2024-04-04, 14:10
Medlem
Rasande-Roses avatar
Hej,
Jag har just köpt en billig ny bil med automatisk vxl-låda. Dock så saknas parkeringsväxel, det finns bara Drive+/-, R, N och en mekanisk handbroms. Nu så är jag ganska novis på automatiska bilar, kan man ställa den med Drive när Drive 1 ligger i, eller måste jag ställa den i neutral + handbroms?
Citera
2024-04-04, 14:17
Medlem
Enders.Aldebrinks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rasande-Rose
Hej,
Jag har just köpt en billig ny bil med automatisk vxl-låda. Dock så saknas parkeringsväxel, det finns bara Drive+/-, R, N och en mekanisk handbroms. Nu så är jag ganska novis på automatiska bilar, kan man ställa den med Drive när Drive 1 ligger i, eller måste jag ställa den i neutral + handbroms?
Att berätta om vad det är för bilmärke kunde underlätta.
Citera
2024-04-04, 14:20
Medlem
Permafloxs avatar
Citat:
Hej,

Kan du ens stänga av bilen om den är i drive? Vad är det för bil?
Citera
2024-04-04, 14:20
Medlem
Rasande-Roses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enders.Aldebrink
Att berätta om vad det är för bilmärke kunde underlätta.

Det är en Kia Picanto 2023
Citera
2024-04-04, 14:26
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:

Enligt instruktionsboken har växellådan P-läge:

Citat:
Det går att starta motorn med växelspaken i läget N (friläge). Av säkerhetsskäl bör du dock starta motorn med växelväljaren i läget P.

https://www.kia.com/content/dam/kwcms/kme/se/sv/assets/contents/service/Instruktionsbocker/Picanto/Picanto-JA-19.pdf

Din växelväljare ser alltså inte ut som bilden på 6-22?
Citera
2024-04-04, 14:28
Medlem
Enders.Aldebrinks avatar
Citat:
Det är inget vanligt att bilar med automat saknar P. Jag har kört automat i 30 år och aldrig sett det.
Jag hade ställt mig i en backe och testat mig fram.
Kan det vara så att start/stop-knappen läser hjulen, ISG-knappen tror jag den heter på Kia.
Citera
2024-04-04, 14:34
Medlem
Rasande-Roses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stygotius

https://www.kia.com/content/dam/kwcms/kme/se/sv/assets/contents/service/Instruktionsbocker/Picanto/Picanto-JA-19.pdf

Nä, den i länken ser ut som en mer påkostad variant då den har mittkonsol, vilket min saknar, så antar att det är en billigare låda på min också...
Citera
2024-04-04, 14:34
Medlem
Enders.Aldebrinks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stygotius

Hittar ingen bild på växelspak i instruktionsboken du länkar. Jag måste vara blind.
Här bör vara rätt bil.
https://www.blocket.se/annons/norrbotten/kia_picanto_1_0_mpi_amt_automat_kamera_mok_kamkedj a_laga_mil/1001180284
Citera
2024-04-04, 14:37
Medlem
Rasande-Roses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enders.Aldebrink
Det är inget vanligt att bilar med automat saknar P. Jag har kört automat i 30 år och aldrig sett det.
Jag hade ställt mig i en backe och testat mig fram.
Kan det vara så att start/stop-knappen läser hjulen, ISG-knappen tror jag den heter på Kia.

Bra idé, ska testa ställa mig i en backe och se vad som händer (dock inte kliva ur bilen, hehe)
Citera
2024-04-04, 14:39
Medlem
Enders.Aldebrinks avatar
Citat:
Bra idé, ska testa ställa mig i en backe och se vad som händer (dock inte kliva ur bilen, hehe)
Gärna ingen trafik bakom heller
Slå en signal till säljaren annars. Du lär inte va den första som frågar.
Citera
2024-04-04, 14:42
Medlem
N och handbroms bör väl tillämpas om P saknas?
Borde stå i manualen vad som är mest skonsamt för din ruttna lilla bil.
Citera
2024-04-04, 14:48
Medlem
Lumbagos avatar
Det kan ändå vara bra, att använda parkeringsbromsen lite då och då, så att den "motioneras" och inte kärvar.

Samt att det naturligtvis är bra att använda parkeringsbromsen om det skall parkeras i branta backar.
Det minskar påkänningarna på komponenterna i växellådan.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in