2024-04-04, 10:07
Medlem
Jag tycker det är ganska enkelt egentligen.

Är det dåligt väglag så undviker man att ge sig ut i onödan. Är det dessutom vädervarning så blir beslutet att undvika vägarna bara enklare. Inte för att jag skulle ha dåliga däck (för det har jag inte) eller för att jag inte skulle kunna köra i vinterväglag (för det kan jag) utan av den enkla anledningen att man inte vill bidra till att korka igen vägarna därför att det finns minst en förare som inte har intelligens nog att inse att han borde ha avstått från att ge sig ut och som genom sitt beslut förstör för tusentals andra.

Det är mycket bättre att åka ett dygn senare än att med absolut nödvändighet ge sig ut, fastna i köer, riskera olyckor och lik förbannat inte komma fram tidigare än om man hade åkt ett dygn senare.

Att folk inte fattar detta och inser sin egen roll i att det blir så här stora problem även om de själv har utmärkta däck och körtalanger motiverar utskällningen från ministern i allra högsta grad.

Undvik vägarna. Lämna plats åt snöröjningen att göra sitt jobb så att de samhällskritiska transporterna fungerar. Du är antagligen helt oviktig och ska inte tro att du måste ge dig ut i dåligt väder även med bra bil.
Citera
2024-04-04, 10:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
Hur många gånger ska herr Bohlin få slänga ur sig grodor innan han får AVGÅ?

Det finns ingen van bilåkare som kör i sommardäck med vädervarning och potentiellt vinterväglag.

Det kryllar av folk som är vana bilåkare, eller tror de är det, som lik förbannat gör de mest korkade sakerna i trafiken, slarvar med att skrapa rutorna, inte bryr sig om hur däcken ser ut etc etc.
Citera
2024-04-04, 10:20
Medlem
MagisterBisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Men är folk så naiva att det tror att kravet på vinterdäck bara har kommit p g a fastna eller inte…? Herre jösses, är okunnighet och naivitet så erbarmligt stor att folk inte kan tänka längre än så…?
Den viktigaste fördelen med vinterdäck är väl att man får stopp på bilen.

Men just denna tråd handlar inte om att folk inte kunnat stanna, utan tvärt om. De har stannat när de inte ville stanna.
Citera
2024-04-04, 10:23
Medlem
Tervulls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sykkelpump
Jag har bara skrivit att det aldrig tidigare saltats så mycket som nu och det står jag fast vid, plogningen har jag över huvud taget inte nämnt.

Resten kan du ta i någon annan tråd, den här handlar om ett snöoväder med klass 2 varning.
Ja men tack då vet jag exakt var du står.
Citera
2024-04-04, 10:23
Medlem
Är det konstaterat att orsaken till kaoset är att många kört med sommardäck? Eller är det bara ett konstaterande att ifall det är någon som kört med sommardäck så kan det ha varit bidragande?
Citera
2024-04-04, 10:43
Medlem
Jag har kört bil i stockholm sen år 2000. Och det är ALLTID snö/halka runt 1:a april och vi kallar det för "aprilväder", dvs att man blir lurad att våren är här men så kommer det en snösmocka runt 1:a April.

Har stämt nästan varje år sen jag började köra bil och ja se på fan, stämde även i år..
Citera
2024-04-04, 11:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bofop
Jag tycker det är ganska enkelt egentligen.

Är det dåligt väglag så undviker man att ge sig ut i onödan. Är det dessutom vädervarning så blir beslutet att undvika vägarna bara enklare. Inte för att jag skulle ha dåliga däck (för det har jag inte) eller för att jag inte skulle kunna köra i vinterväglag (för det kan jag) utan av den enkla anledningen att man inte vill bidra till att korka igen vägarna därför att det finns minst en förare som inte har intelligens nog att inse att han borde ha avstått från att ge sig ut och som genom sitt beslut förstör för tusentals andra.

Det är mycket bättre att åka ett dygn senare än att med absolut nödvändighet ge sig ut, fastna i köer, riskera olyckor och lik förbannat inte komma fram tidigare än om man hade åkt ett dygn senare.

Att folk inte fattar detta och inser sin egen roll i att det blir så här stora problem även om de själv har utmärkta däck och körtalanger motiverar utskällningen från ministern i allra högsta grad.

Undvik vägarna. Lämna plats åt snöröjningen att göra sitt jobb så att de samhällskritiska transporterna fungerar. Du är antagligen helt oviktig och ska inte tro att du måste ge dig ut i dåligt väder även med bra bil.
Enklaste sätter är att förbjuda omkörning för lastbil när det är dåligt väglag.
Bara sätta upp elektroniska skyltar där det behövs.
Citera
2024-04-04, 11:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Herr H
Enklaste sätter är att förbjuda omkörning för lastbil när det är dåligt väglag.
Bara sätta upp elektroniska skyltar där det behövs.

Det hjälper inte när lastbilarna viker sig i halkan så att de antingen dras ner i diket eller blockerar två körfält. Det som i så fall skulle behövas är att helt enkelt stänga av vägavsnitt för tung trafik vid dålig väderlek. Det är alltid på samma ställen som det blir stora problem så det är inget mysterium vad man skulle behöva stänga av.

