2024-04-03, 22:43
Medlem
Kip.Kinkels avatar
Min pappa sa till mig att två artister slog igenom med sin speciella röst på grund av att ett avancerat heroinmissbruk som påverkat deras neurologi och stämband, och att de därför fått en viss heshet och en speciell vibe i rösten. Har hört detta om rökare och whiskeydrickare (unchain my heart, host-host), men min pappa nämnde dessa två kvinnliga artister:

Kim Carnes:

https://www.youtube.com/watch?v=EPOIS5taqA8

Belinda Carlisle:

https://www.youtube.com/watch?v=j2F4INQFjEI

Stämmer detta, eller är det en skröna? Farsan Baloo brukar vara rätt på bollen. Vad tycker ni och vad vet ni?
Senast redigerad av Kip.Kinkel 2024-04-03 kl. 22:45.
Citera
2024-04-03, 22:48
Medlem
mikaelss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kip.Kinkel
Min pappa sa till mig att två artister slog igenom med sin speciella röst på grund av att ett avancerat heroinmissbruk som påverkat deras neurologi och stämband, och att de därför fått en viss heshet och en speciell vibe i rösten. Har hört detta om rökare och whiskeydrickare (unchain my heart, host-host), men min pappa nämnde dessa två kvinnliga artister:

Kim Carnes:

Belinda Carlisle:

Stämmer detta, eller är det en skröna? Farsan Balooo brukar vara rätt på bollen. Vad tycker ni och vad vet ni?
Nico, och Marianne Faithful.
Kim och Belinda är inte ens nära, och skulle inte ens känna igen heroin om det så låg på deras nattduksbord.
Kokain, däremot …
Citera
2024-04-03, 22:52
Medlem
Kip.Kinkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mikaels
Nico, och Marianne Faithful.
Kim och Belinda är inte ens nära, och skulle inte ens känna igen heroin om det så låg på deras nattduksbord.
Kokain, däremot …

Aha! Kan kokain påverka rösten? Amfetamin påverkar definitivt nervsystemet.
Citera
2024-04-03, 22:53
Medlem
Janis Joplin
Citera
2024-04-03, 22:55
Medlem
mikaelss avatar
Citat:
Aha! Kan kokain påverka rösten? Amfetamin påverkar definitivt nervsystemet.
Lyssna på Bowie runt David Live så hör du en kokainröst. Men fortfarande bra.
Citera
2024-04-03, 22:56
Medlem
Kip.Kinkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schloenern
Janis Joplin

Ja, just jävlar! Låter som en riktig sprutmissbrukare. Det måste ju vara ett av de mest självklara exemplen! Mest heshet, men ingen vibe direkt? Är inte bekant med gammal musik, men farsan Baloo har indoktrinerat mig!
Citera
2024-04-03, 22:59
Medlem
Kip.Kinkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mikaels
Lyssna på Bowie runt David Live så hör du en kokainröst. Men fortfarande bra.

Ska kolla upp det! Tack!
Citera
2024-04-03, 23:00
Moderator
Nospheratus avatar
Rökning ger permanenta skador och kan permanent ändra rösten. Man kan visserligen bli hes av heroin pga av uttorkningen i kroppen och därmed stämbanden. Men det är inget som består.

Visserligen kan man väl argumentera för att vokalister helt enkelt i så fall bara kan dra i sig heroin på inspelningarna för att få rätt röst. Men uttorkning av stämbanden är ju en rätt oförutsägbar biverkning som inte riktigt går att sätta i professionellt system på det viset.
Citera
2024-04-03, 23:05
Medlem
Kip.Kinkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nospheratu
Rökning ger permanenta skador och kan permanent ändra rösten. Man kan visserligen bli hes av heroin pga av uttorkningen i kroppen och därmed stämbanden. Men det är inget som består.

Visserligen kan man väl argumentera för att vokalister helt enkelt i så fall bara kan dra i sig heroin på inspelningarna för att få rätt röst. Men uttorkning av stämbanden är ju en rätt oförutsägbar biverkning som inte riktigt går att sätta i professionellt system på det viset.

Bara uttorkning? Det är väl en potentiell konsekvens av opioidabstinens och inte själva brukandet? Har du några källor? Långvarigt missbruk kan väl ändra rösten? Farsan är medicinare och vet väl förhoppningsvis vad han talar om?
Citera
2024-04-03, 23:18
Moderator
Nospheratus avatar
Citat:
Bara uttorkning? Det är väl en potentiell konsekvens av opioidabstinens och inte själva brukandet? Har du några källor? Långvarigt missbruk kan väl ändra rösten? Farsan är medicinare och vet väl förhoppningsvis vad han talar om?
Man får inte riktigt bedriva forskning där personer tar de mängder heroin som heroinister oftast gör. Så den exakt orsaken är inte riktigt medicinskt fastställd. Men det har alltid ansetts att det förmodligen beror på uttorkning. Men rön och nya teorier dyker ju upp hela tiden.

Opiater är för övrigt preparat som i princip vållar minst skador av alla droger. De är överlägset dödligast av alla droger. Alltså med risken för överdos. Men långvarigt bruk ger sällan permanenta skador. Däremot kan man se permanenta skador hos alkoholister eller kokainmissbrukare exempelvis.

Men de långvariga heroinister som kommit ur sitt missbruk ser ju oftast överraskande fräscha ut jämfört med nyktra fd grava alkoholister som sluddrar och går med rullator trots att de numera är nyktra.
Citera
2024-04-03, 23:23
Avslutad
Citat:

Kim Carnes:

Belinda Carlisle:

Stämmer detta, eller är det en skröna? Farsan Baloo brukar vara rätt på bollen. Vad tycker ni och vad vet ni?

Etta James är nog ett bättre exempel
Citera
2024-04-03, 23:25
Medlem
Kip.Kinkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nospheratu
Man får inte riktigt bedriva forskning där personer tar de mängder heroin som heroinister oftast gör. Så den exakt orsaken är inte riktigt medicinskt fastställd. Men det har alltid ansetts att det förmodligen beror på uttorkning. Men rön och nya teorier dyker ju upp hela tiden.

Opiater är för övrigt preparat som i princip vållar minst skador av alla droger. De är överlägset dödligast av alla droger. Alltså med risken för överdos. Men långvarigt bruk ger sällan permanenta skador. Däremot kan man se permanenta skador hos alkoholister eller kokainmissbrukare exempelvis.

Men de långvariga heroinister som kommit ur sitt missbruk ser ju oftast överraskande fräscha ut jämfört med nyktra fd grava alkoholister som sluddrar och går med rullator trots att de numera är nyktra.

Nja, delvis rätt, det endokrina systemet tar stryk av långvarigt opioidmissbruk, men jag håller med om att detta med rösten är ett svårutforskat område. Däremot finns inga direkta etiska hinder mot att undersöka rösten hos heroinmissbrukare versus icke missbrukare. Kokain, hur påverkar det rösten, känner du till det? Det vore extra intressant då det är en vanligt förekommande drog bland kändisfolk.
Senast redigerad av Kip.Kinkel 2024-04-03 kl. 23:36.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in