2024-04-04, 13:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bertil87
För att det ska räknas som förtal så krävs det att syftet är att väcka andras missaktning

Det dumpen argumenterar för är att syftet är att skydda barn, dom har vid flera fall sagt att dom kunnat göra skadan för gäddorna betydligt större ifall det var det som var syftet

Huruvida en domstol skulle ta ställning vet nog ingen men det ska bli intressant o se ifall det prövas i en domstol

Läs gärna texterna som föregår videokonfrontationerna. De är ju rakt igenom marinerade av missaktning.
Vad är det du inte förstår??
Citera
2024-04-04, 13:25
Medlem
eScapeGoats avatar
Jag vet inget om gäddan som stämmer men det troligaste är väl att han vill bli borttagen från dumpen. Hade jag varit Sara hade jag erbjudit honom att bli borttagen och få sina advokatkostnader hittills ersatta mot att han lägger ner målet. Då kan de gå skilda vägar och Dumpen är tillbaka på ruta noll.
Citera
2024-04-04, 13:26
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av eScapeGoat
Jag vet inget om gäddan som stämmer men det troligaste är väl att han vill bli borttagen från dumpen. Hade jag varit Sara hade jag erbjudit honom att bli borttagen och få sina advokatkostnader hittills ersatta mot att han lägger ner målet. Då kan de gå skilda vägar och Dumpen är tillbaka på ruta noll.

Skulle tro att skadan redan är skedd ekonomiskt, gällande arbete, relationer och familj med mera.

Då lär något sådant inte vara aktuellt överhuvudtaget.
Citera
2024-04-04, 13:28
Medlem
eScapeGoats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krimkoll
Skulle tro att skadan redan är skedd ekonomiskt, gällande arbete, relationer och familj med mera.

Då lär något sådant inte vara aktuellt överhuvudtaget.
Lexbase gjorde en sådan uppgörelse men en person som stämt dem för förtal. Den personen gick med på dealen.
Citera
2024-04-04, 13:29
Avslutad
Citat:
Igen: det är ingen som anmält för detta är inget som åklagare driver. Den som förtalas får själv driva det och det är inte alls konstigt att ingen drivit ett förtalsmål mot dumpen tidigare. Det kostar hundratusentals kronor, är psykiskt påfrestande, lång process (räkna med mer än ett år) osv.

Det är först nu dumpen tydligen hängt ut någon med starka ekonomiska resurser och styrka/mod att slåss i rätten. Sådana växer inte på träd. Även om han vinner så är det långt ifrån säkert att någon annan gädda kommer stämma dumpen igen.

Flera här i tråden tror att om Sara fälls så är det bara för gäddor att "anmäla" och så sker det någon slags automatiskt process. Så funkar det inte. Inga myndigheter kommer bry sig om Sara fälls i en rättegång, för att hon ska fällas igen krävs det att gäddorna hostar upp några hundratusen var och stämmer henne.

Enligt media jag läser just i detta nu har en rad personer tidigare anmält, men det har inte lett till något. Men ja, man får driva det som enskilt mål civilt om man vill driva det till domstol.

Jag tror helt klart det kan göra det enklare för fler att driva det vidare, dels att man sett att det gått tidigare och får mer råg i ryggen att driva sina fall när det lyckats tidigare.
Citera
2024-04-04, 13:30
Avslutad
Citat:
Lexbase gjorde en sådan uppgörelse men en person som stämt dem för förtal. Den personen gick med på dealen.

Lexbase känns spontant som ett mindre problem att hängas ut på, det är inte jättemånga som kommer söka på ditt namn och se dina domar där. Det kan man repa sig från och skaka av sig med enkelhet. Skadan från Dumpen på relationer, familj, ekonomi, jobb med mera är nog oftast oreparerbar.
Citera
2024-04-04, 13:32
Medlem
eScapeGoats avatar
För egen del känns det omöjligt att sia om utgången i ett förtalsmål mot Dumpen.

