2024-04-03, 19:18
Medlem
Hade det här kunnat undvikas om alla hade vinterdäck?
Citera
2024-04-03, 19:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Juneaux
Jag har varit på snowboard semester uppe i sälen, vemdalen och åre i 2,5 månad med sommardäck på min husbil.

Inga problem alls om man har något innanför pannbenet när det gäller körningen 😉

Och om någon annan ställer till det så så du måste tvärnita eller tokväja, så det inte spelar någon roll hur det ser ut innanför ditt pannben, hur blir det då med sommardäcken på om det är vinterföre lite här o var…?
Citera
2024-04-03, 19:20
Medlem
Byter man till sommardäck nu så får man skylla sig själv.
Citera
2024-04-03, 19:23
Medlem
sykkelpumps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Juneaux
Jag har varit på snowboard semester uppe i sälen, vemdalen och åre i 2,5 månad med sommardäck på min husbil.

Inga problem alls om man har något innanför pannbenet när det gäller körningen 😉
Du är en idiot som inte borde ha körkort, bara för att du haft tur och inte orsakat någon olycka eller trafikstopp den här vintern så betyder inte det att det är OK för dig eller någon annan att köra på sommardäck på vintern.
Citera
2024-04-03, 19:23
Medlem
Det var snön och lastbilarna som stannade trafiken.

Däck spelar roll, men bilar med vinterdäck satt fast i kön.
Citera
2024-04-03, 19:24
Medlem
Juneauxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Och om någon annan ställer till det så så du måste tvärnita eller tokväja, så det inte spelar någon roll hur det ser ut innanför ditt pannben, hur blir det då med sommardäcken på om det är vinterföre lite här o var…?

Det har hänt och det är inga problem om man håller avståndet.

Såg fler nyare 4 hjulsdrivna bilar stå i diket än äldre bilar som inte ens har abs.

Det är exakt dom som tänker som du att däcken ska rädda dig ur alla situationer som sitter i diket i slutet av dagen.
Citera
Avstängd
WTFSTHLMs avatar
Faktum är att de som sätter sig i bilen med sommardäck trots väderleken borde få sina körkort återkallade. Så pass allvarligt är det, närmast vårdslöshet i trafik.

Återkalla körkorten och utfärda strafföreläggande med adekvata bötesbelopp.

Jag har kört bil i många herrans år på alla typer av väglag och skulle inte drömma om att utsätta mig själv och mina medtrafikanter för den livsfara det innebär att smaska runt i slasket med sommardäck
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Minkapten
Byter man till sommardäck nu så får man skylla sig själv.
Ja ! Tack!
Citera
Medlem
Juneauxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sykkelpump
Du är en idiot som inte borde ha körkort, bara för att du haft tur och inte orsakat någon olycka eller trafikstopp den här vintern så betyder inte det att det är OK för dig eller någon annan att köra på sommardäck på vintern.

Fullt lagligt. Bilen är äldre än 30 år 👌
Citera
2024-04-03, 19:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Plukke
Ja ! Tack!

Alla som har levt tillräckligt länge för att veta vad de olika årstiderna är vet att det snöar i april.
Citera
2024-04-03, 19:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sykkelpump

För inte så länge sedan behövde man inte byta däck alls, och det gick.
Senast redigerad av Martlet 2024-04-03 kl. 19:27.
Citera
2024-04-03, 19:28
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PatsyStoneHC
"Orange vädervarning har varit och är utfärdad. Den näst allvarligaste graderingen. Jag vill inte höra om en enda bilist som givit sig ut i detta efter att ha bytt till sommardäck. Staten har ett långt och vidsträckt ansvar för att säkerställa den allmänna samfärdseln, ett ansvar som berörda myndigheter nu arbetar hårt för att ta. Det allmänna är dock inte ensam part här. Egenansvaret är också mycket omfattande i denna övergångsperiod. Är sommardäcken på, ska inte bilen användas i vinterväglag."

Skriver ministern på Twitter/X.

Vad tycker forumet om detta?

Jag tycker att han har 100% rätt. Det är 2:a April, massiva vädervarningar, och folk ger sig ut på kvällen på motorväg i det mest varnade området.

Sanslöst, och bra där ministern!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in