2024-04-05, 18:28
Medlem
Anktalares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sierra.Leone
Jag gillar folk som vågar spekulera och diskutera för och om det otänkbara. Om inte annat lär han sig nu hur ett vindkraft fungerar på en injengörsnivå.
Många bra svar i tråden, till o med jag lärde mig mer på djupet.
Hade vart en annan sak om TS tjafsade emot svaren han fått.

De enda jag är orolig för är dessa bromsar någon talar om. Använder man sig inte av generatorns hårdhet för att bromsa ned farten om det snurrar för fort? Vore onödigt att slösa bort energin till värme istället för elektricitet.

Ibland står kraftverket still för att det redan finns tillräckligt med el. Sen om det är slöseri är en annan sak då överskott kanske kunde göras om till vätgas. Men det får någon som jobbar med sådant här tänka ut, jag har annat att tänka på på mitt arbete.
Citera
2024-04-05, 18:49
Citat:
Ursprungligen postat av noll.con.troll
Det är något sådant jag har misstänkt.

https://www.bitchute.com/video/qDTwzlBzhIve/

2:30 berättar hon att dom drar el.
Citera
2024-04-05, 19:11
Medlem
Gridiots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av noll.con.troll
Dum fråga, kan tyckas.

Men varje gång jag ser vindkraftverk som snurrar får jag en stark känsla att de egentligen är motordrivna.

Nu utgår jag visserligen från mina observationer av andra vindsnurror, t ex sådana som barn brukar leka med.

* De snurrar mycket snabbare, uppenbarligen "fångade av vinden".

* Vanliga vindsnurror har mycket breda och lätta blad, för att fånga vinden. De har också MÅNGA blad. Jag har aldrig sett en vanlig vindsnurra med endast tre blad.

* Vindkraftverken snurrar oerhört långsamt, och dess rörelser tycks inte allsharmoniera med vinden som blåser på plats utan det känns som att rörelsen kommer "inifrån".

* Vindkraftverkens blad är så otroligt smala, samtidigt som de är "klumpiga" till formen dvs inte platta som blad. Som tre pinnar nästan. Hur kan de ens fånga upp vinden?

* Jag kan aldrig dra mig till minnes att jag har sett några kraftverk "fångas av en stormvind" och snurra snabbare, utan de tycks alltid snurra lika jävla långsamt. Hur är det möjligt?

Om det verkligen är VINDEN som får kraftverkens propellrar att snurra, hur kommer det sig då att man kan se enskilda kraftverk som står still medan andra snurrar på exakt samma plats?

Ett liknande fenomen att betänka! Har du sett eller rentav varit på en segelbåt. Den drivs av viden! Men färdas den lika snabbt som som ett dunfjun du släpper i samma vind?

Eller är segelbåtar även de motordrivna?
Citera
2024-04-05, 19:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trakesson
Det är ju så vindar uppkommer. Det vet väl alla.
Du läste inte riktigt vad jag svarade på, eller?
Citera
2024-04-05, 19:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Oraneandblue
De är nedväxlade, om de skulle snurra snabbare skulle de flyga iväg som ett flygplan. En teori är att de tar ström från elnätet, tydligen går det elkablar i marken fram till dem..
Klart det finns elkablar till dem, hur skulle de annars kunna leverera elen de producerar?
Citera
2024-04-05, 19:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av El0l
https://www.bitchute.com/video/qDTwzlBzhIve/

2:30 berättar hon att dom drar el.
Hur fan skulle man annars kunna driva belysning och hissar?
Citera
2024-04-05, 20:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pillerarm
Hur fan skulle man annars kunna driva belysning och hissar?
Hissar? Finns inga hissar i ett vindkraftverk.
Citera
2024-04-05, 21:06
Medlem
HemmaslagenWasabis avatar
Finns bromsar i dom. Har du någonsin kört ur en datorfläkt med tryckluft så vet du vad som kan hända utan motstånd
Citera
2024-04-05, 21:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tervull
Nä jag känner att du behöver det eftersom du är en riktig korkskalle som lever i en annan värld. Skulle du vara kunnig? Jag har läst alla dina inlägg och inget tyder på att du kan någonting alls om ämnet.
Det är helt okej att du ifrågasätter. Men berätta gärna vad du ifrågasätter.
Citat:
Ursprungligen postat av Tobbex73
Hissar? Finns inga hissar i ett vindkraftverk.
Jo.
Citera
2024-04-05, 21:11
Medlem
Citat:
Ah, okej. *skakar*

Hur fan korkad får man vara innan det blir vårdintyg?
Fast han har ju helt rätt!
Citera
2024-04-05, 21:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Oraneandblue
Fast han har ju helt rätt!
Vad har hen rätt i? Att vindkraftverk drivs av el?

Förklara.
Citera
2024-04-05, 21:35
Medlem
Citat:
Det är helt okej att du ifrågasätter. Men berätta gärna vad du ifrågasätter.
Jo.
Har aldrig varit i ett verk som har hissar. Nämn ett.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in