2024-04-03, 21:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
"14000 civila dödsoffer" är en påhittad siffra som debunkats många gånger i denna tråd redan. 14000 dödsoffer är det totala antalet dödsoffer. Soldater + civila. Ryssar + ukrainare. Dvs totalt när man summerar samtliga dödsoffer från bägge sidor.

Här finns lite fakta (öppna spoilern):

Sedan om Putin ljuger medvetet i TASS-artikeln eller är felunderrättad låter jag vara osagt.

Dock vet vi att Putin använde ett "folkmord i Ukraina" som ett (påhittat) svepskäl för att motivera varför han var tvungen att invadera Ukraina. Så det kan vara så att Putin ljög här medvetet.
Putin är ingen ängel. Och jag är inget Putin fan om du tror det. Att han ljuger , det gör han säkert.
Citera
2024-04-03, 21:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DikT
Vad är din poäng?

Att propagandan är effektiv?
Att det ryska folket minsann är lika onda och störda som Putin?
Både och?
Jag tror att dem har en annan mentalitet. Propagandan är effektiv. Oppositionen är krossad. Resultatet är 87 procent
Citera
2024-04-03, 21:37
Medlem
Comitiums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Camuga
Ryssland gör som dem tror är bäst. Dem slog i slutändan nazisterna från Berlin. Dem vann andra världskriget, så slapp du leva som en slav i tredje riket.

Ryssland vann WW2? Du glömmer då västmakternas insatser. Utan dem hade järnridån gått vid Atlanten. Framför allt glömmer du den enorma hjälp som Ryssland fick från USA ekonomiskt och materiellt i form av krigsmateriel m.m. för att klara sin del av kriget.

Kännetecknande för den ryska krigsinsatsen var offrandet av miljoner soldater som kanonmat på östfronten - samma taktik som de använder nu i Ukraina. De skickar först fram kanonmaten för att se var de ska slå till och därefter skickar de fran de mer stridsdugliga soldaterna som går över liken.
Citera
2024-04-03, 21:38
Medlem
raskenss avatar
Glädje! Ryskt flyg nerskjutet över Donetsk.

https://x.com/PStyle0ne1/status/1775530307308879911?s=20

Tyvärr verkar piloten ha överlevt.
Citera
2024-04-03, 21:39
Medlem
Jack.Elams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Comitium
Jag förstår inte försvaret i denna tråd av Rysslands krig mot Ukraina.

Jag skulle förstå det om det vore en av Putinpropagandan indoktrinerad ryss som skrev eller en ryss som verkligen har anammat idén om återuppbyggnaden av det gloriösa ryska imperiet.

Men att försvara Rysslands anfallskrig här på en svensk site? Hur kan en svensk tycka att det finns något som är bra med det ryska anfallskriget mot ett grannland - eller för den delen med Ryssland över huvud taget?

Ryssland står ju inte för något annat än elände. Och det hjälper knappast att de haft Dostojevskij och Tjajkovskij och några till att lyfta fram. De små ljuspunkterna överskuggas helt av allt det hemska som är förknippat med detta land genom hela historien ända fram till denna dag.

Svaret är enkelt och det stavas propaganda. Både Ryssland och Kina lägger miljarder på att anställa folk som bara ska spamma sociala medier med propaganda. Vi har sett dom här, vi har sett dom på twitter. Facebook har jag hört arbetar fortfarande aktivt med att försöka stoppa dom. Men vad kan man göra när man har ett helt jävla land som lägger miljarder på att måla upp en bild som är falsk.

Det här var den senaste propagandaringen som kom upp till ytan (Inte helt sant, det finns en nyare från Tyskland som jag läste om idag, men jag hade en köksrenovering att tänka på så det blir inga länkar från mig att ge i det delämnet)

https://kyivindependent.com/medvedchuks-network/
Citat:
How Czechia busted Russian propaganda network targeting European elections

The Czech government announced on March 27 that it had uncovered a Moscow-financed propaganda network that sought to influence European politics and turn public opinion against aiding Ukraine.

Prague named Viktor Medvedchuk, a Kremlin-linked former Ukrainian oligarch, and Artem Marchevskyi, a media manager who used to work at one of Medvedchuk's TV channels, as the people behind the operation.

Their activities, carried out through the Voice of Europe website, reportedly centered around the promotion of pro-Russian narratives and paying Moscow-friendly politicians ahead of the European Parliament elections.

According to the Czech outlet Denik N and Germany's Spiegel, hundreds of thousands of euros went into the hands of politicians from Germany, France, Poland, Belgium, the Netherlands, and Hungary, partially in cash and partially in cryptocurrency.

Citera
2024-04-03, 21:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DikT
Skojar du nu (igen)?
Tror du alltså att det samlade väst inte har mer vapen och ammunition att skicka? Det är helt tomt nu?

