Citat:
Ursprungligen postat av
noll.con.troll
Dum fråga, kan tyckas.
Men varje gång jag ser vindkraftverk som snurrar får jag en stark känsla att de egentligen är motordrivna.
Nu utgår jag visserligen från mina observationer av andra vindsnurror, t ex sådana som barn brukar leka med.
* De snurrar mycket snabbare, uppenbarligen "fångade av vinden".
* Vanliga vindsnurror har mycket breda och lätta blad, för att fånga vinden. De har också MÅNGA blad. Jag har aldrig sett en vanlig vindsnurra med endast tre blad.
* Vindkraftverken snurrar oerhört långsamt, och dess rörelser tycks inte allsharmoniera med vinden som blåser på plats utan det känns som att rörelsen kommer "inifrån".
* Vindkraftverkens blad är så otroligt smala, samtidigt som de är "klumpiga" till formen dvs inte platta som blad. Som tre pinnar nästan. Hur kan de ens fånga upp vinden?
* Jag kan aldrig dra mig till minnes att jag har sett några kraftverk "fångas av en stormvind" och snurra snabbare, utan de tycks alltid snurra lika jävla långsamt. Hur är det möjligt?
Om det verkligen är VINDEN som får kraftverkens propellrar att snurra, hur kommer det sig då att man kan se enskilda kraftverk som står still medan andra snurrar på exakt samma plats?
Ett liknande fenomen att betänka! Har du sett eller rentav varit på en segelbåt. Den drivs av viden! Men färdas den lika snabbt som som ett dunfjun du släpper i samma vind?
Eller är segelbåtar även de motordrivna?