Å ena sidan krossas människors liv, de hängs ut på ett fruktansvärt sätt med sexualitet, brottslig intention, bilder och filmer på sina könsorgan och deras sexfantasier.

Å andra sidan så finns det ett allmänintresse av att veta vilka som är en fara för de mest värnlösa i samhället, nämligen barn.

Väger allmänintresset tyngre än gäddornas rätt till personlig integritet? Personligen svarar jag ja på den frågan. Jag avskyr Sara och Patrik, särskilt Sara som jag tror har delvis ekonomiska motiv för det hon håller på med. Men tycker jag att Dumpen bör stängas ner? Nej, jag tycker att om man åker för att träffa en minderårig i en sexträff så får man skylla sig själv och kan gott få stå för det offentligt.

Jag är dock inte lika säker att en tryckfrihetsjury tänker likadant som jag och det kan mycket väl bli en fällande dom för Sara.
Citera
2024-04-04, 13:32
Medlem
Twitterturkens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bertil87
För att det ska räknas som förtal så krävs det att syftet är att väcka andras missaktning

Det dumpen argumenterar för är att syftet är att skydda barn, dom har vid flera fall sagt att dom kunnat göra skadan för gäddorna betydligt större ifall det var det som var syftet

Huruvida en domstol skulle ta ställning vet nog ingen men det ska bli intressant o se ifall det prövas i en domstol
Det räcker att kolla på inläggen här på flashback för att se att det nästan enbart handlar om att förstöra dessa personers liv och väldigt lite om att skydda några potentiella barn.
Tror Dumpen sköt sig själva i foten genom att kontakta arbetsgivare för alla uthängda, några potentiella barn skyddas ju knappast av att 62 åriga Lasse blir av med jobbet på det lokala åkeriet.

Tror nog Dumpen döms här, därefter kommer nog åtal börja hagla varav sidan släcks ner och begärs i konkurs.
Citera
2024-04-04, 13:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krimkoll
Lexbase känns spontant som ett mindre problem att hängas ut på, det är inte jättemånga som kommer söka på ditt namn och se dina domar där. Det kan man repa sig från och skaka av sig med enkelhet. Skadan från Dumpen på relationer, familj, ekonomi, jobb med mera är nog oftast oreparerbar.
Något extremt lätt att undvika dock, att skada sin familj och yrkesliv. Bara att justera sitt beteende.
Citera
2024-04-04, 13:35
Medlem
Citat:
Igen: det är ingen som anmält för detta är inget som åklagare driver. Den som förtalas får själv driva det och det är inte alls konstigt att ingen drivit ett förtalsmål mot dumpen tidigare. Det kostar hundratusentals kronor, är psykiskt påfrestande, lång process (räkna med mer än ett år) osv.

Det är först nu dumpen tydligen hängt ut någon med starka ekonomiska resurser och styrka/mod att slåss i rätten. Sådana växer inte på träd. Även om han vinner så är det långt ifrån säkert att någon annan gädda kommer stämma dumpen igen.

Flera här i tråden tror att om Sara fälls så är det bara för gäddor att "anmäla" och så sker det någon slags automatiskt process. Så funkar det inte. Inga myndigheter kommer bry sig om Sara fälls i en rättegång, för att hon ska fällas igen krävs det att gäddorna hostar upp några hundratusen var och stämmer henne.
Extremt intressant att se om det går till rätten. Då kan verkligen Dumpens mål börja närma sig.
Citera
2024-04-04, 13:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Takanashi
Läs gärna texterna som föregår videokonfrontationerna. De är ju rakt igenom marinerade av missaktning.
Vad är det du inte förstår??

Jag läser ofta texterna från konfrontationerna
Att du väljer att tolka det som att dom vill skapa missaktning får stå för dig för dumpen hävdar något helt annat och det kommer dom argumentera för i rättssalen
Citera
2024-04-04, 13:36
Medlem
Citat:
Tror inte gäddan ska hoppas på det. Representerar du äcklet eller?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in