2024-04-02, 21:28
Medlem
Länkarna till FUPen funkar inte. Är det någon som kan lägga upp den igen?
Citera
2024-04-02, 21:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SnokigaSnoken
Länkarna till FUPen funkar inte. Är det någon som kan lägga upp den igen?

(FB) Grov misshandel/Münchausen by proxy(?), Härnösand (2023)

.
Citera
2024-04-02, 21:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av .kungen77
(FB) Grov misshandel/Münchausen by proxy(?), Härnösand (2023)

.
Tack Kungen! Jag får dessvärre inte någon av länkarna att fungera.
Citera
2024-04-02, 22:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SnokigaSnoken
Tack Kungen! Jag får dessvärre inte någon av länkarna att fungera.

https://gofile.io/d/TJpU3U

https://easyupload.io/m/hcj1vk

.
Citera
2024-04-03, 08:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flyer6
Återupptas imorrn. Förhör med mamman och läkare hittills. Mammans advokat har ifrågasatt rättsläkaren varför hon tagit med Münchhausen by proxy i sitt rättsintyg.

var kan man följa den?
Citera
2024-04-03, 13:57
Medlem
mik1820s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeaAsk009
var kan man följa den?

SVT Har liverapportering https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vasternorrland/mamma-i-angermanland-misstanks-for-mordforsok-folj-svts-rapportering-fran-rattegangen
Citera
2024-04-03, 17:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeaAsk009
var kan man följa den?
Gå dit och lyssna som åhörare?
Rättegången hålls i Härnösand, Ångermanlands tingsrätt.
Citera
2024-04-03, 18:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Goran78
Om vi leker med tanken att Hann*h är oskyldig och felaktigt anklagad. Det skulle förutsätta:
- Att sjukvårdspersonal injicerat barnet med insulin vid upprepade tillfällen i syfte att skada eller döda.
- Om blodförgiftningen skulle bero på dålig hygien på sjukhuset, så skulle sjukhuset ha upprepade problem med att barn skulle få blodförgiftning, både innan och efter detta. (Läkare vittnade väl dessutom om att det varken kan komma ifrån dålig hygien eller barnet själv?)
- Att barnet vid upprepade tillfällen, under flera månader, själv skulle ha ätit av mammas medicin. (Om man har medicin så lättillgängligt för småbarn, så är det nästan lika illa som att medvetet mata barnet med den)
- Att det är en slump att varje gång mamman googlar på något för att "hon hört två tanter som pratar", "har sett en dokumentär", så händer samma sak barnet. Det är väldigt många slumpar. (T.ex hon googlar fluoxetin barn - barnet har Fluoxetin i sig, hon googlar lergigan barn... m.m)
- Att det är en slump att det är just insulin, blodförgiftning och mediciner det gäller. Tre saker som är mycket vanliga hos Munchausen by proxy fall.
-Att det är en slump att mamman har en historik av att söka sjukvård åt sig själv för symtom och diagnoser som är uppenbart fabricerade. (Vittnade annan läkare om)
-Att det är en slump att barnet inte var sjuk under utlandsresan, men jättesjuk både direkt före och direkt efter. (Som kostade över 40k sek, utan avbokningsskydd)
- Att det är en slump att barnet snabbt tillfrisknar när mamma och barn separeras.
- Med mera, med mera...

En sak skulle kunna vara slumpen, visst. Att allt ovan skulle vara slumpen samtidigt som det springer runt en mordisk sjuksköterska och injicerar insulin i barn på sjukhuset där hygienen är så dålig att det finns tarmbakterier överallt så alla barn som är inlagda får sepsis? Njaa..

Det ska vara ställt bortom rimligt tvivel, brukar det väl heta. Omständigheterna jag gått igenom ovan är inte rimliga.

Jag har läst FUP och framförallt förhören med den misstänkte och hon ljuger mer eller mindre oavbrutet, ändrar sig allt eftersom förhörsledaren ifrågasätter hennes tidigare förklaringar angående sökningar osv. I min värld är det ett solklart fall och hon kommer garanterat bli dömd. Något annat vore katastrof. Visst det finns ingen konkret teknisk bevisning där man kan påvisa att mamman injicerat dottern med insulin osv men den sammantagna bevisningen pekar åt samma håll ändå och därför fälls hon.
Citera
2024-04-03, 21:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kisemek
Är med i en grupp på Facebook där man diskuterar allergi hos barn, hittade igår att Hann*h varit en väldigt aktiv medlem sedan 2018.
I ett inlägg tar hon upp att läkaren skriver att barnet inte har allergi men att hon motsäger sig detta då hon är säker på sin sak…

Spännande! Vad heter gruppen?? Tänk om polisen känt till den under polisutredningen. Kanske funnits mer bevis att finna där.
Citera
2024-04-09, 11:38
Medlem
mik1820s avatar
Från SVT:s liverapportering:

"Kvinnan är tidigare ostraffad, och utredningen gjord av frivården har inte visat några problem med droger eller alkohol eller andra orostecken.
Mamman samtycker till samhällstjänst om det skulle vara aktuellt vid en fällande dom.
Kvinnan får frågan om hon vill tillägga något och hon säger att "jag har inget att tillägga, jag vet inte vad jag ska säga"."

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vasternorrland/mamma-i-angermanland-misstanks-for-mordforsok-folj-svts-rapportering-fran-rattegangen

Samhällstjänst vid misstänkt misshandel och mordförsök?
Citera
2024-04-09, 12:30
Medlem
Matamatas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mik1820
Från SVT:s liverapportering:

"Kvinnan är tidigare ostraffad, och utredningen gjord av frivården har inte visat några problem med droger eller alkohol eller andra orostecken.
Mamman samtycker till samhällstjänst om det skulle vara aktuellt vid en fällande dom.
Kvinnan får frågan om hon vill tillägga något och hon säger att "jag har inget att tillägga, jag vet inte vad jag ska säga"."

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vasternorrland/mamma-i-angermanland-misstanks-for-mordforsok-folj-svts-rapportering-fran-rattegangen

Samhällstjänst vid misstänkt misshandel och mordförsök?
Det är inte riktigt så det fungerar. ”OM det skulle vara aktuellt vid fällande dom”. Det är ett standarduttryck som frivården använder sig av i sina utredningar. Det betyder bara att hon skulle klara av att utföra samhällstjänst.
Citera
2024-04-09, 21:11
Medlem
mik1820s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Matamata
Det är inte riktigt så det fungerar. ”OM det skulle vara aktuellt vid fällande dom”. Det är ett standarduttryck som frivården använder sig av i sina utredningar. Det betyder bara att hon skulle klara av att utföra samhällstjänst.

Tack för förtydligande!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in