PS
Tips: Eftersom du inte kan använda de/dem korrekt så skriv "dom" istället så gör det inte lika ont i ögonen att läsa dina inlägg. Kan du sedan sluta med särskrivning, felaktig kommatering etc. så blir det ännu bättre (ja, jag förstår att jag hoppas på för mycket).
Jag skriver från telefon. Auto text funktion. Kan bli några fel här och där. Jag skriver ingen uppsats, så Grammatiken är inte prio 1, utan att du förstår kontexten i det jag skriver.
Väst har i princip tömt sina lager. Problemet är nu när produktionskapaciteten är begränsad. Ukraina förbrukar mer än vad man hinner producera
Citera
2024-04-03, 21:53
Medlem
Citat:
Ryssland gör som dem tror är bäst. Dem slog i slutändan nazisterna från Berlin. Dem vann andra världskriget, så slapp du leva som en slav i tredje riket.

Men ukrainarna ska ge upp och sedan leva som slavar i Ryssland?
Citera
2024-04-03, 21:54
Medlem
attogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
"14000 civila dödsoffer" är en påhittad siffra som debunkats många gånger i denna tråd redan. 14000 dödsoffer är det totala antalet dödsoffer. Soldater + civila. Ryssar + ukrainare. Dvs totalt när man summerar samtliga dödsoffer från bägge sidor.

Här finns lite fakta (öppna spoilern):

Sedan om Putin ljuger medvetet i TASS-artikeln eller är felunderrättad låter jag vara osagt.

Dock vet vi att Putin använde ett "folkmord i Ukraina" som ett (påhittat) svepskäl för att motivera varför han var tvungen att invadera Ukraina. Så det kan vara så att Putin ljög här medvetet.

Tack ℹ️

Hade 5 för många.
3404 ska det vara.
Tackar 🙏
Citera
2024-04-03, 21:56
Medlem
Comitiums avatar
Citat:
Jag säger samma som dig, men omvända hållet. Jag håller med om att Ryssland orsakat mycket elände. Men Hur kan man stå här på svensk site, i Sverige, ett land som haft 200 års neutralitet och påstå att Nato och usa står för något gott. Man har ju startat dem flesta krigen sen 2a världskriget och man ansvarar för flera miljoner civila dödsoffer. Vart är empatin?
Sluta läs MSM och bredda vyerna så får du en mer rättvist bild.

Det är Ryssland som har startat ett anfallskrig mot ett grannland - inte USA. Försök att få in det i huvudet.

Bredda själv dina vyer! Inse att jag betraktar Ryssland i jämförelse med västvärlden - inte med NATO, som är en transatlantisk försvarsunion.

Den västerländska civilisationen, dit Ryssland definitivt inte hör, är något annat och mer än denna försvarsunion. Något mycket, mycket mer. Ryssland har helt enkelt alltid varit väldigt backwards. Inte mycket att försvara där inte.
Citera
2024-04-03, 21:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Auric
Men ukrainarna ska ge upp och sedan leva som slavar i Ryssland?
Nej, landet bör delas. Få slut på eländet
Citera
2024-04-03, 21:58
Medlem
Snyggast.i.Speedos avatar
Peter Zeihan med en ny analys.

KGB-Putins yesmen skulle aldrig våga förmedla denna informationen till den stora ledaren.

Apparently A Cessna and Elbow Grease Is All Ukraine Needs
https://www.youtube.com/watch?v=IYG654K1D3M
Citera
2024-04-03, 21:59
Medlem
attogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Comitium
Jag förstår inte försvaret i denna tråd av Rysslands krig mot Ukraina.

Jag skulle förstå det om det vore en av Putinpropagandan indoktrinerad ryss som skrev eller en ryss som verkligen har anammat idén om återuppbyggnaden av det gloriösa ryska imperiet.

Men att försvara Rysslands anfallskrig här på en svensk site? Hur kan en svensk tycka att det finns något som är bra med det ryska anfallskriget mot ett grannland - eller för den delen med Ryssland över huvud taget?

Ryssland står ju inte för något annat än elände. Och det hjälper knappast att de haft Dostojevskij och Tjajkovskij och några till att lyfta fram. De små ljuspunkterna överskuggas helt av allt det hemska som är förknippat med detta land genom hela historien ända fram till denna dag.

Skulle kunna länka till en källa som handlar om Rysslands investeringar på nätet för påverkan.
Den är massiv.
Du anar inte hur stor omfattningen är.
Men nu är det sent och jag är trött.

Det finns en annan orsak.
Hat till Nato, USA, EU, Nuland, CIA.
Eller man har skador från Serbien.
Du kan också läsa på AfS sida för att få en annan skrämmande upplevelse.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in