https://twitter.com/JayinKyiv/status/1776540496510214492
Citat:
The past several days, Ukraine's statement of having a drone for every Russian soldier seems to be true.
Ukraine's homegrown drone cobtinues to grow.
2 Ukrainian drones take out 2 Russian soldiers.
I've blurred the graphic stuff.
I dag så börjar dom första drönarna komma där dom sista 100 metrarna är automatiserat, du låser drönaren på målet och den flyger in själv och exploderar. Med det så fungerar inte elektronisk störning. Vad jag ser och läser så handlar det mest om att slå ut videokanalen på FPV-drönare, command and control-kanalen är inte lika dataintensiv så där fungerar kryptering samt att både Ryssar och Ukrainare verkar ha gått över till Lora-protokollet för att sända data.
Vad jag läser om och vad som är på gång är helt autonoma drönare, enligt Ukrainska källor så kan man vänta sig dom om ca 5-6 månader. Med det så misstänker jag att dom Ryska köttvågorna kommer att tappa sin mening.
Det här väcker dock en följdfråga för mig. Om man går ett år framåt i tiden, det är ingen ide för orcherna att sända köttvågor för att ta mer land. Så då handlar det mer om att Ukraina ska återta ockuperade delar. Till skillnad från orcherna så bryr sig Ukrainarna om civilbefolkningen, så man kan inte släppa lös helt autonoma drönare. Kommer vi se mer attacker mot fordon, att svälta ut ryssvinen? Hur skyddar man då civilbefolkningen i dom ockuperade delarna?