2024-04-05, 21:29
Medlem
Brottargalnings avatar
Senaste inlägget nämnde jag att Wei Rui skrivit kontrakt med One, jag nämnde också Hiroki Akimoto då han spöade den andra mästaren från Kina. Nu är Rui och Akimoto bokade att möta varann 4 maj. Hoppas lite på en revansch för Kina och ett litet intåg med Sanda fighters i sporten.
Citera
2024-04-06, 12:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brottargalning
Senaste inlägget nämnde jag att Wei Rui skrivit kontrakt med One, jag nämnde också Hiroki Akimoto då han spöade den andra mästaren från Kina. Nu är Rui och Akimoto bokade att möta varann 4 maj. Hoppas lite på en revansch för Kina och ett litet intåg med Sanda fighters i sporten.
Sanda verkar funka rätt bra som inkörsport till MMA du får både mycket av det stående samt mycket träning på just nedtagningar och nedtagningsförsvar.

Satt och kollade Weilis samtliga matcher nyligen och hon hade ju en gedigen bakgrund inom Sanshou / Sanda innan hon sadlade om till MMA och det märks verkligen i hennes första matcher i UFC vart hennes nedtagningar kommer ifrån.

Jävligt kul sport förövrigt, har själv tränat det och hade förmodligen forsatt om inte klubben lagt ner då huvudtränaren flyttade utomlands och ingen kunde ta över så det blev Thaiboxning istället.

Inget val jag ångrar men Sanshou är jävligt kul förutom att man kan plocka poäng och tom vinna genom att knuffa motståndaren av mattan flera ggr i samma rond, det var lite B som regel annars jävligt kul sport.

För er som inte vet vad det är så är det Kickboxning med nedtagningar och kast ifrån clinch samt att man kör på matta och inte i ring.
Senast redigerad av WhiskeyTango84 2024-04-06 kl. 12:40.
Citera
2024-04-06, 13:39
Medlem
Protons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WhiskeyTango84
Sanda verkar funka rätt bra som inkörsport till MMA du får både mycket av det stående samt mycket träning på just nedtagningar och nedtagningsförsvar.

Satt och kollade Weilis samtliga matcher nyligen och hon hade ju en gedigen bakgrund inom Sanshou / Sanda innan hon sadlade om till MMA och det märks verkligen i hennes första matcher i UFC vart hennes nedtagningar kommer ifrån.

Jävligt kul sport förövrigt, har själv tränat det och hade förmodligen forsatt om inte klubben lagt ner då huvudtränaren flyttade utomlands och ingen kunde ta över så det blev Thaiboxning istället.

Inget val jag ångrar men Sanshou är jävligt kul förutom att man kan plocka poäng och tom vinna genom att knuffa motståndaren av mattan flera ggr i samma rond, det var lite B som regel annars jävligt kul sport.

För er som inte vet vad det är så är det Kickboxning med nedtagningar och kast ifrån clinch samt att man kör på matta och inte i ring.
En annan utövare som hade framgång i MMA med den bakgrunden är ju Cung Le.
Citera
2024-04-06, 15:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Proton
Ja den gamle räven ja det var inte igår man såg honom fightas 🙂
Citera
2024-04-06, 19:37
Medlem
Brottargalnings avatar
Citat:

Jag har aldrig tränat det själv men stött på folk som tränat det. Det fanns en MMA-klubb i grannhålan som startades upp och i samma byggnad fanns det en Sandaklubb där många av dom testade på MMA.

När jag varit i Thailand och tränat har det varit några kineser med Sanda-bakgrund man sparrats mot. + Muslim Salikhov som var extremt snabb och hård med sina tekniker.

Jag gillar stilen men tyvärr verkar den ha svårt att leverera i kickboxningsvärlden och istället har det blivit MMA där stilen visat sig som effektivast.

Citat:
Ursprungligen postat av Proton

Han hade egentligen inte den bakgrunden han körde typ taekwondo och brottning som barn sen boxning som ungdom tills han hittade Sanshou där han äntligen kunde kombinera alla olika stilar han tränat.
Citera
2024-04-10, 17:55
Medlem
Brottargalnings avatar
Är så jävla sur över att One nu tvingat Iman Barlow att pensionera sig. De ger henne inga matcher och vägrar riva hennes kontrakt så hon kan tävla för andra organisationer. One kan leverera redigt bra underhållning inom flera olika kampsporter men tyvärr är de nog den organisationen som behandlar sina fighters sämst.
Citera
2024-05-06, 05:55
Medlem
Brottargalnings avatar
Citat:

Matchen ägde rum i helgen och blev jämn, tycker det hade kvittat vem som fick domslutet.

