Citat:
Ursprungligen postat av
Redoxreaktion
Njä, det är "hårdvaran" som det är fel på. Hjärnan är bygd så att saker blir tråkiga efter ett tag, vilket har överlevnadsvärde men inte egentligen ger mening. Det är t.ex. därför kändisar och personer med mycket pengar och makt tar mer och mer droger, har mer och mer pervers sex etc.
Det är antagligen medvetandets inbyggda lagar att saker blir tråkiga efter ett tag. Att gilla evig repetition går emot mer än bara vår biologi, det går emot intelligent medvetande skulle jag påstå. Alla intelligenta livsformer gillar allt större komplexitet av upplevelser. En hund kan euforiskt springa efter en boll om och om igen på samma sätt ganska länge, medan en schimpans eller en späckhuggare skulle finna det tråkigt efter 1-2 repetitioner.
Det är därför som rika människor blir uttråkade snabbt av sex och droger, kreativa konstnärer däremot har däremot så mycket kreativitet att de i all evighet kan skapa nya komplexa variationer av skapelser som ger dem det närmsta du kan komma till evig komplex eufori. Därmed att stora konstnärer ofta skapar fram till och med när de är döende eller förlorar synen och hörseln (exempelvis Tolkien, Mozart, Tarkovsky, Borges, Beethoven).
Sex och droger är hedonism och hedonismen har sina gränser där man enbart upprepar det som en gång gav en mer eufori, medan kreativitet och skapande saknar närmast gränser (möjligen att enbart oändligheten med stort O kan finna dessa gränser i form av Borges bibliotek).
Lyckas du bygga en matrix där jag får ständig amnesia och återupplever euforin av en heroinspruta om och om igen utan att det avtar skulle jag tacka nej. Euforin saknar kontext, den är tråkig. Även ifall jag inte skulle finna den tråkig inom din matrix så dömer min mer kreativa "jag" den som meningslös och intetsägande. En tråkig allsmäktig gud väljer jag alltså bort, föredrar den hänsynslösa, men konstnärliga allsmäktiga guden vi tycks ha.
Låt oss ta vad din monotona eufori innebär: en värld där man magiskt ska känna samma eufori av att lyssna på schlager-pop i en evig loop som när man lyssnar på Beethovens sjunde eller Bachs Ebarme dich, mein gott. Det har uttryckts i form av intag av SOMA eller lycko-hypnos av Philip Dick och Aldous Huxley. Du kanske upplever någonslags eufori av din monotona tråkiga värld, men du kan inte genom magi uppleva samma komplexa eufori av monoton trams som när du lyssnar på komplex estetik. Du kan mycket väl skapa en zombielycka som upplevs om och om igen av medvetna varelser som, av de omständigheter du skapat åt dem, saknar kapacitet att ens uppleva mer komplex form av eufori. Du har skapat en varelse som därutöver är omöjliga att älska, en fader kan inte älska en son som bara ligger och euforiskt njuter av att stirra mot en vägg. Komplexitet älskar komplexitet, och det finns ingen komplexitet i din värld av monoton lycka.