2024-04-03, 14:36
Medlem
Tillbakablickens avatar
Jag har alltid funnit vinstskatt på tillgångar absurd över lag och på krypto i synnerhet. Har inga som helst moraliska betänkligheter kring det och har begått det förut på olika sätt.

Jag har inget kriminellt förflutet i övrigt och är en till synes ”vanlig” tjänsteman med vanligt jobb.

Jag får en kick av att tvätta mina vinster och snuva staten på orättvisa inkomster från en helt vanlig medborgare som bara vill överleva. Jag gör det så diskret jag kan och skulle inte tjuta om jag blev påkommen. Bara bittert ta mitt straff.

Kan ni övertyga mig om att det är moraliskt fel? Att jag är sjuk i huvudet? Att ni dömer mig för detta, och varför i så fall?

Eller håller ni med?
Citera
2024-04-03, 14:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tillbakablicken
Jag har alltid funnit vinstskatt på tillgångar absurd över lag och på krypto i synnerhet. Har inga som helst moraliska betänkligheter kring det och har begått det förut på olika sätt.

Jag har inget kriminellt förflutet i övrigt och är en till synes ”vanlig” tjänsteman med vanligt jobb.

Jag får en kick av att tvätta mina vinster och snuva staten på orättvisa inkomster från en helt vanlig medborgare som bara vill överleva. Jag gör det så diskret jag kan och skulle inte tjuta om jag blev påkommen. Bara bittert ta mitt straff.

Kan ni övertyga mig om att det är moraliskt fel? Att jag är sjuk i huvudet? Att ni dömer mig för detta, och varför i så fall?

Eller håller ni med?

Vad är skillnaden mot att skatta för tex din vanliga lön?

Skulle alla låta bli skatt då påverkar det ju tillslut intäkterna till statskassan.
Citera
2024-04-03, 14:52
Medlem
Tillbakablickens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cooltrayne
Vad är skillnaden mot att skatta för tex din vanliga lön?

Det har du rätt i. Inkomstskatt är jag något mer OK med då man använder viss infrastruktur för sin intjäning och uppehälle. Men även den är givetvis alldeles för hög och svartjobb är inte alltid moraliskt förkastlig enligt mig.

Finner det tex absurt att man ska behöva betala sociala avgifter och skatt på jobb man gör mellan släktingar/bekanta. Tjänster som inte ens behöver marknadsföras eller annonseras till omvärlden.

Det är någon inhumant med att staten/kommunen/regionen ska emellan och ha upp mot 50%+ marginalskatt på det.

När det gäller kapital drabbas vi alla av långsiktig inflation som vi beskattas på i vanliga räntekonton och andra tillgångar.

Det är absurt att man ska betala skatt för att valutor tappar sitt värde över tid. Precis som målet uttryckligen är uttalat av centralbankerna

Det är framför allt där krypto kommer in.

Citat:
Ursprungligen postat av Cooltrayne
Skulle alla låta bli skatt då påverkar det ju tillslut intäkterna till statskassan.

Det finns saker att skära ner på. Minst sagt.
Senast redigerad av Tillbakablicken 2024-04-03 kl. 15:03.
Citera
2024-04-03, 19:30
Medlem
Gulsmurf2s avatar
Du får tycka lite vad du vill om skatter och de som styr. Det är fördelarna med en demokrati. Men att skattefuska är ett brott. Du blir således kriminell.
Citera
2024-04-03, 20:07
Medlem
Cybersluts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tillbakablicken

Eller håller ni med?

Fortsätt så. Hade det inte varit för att vi med säkerhet vet och får bevittna i realtid hur skattepengarna pissas bort så kanske man hade känt ett uns skyldighet att ge en hacka av vinsterna till samhället, men nu är det ju som det är så jag tycker du ska tvätta & undanhålla så mycket det bara är möjligt och må bra medans du gör det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in