Även om Rui vann har jag svårt att se hur Sanda egentligen skulle ha något att erbjuda i kickboxningssammanhang. Alla deras slag och sparkar finns redan i kickboxningen men till skillnad från kickboxare så får de också lägga tid på nedtagningar.

Inte för att jag vill se Sanda-fighters strunta i kickboxningen men tycker utan tvekan stilen passar bättre för MMA då de kan använda sina tekniker fullt ut.
Citera
2024-05-06, 11:18
Avslutad
Citat:
Även om Rui vann har jag svårt att se hur Sanda egentligen skulle ha något att erbjuda i kickboxningssammanhang. Alla deras slag och sparkar finns redan i kickboxningen men till skillnad från kickboxare så får de också lägga tid på nedtagningar.

.

En skillnad... Sanda har sidosparkar från kung Fu/karate. Den hårda kickboxningen kör inte dessa längre sedan typ tidiga 90-tal.

Och sanda spammar dessa i matcher så det blir en viss kontrast i stilar.
Senast redigerad av Capcom. 2024-05-06 kl. 11:23.
Citera
2024-05-06, 20:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Capcom.
En skillnad... Sanda har sidosparkar från kung Fu/karate. Den hårda kickboxningen kör inte dessa längre sedan typ tidiga 90-tal.

Och sanda spammar dessa i matcher så det blir en viss kontrast i stilar.
Om just sidekicks överanvänds vet jag inte men det är helt klart en teknik man tränade på och använde sig av inom Sanda när man körde det liksom inom Taekwondo dock inget man drog iväg på någon under Thaiboxningstiden men det hade väl med att göra att man höll det basis dvs lowkicks och sparkar mot bålen och någon huvudspark då och då för att överraska.

En annan stil som kör mycket sidekicks, backicks, oblique kicks och andra sparkar man inte ser så mycket av inom dagens kickboxning är Savate dvs fransk kickboxning som är mer spark än slagbaserad då sparkar är mer poängivande som tekniker där.
Senast redigerad av WhiskeyTango84 2024-05-06 kl. 20:12.
Citera
2024-05-06, 20:56
Avslutad
Citat:
Om just sidekicks överanvänds vet jag inte men det är helt klart en teknik man tränade på och använde sig av inom Sanda när man körde det liksom inom Taekwondo dock inget man drog iväg på någon under Thaiboxningstiden men det hade väl med att göra att man höll det basis dvs lowkicks och sparkar mot bålen och någon huvudspark då och då för att överraska.

En annan stil som kör mycket sidekicks, backicks, oblique kicks och andra sparkar man inte ser så mycket av inom dagens kickboxning är Savate dvs fransk kickboxning som är mer spark än slagbaserad då sparkar är mer poängivande som tekniker där.

Thaiboxning är inte kickboxning. Det är sin egen grej och de har inga influenser av karate historiskt.

Holländsk kickboxning har däremot influenser från karate. De behöll snurrsparkar men slopade sidosparken.

Den främsta anledningen tror jag är för att de står mer parallellt mellan fötterna och det tar för lång tid att vrida och sträcka ut en sidospark från den stancen, och kräver mer utrymme för att vara riktigt effektiv.
Senast redigerad av Capcom. 2024-05-06 kl. 20:59.
Citera
2024-05-06, 21:03
Avslutad
Cung le bröt Frank Shamrocks arm med sidosparken så den är definitivt en värdig spark om man vill lägga ner tid på att hålla den vass.

Men ganska dryg att utföra.
Citera
2024-05-06, 21:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Capcom.
Cung le bröt Frank Shamrocks arm med sidosparken så den är definitivt en värdig spark om man vill lägga ner tid på att hålla den vass.

Men ganska dryg att utföra.
Ja alltså det går ju snabbare att dra en teep dvs rak stoppspark i magen på någon i tex Thai än en sidekick även om sidekick är en legal teknik där också likt snurrande sparkar även om man typ aldrig ser dem.

Inom Taekwondon däremot så var väl sidekick det bästa valet om du ville sparka någon hårt i magen som avancerade framåt mot dig typ så som jag minns det och som inte stod helt med sidan till utan blottade lite av magsidan dvs framsidan av västen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in