2024-04-05, 06:19
Medlem
Majasmokers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Christopher.
Stackars batteriet verkar inte ta ström från laddaren, iofs är batteriet väldigt gammalt, haft bilen i nästan 7 år och aldrig bytt
Har det varit anslutet till bilen under den här tiden utan underhållsladdning så kan du räkna med att det är tvärslut. Blysyra-batterier ska helst alltid vara fulladdade. I praktiken är de såklart inte det men är de helt tomma så förstörs de snabbt. De sulfaterar.
Citera
2024-04-05, 06:28
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av halvtomt
Det är en jävla massa man hör om att bensin är oanvändbar efter 1,5 år, men ärligt talat så är väl det skitsnack? Blanda ut med fräsch bensin så fort som möjligt bara så borde det vara bra. Se till att inte tanka på ICA bara

Citat:
Ursprungligen postat av EnCarte
Jag har startat bilar som haft betydligt äldre bensin. Så det där tror jag helt enkelt inte på. En myt som inte håller för verkligheten. Sen blir den förstås sämre med tiden, men inte så mycket som påstås.

Här kan du läsa om detta. Beror tydligen mest på hur det förvaras angående temp och hur tät tanken/dunken är.

https://veratank.se/hva-gir-best-oppbevaring-av-bensin/
Citera
2024-04-05, 08:09
Medlem
zoombos avatar
Citat:
Stackars batteriet verkar inte ta ström från laddaren, iofs är batteriet väldigt gammalt, haft bilen i nästan 7 år och aldrig bytt

Kan bero på vilken typ av laddare du har. Moderna, elektroniska laddare klarar inte av att få igång ett absolut tomt batteri utan måste parallellkopplas med ett fungerande batteri en stund när man börjar ladda. Finns även en risk att batteriet frusit sönder beroende på hur bilen har förvarats och då är det bara att lätta på lädret och handla ett nytt.
Bensinen skulle jag inte vara orolig för, vet bilar som har stått betydligt längre där detta inte varit något problem men toppa gärna upp med en dunk fräsch soppa.
Citera
2024-04-05, 08:33
Medlem
NyaHenriksss avatar
Om motorn startar är det bara att köra slut på bränslet som finns i tanken, sedan tanka fullt.
Startar inte motorn är bränslet dåligt och måste bytas.
Finns även ett mellanting när du kan starta med startgas och sedan håller motorn sig igång med gamla bränslet. Blir problem att starta även nästa gång.
I övrigt hade jag lagt lite tid på bromsarna.
Kraftiga inbromsningar, både framåt och när du backar.
Har du tur så får du allt att funka.
Citera
2024-04-05, 09:00
Medlem
ReijoHervonens avatar
Jag hade fyllt på med lite nytt bränsle innan jag prövade starta för att få i lite av den där tillsatsen som dunstar bort då bensin står länge. Minns inte vad den heter men det är bristen på den som gör att bilar med gammal bensin är svårstartade. Har den stått i garage så är det mindre temperaturvariationer än om den stått ute i solen så bränslet blir inte dåligt lika snabbt. Troligtvis startar den efter två år. En (bensin)bil jag hade som stod ute och rostade startade efter 1,5år men inte efter 2.
Citera
2024-04-05, 10:07
Medlem
Citat:
Jag har startat bilar som haft betydligt äldre bensin. Så det där tror jag helt enkelt inte på. En myt som inte håller för verkligheten. Sen blir den förstås sämre med tiden, men inte så mycket som påstås.

Jag har varit med om att fordon inte gått att starta med gammal bensin. (Och att det gått).Oktanvärdet sänks och olika motorer är olika känsliga för det
Citera
2024-04-05, 10:22
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Camarosmurfen
Jag har varit med om att fordon inte gått att starta med gammal bensin. (Och att det gått).Oktanvärdet sänks och olika motorer är olika känsliga för det
Men hur gammal menar du. Jag prövade en gång att strata en 98 cc som stått i ca fyrtio år. Det gick inte. Man fick hacka loss hartsbeläggningen ur tanken. Det jag säger att tider som 1 till 1.5 år inte stämmer. Säger man fyra år kan det stämma. Men har själv startat en motorcykel som stått i ca fem år. Gick som en spjut.
Citera
2024-04-05, 10:25
Medlem
Citat:
Men hur gammal menar du. Jag prövade en gång att strata en 98 cc som stått i ca fyrtio år. Det gick inte. Man fick hacka loss hartsbeläggningen ur tanken. Det jag säger att tider som 1 till 1.5 år inte stämmer. Säger man fyra år kan det stämma. Men har själv startat en motorcykel som stått i ca fem år. Gick som en spjut.

Och jag har varit med om att en hoj inte gick att starta efter ett år....
Citera
2024-04-05, 11:36
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Har en bil som stått ca 2 år i ett garage, planen var att ladda batteriet och sedan dra igång den - hur ska man resonera?

Det är bara att testa dig fram. Börja med att vrida på tändningen. Händer inget så laddar du batteriet. Sen testar du igen. Går startmotorn igång? Tänder den?
Citera
2024-04-05, 14:49
Medlem
Nosstocks avatar
Häll BRÄNSLETILLSATS i tanken tillsammans med ny bensin/diesel först.
Byt sen oljan och häll i motorsköljmedel.
Senast redigerad av Nosstock 2024-04-05 kl. 14:51.
Citera
2024-04-05, 16:24
Medlem
Har en bil som stått i garaget i 4 år, gick bra att starta med bensinen som var i tanken
Citera
2024-04-05, 16:51
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av NyaHenrikss
Kraftiga inbromsningar, både framåt och när du backar.

Hur bromsa kraftigt när man backar? Varför inte bara bromsa framåt?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in