Men det stora problemet är annars mängden fordon på vägarna vid dålig väderlek. För många som inte har vett att stanna hemma helt enkelt, oavsett vad de har för däck.
Citera
2024-04-04, 11:41
Medlem
Ochotnyryads avatar
Min situation denna dag;
Jag arbetar natt som sjuksköterska. Bor på landet nära en mindre stad
Min gamla bil har gått sönder och har fått en lånebil istället med sommardäck

Vet att det kommer snö men vad ska jag göra? Sjukskriva mig? Finns varken kollegor att tillgå eller kollektivtrafik dessa tider
Ta en taxi? Det har jag inte råd med eftersom min lön som fast sjuksköterska ( inte hyr) tillåter det då jag snart också måste betala bilverkstan.

Tänkte när jag läste Oskars inlägg att han kan säkert åka taxi hit och dit men det är lätt att döma andra som inte har hans fördelar

Få tror jag var ute och söndagsåkte. Men jag kan ha fel
Citera
2024-04-04, 11:46
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PatsyStoneHC
"Orange vädervarning har varit och är utfärdad. Den näst allvarligaste graderingen. Jag vill inte höra om en enda bilist som givit sig ut i detta efter att ha bytt till sommardäck. Staten har ett långt och vidsträckt ansvar för att säkerställa den allmänna samfärdseln, ett ansvar som berörda myndigheter nu arbetar hårt för att ta. Det allmänna är dock inte ensam part här. Egenansvaret är också mycket omfattande i denna övergångsperiod. Är sommardäcken på, ska inte bilen användas i vinterväglag."

Skriver ministern på Twitter/X.

Vad tycker forumet om detta?

Han har helt rätt till skillnad mot vänsterflummaren Nooshi som såklart skyller på regeringen för trafiksituationen runt vättern. Det är alltid någon annan som är ansvarig enligt vänsterlogik.

Vem är så galen så att hen kör bil med sommardäck när det fortfarande är full vinter? Då är man ju komplett galen och själv ansvarig för konsekvenserna.
Citera
2024-04-04, 11:46
Medlem
HemligaBrevs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PatsyStoneHC
"Orange vädervarning har varit och är utfärdad. Den näst allvarligaste graderingen. Jag vill inte höra om en enda bilist som givit sig ut i detta efter att ha bytt till sommardäck. Staten har ett långt och vidsträckt ansvar för att säkerställa den allmänna samfärdseln, ett ansvar som berörda myndigheter nu arbetar hårt för att ta. Det allmänna är dock inte ensam part här. Egenansvaret är också mycket omfattande i denna övergångsperiod. Är sommardäcken på, ska inte bilen användas i vinterväglag."

Skriver ministern på Twitter/X.

Vad tycker forumet om detta?

Han har ju rätt. Det finns ett uttryck - aprilväder - som sammanfattar just det som hänt: att vädret växlar från att gå utan jacka och njuta i solen till snöstorm. Om man vet med sig att man har bytt till sommardäck för att man tycker att det är normalt att ha sommardäck i början av april, så får man ju avstå från att köra bil om det blir snöstorm. Ska det vara konstigt? Man kan ju inte utgå från att det funkar fint att köra med sommardäck i snöstorm bara för att det normalt sett funkar fint att köra utan vinterdäck i södra Sverige i början av april. Man måste väl för fan se vad det är för väder innan man sätter sig och kör.
Citera
2024-04-04, 11:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ochotnyryad
Min situation denna dag;
Jag arbetar natt som sjuksköterska. Bor på landet nära en mindre stad
Min gamla bil har gått sönder och har fått en lånebil istället med sommardäck

Vet att det kommer snö men vad ska jag göra? Sjukskriva mig? Finns varken kollegor att tillgå eller kollektivtrafik dessa tider
Ta en taxi? Det har jag inte råd med eftersom min lön som fast sjuksköterska ( inte hyr) tillåter det då jag snart också måste betala bilverkstan.

Tänkte när jag läste Oskars inlägg att han kan säkert åka taxi hit och dit men det är lätt att döma andra som inte har hans fördelar

Få tror jag var ute och söndagsåkte. Men jag kan ha fel

Det låter som en otroligt jobbig sits. Kan verkstaden hjälpa dig med vinterdäck till lånebilen, har du ringt dom och sagt att deras lånebil ej är laglig samt väldigt olämplig att framföra?

Sjk, läkare, räddningstjänst är nödvändiga funktioner som behöver kunna ta sig till jobbet. Jag som är ingenjör kan ju sitta och prutta i shorts hemma, mitt bidrag är ju att inte förvärra kaoset / trycket på vägarna.

Min fru är läkare och är i min mening för solidarisk mot sin arbetsgivare, jag tycker all sjukvårdspersonal skulle säga upp sig och bara köra hyr-timmar så djävla illa som regionerna behandlar er. Ni är så djävla viktiga och regioner sitter och slöar pengar på skit och pressar nu hyr-läkare/sjuksköterskor som använt detta för att tjäna lite extra och fylla alla hål som finns i bemanningen, en sits som regionerna själva har satt sig i.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in