-06, 13:29
Medlem
TunderTarFyrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av YBB641
Om det verkar det råda lite delade meningar. Vi får se. Priserna stiger i alla fall och det är ju bra.
Rysk inflation = Stigande ryska priser p g a att Ryssarna tjänar massor med pengar på krigsekonomin.

Ryssland är mindre importberoende än väst, så det är troligen inte dyra utlänska varor som driver rysk inflation.

Ryska löner och lägre arbetslöshet i krigsekonomin skapar troligen rysk inflation.

Sanktionspaketen mot ryssland borde minska deras export och inflation.
Överskott på osålda icke exporterade varor borde ge lägre priser! Inte tvärt om inflation.

Så, inflationen i Ryssland beror troligen på låg arbetslöshet, att många ryssar tjänar mycket pengar på krigsproduktion.

Inflation är att befolkningen i Ryssland har mer pengar än de kan göra av med.
Senast redigerad av TunderTarFyr 2024-04-06 kl. 13:33.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in